goedendag,
Mijn BMW 318 IS is niet door de keuring gekomen met de volgende problemen:
fuseekogel rechts binnen
CO te hoog.
Ik heb mijn auto bij de garage weggehaald omdat de kosten zodanig hoog zouden worden, dat het meer dan de huidige waarde van de auto zou worden. Volgens de garage kan de CO de katalysator zijn of de lambdasonde, hij dacht zelf de kat omdat in elk toerental gebied de CO te hoog was. Ik wil het probleem van de CO graag zelf oplossen, omdat ik niet verwacht dat het probleem in de katalysator zit.
De motor loopt namelijk stationair heel erg slecht en valt regelmatig uit. Tevens ruik ik een stevige benzine geur als hij draait en onder het rijden. Eenmaal onder het rijden rijdt hij goed. Misschien mis ik vermogen, maar dat merk ik niet echt. Ik heb de luchtmassa meter al gereinigd, tenminste als dit dat metalen huisje is waar de twee slangen op uitkomen, locatie achter inlaat huis. De klep die achter het filterhuis zit gereinigd en toen ik het rubber tussenstuk naar het inlaat spruitstuk eraf haalde, kwam ik erachter dat hier twee scheuren inzaten. Tijdelijk gerepareerd en motor weer gestart. De motor liep nu heel hoog in toeren ca 1500. na gas geven en terug laten komen begon hij weer te haperen. (hoge toeren komt misschien van de remreiniger?) ik heb de klep die achter het filterhuis zit erook helemaal afgehad en de motor gestart. Deze liep perfect! totdat ik gas gaf en hem terug liet komen, nu wilde hij niet meer normaal lopen en heb ik de boel maar weer gemonteerd. Ook heb ik de stekker van de lambda eraf gehad wat geen wijziging opleverde.
Iemand enig idee wat dit kan zijn, ben er bijna overtuigd van dat het niet de katalysator is.
Alvast bedankt.
Groeten,
Eeuwe Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eeuwe Jan
Ik zou beginnen met de auto te laten uitlezen voor je dalijk onnodig onderdelen gaat vervangen die achteraf niet nodig bleken te zijn.
Je hebt waarschijnlijk de stappenmotor schoon gemaakt ipv de lmm..
Een te hoog CO kan komen door valse lucht door inlaat of uitlaat,Temp sensor koelvloeistof,gaskleppositiesensor,benzinedruk/hoeveelheid/luchtmassameter of lambdasonde..
Gr Stefan
Bedankt voor je snelle reactie!
Dat zijn heel veel dingen, dan ga ik de garage in het dorp maar even bellen of ze hem uit kunnen lezen. Ik kan er namelijk niet ver mee rijden, want ik heb hem op het moment geschorst. :)
Jullie horen het dan nog wel. De de luchtmassameter was schoon en ik heb inderdaad de stappenmotor gereinigd. De gasklep positiemeter heb ik eraf gehad, echter toen liep de motor nog slechter. Waar zit de temp sensor die jij bedoelt, er zitten zoveel sensoren :) Deze kan ik vast wel doormeten met een ohmmeter.
Groeten,
Eeuwe Jan
15 jaar
Weet je toevallig de waardes van de gas meting? En dan niet alleen Co, maar ook de andere waardes CO2, HC, O2 en lambdagetal?
Uitlaat is volledig gasdicht?
Eeuwe Jan,
De koelvloeistof temp sensor kun je even meten,moet tussen de 250 en 390 Ohm aangeven bij 80 graden.
Tussen de 15 en 30 graden moet deze ongeveer tussen de 1300 en 3600 Ohm zitten.
Gr Stefan
15 jaar
Heren bedankt voor de reacties. De uitslag van de andere waarden weet ik helaas niet, ik heb alleen doorgekregen dat de CO te hoog was. De uitlaat is volgens mij gas dicht, kan ik nog even testen. Ik zal z.s.m dit even bekijken en de koelvloeistof temperatuur sensor meten. Was helaas laat uit mijn werk vandaag, en naar de garage wordt dit weekend ook niet i.v.m. storingsdiensten van mijn werk. Zodra ik weer wat meer weet laat ik het even weten.
@Stefan, bedankt voor het schema!
Greetz,
Eeuwe Jan
15 jaar
Nieuws betreffende het stationair lopen:
Vandaag heb ik de koelvloeistofsensor eerst koud doorgemeten, het is vandaag warm :) dus ca 25 graden is hij 2020 Ohm tegelijkertijd heb ik de + pool van de accu eraf gehad (reset computer? had ik ergens gelezen). Na het meten de boel aangesloten en de auto gestart. Hij liep als een zonnetje!! Vreemd maar waar. een paar keer gas gegeven en hij komt gelijk op zijn stationair toerental zonder haperingen. Ik heb de motor warm laten lopen tot ca 60-65 graden en de waarde van de sensor gemeten 470 ohm. Lijkt allemaal goed. Wat mij opvalt is dat waneer ik nu gas geef en terug laat komen, dat de motor 3x schommelt in toerental tussen 500 en 1200 en daarna rustig stationair door loopt. hij schommelt ietsje wat je hoort maar niet ziet op de toerenteller. Ik heb nu de stappenmotor of icv of hoe hij ook heet ertussenuit gehaald en even in de wd40 gezet (onderste niet elektrische gedeelte) over een tijdje zet ik hem er weer in en dan is het afwachten. Misschien zet ik er nog nieuwe bougies (zijn oud ca 60000 km) in en demonteer ik het inlaatgedeelte en vervang alle rubber slangen, schoonmaken etc. maar weet niet of dit echt kan helpen. Ik zal dan ook pakkingen nodig zijn vrees ik.
Iemand nog enige ideeen, als de motor als een zonnetje draait, wil ik de 4 gas meting gaan doen, tenminste als dat hier dichtbij kan en als die goed is kan ik de fuseekogel vervangen en voor de keuring gaan!!
Zou perfect zijn!!
Ik hoor het graag.
Groeten,
Eeuwe Jan
15 jaar
Eeuwe Jan..
Het beste kun je de stappenmotor schoonmaken met remreiniger..dit werkt beter,wd-40 smeert wel goed.
De weerstand van de temp sensor is gewoon in orde,nieuwe bougie's kan hij ook wel gebruiken.
Gr Stefan
15 jaar
Stefan,
Ik had de stappenmotor al gereinigd met remreiniger, maar dit is vrij schraal. Dus vandaar dat ik hem nu in de WD 40 zet. We zullen het zien :)
heb jij enig idee waar ik veel onderdelen voordelig en goed kan krijgen online het liefst? ik wil ook wat slangetjes en het rubber tussenstuk tussen de luchtmassameter en het inlaat gedeelte vervangen i.vm. de scheur die ik heb gerepareerd. O ja, de lambda zit deze ook in het regelcircuit voor het stationair lopen van de motor, of alleen bij hogere toeren.
alvast bedankt!!
15 jaar
Als de lambda eenmaal genoeg is opgewarmd regelt deze (bijna) altijd, dus ook bij stationair, maar niet met vol-gas.
OK dank je dan laat ik hem zo even warm draaien en kijk of hij goed loopt, misschien zit het daar (ook) in, ook met de gedachte dat het CO te hoog is. zeker lastig te meten deze sensoren? Zijn wat dure gokjes om ze
zomaar te vervangen :)
edit:
15 jaar
Net even lekker aan het rijden geweest, wat rijd dat toch lekker vergeleken met zo'n zware bus van de zaak :)
Ik heb de motor goed warm laten rijden. Zo nu en dan de koppeling ingetrapt om hem stationair te krijgen en iedere keer perfect! Thuis neergezet en laten draaien. Ik kan geen onregelmatig heid meer vinden. Al heel gelukkig nu. Nu de CO meting afwachten en dan ga ik de fuseekogels (waarschijnlijk incl. draagarm?) vervangen. De benzinegeur ben ik ook kwijt.
Iemand enig idee waar ik gemakkelijk onderdelen kan bestellen?:
Bougies
rubber tussenstuk tussen lucht massameter en gasklep
rubberenslangen naar en van stappenmoter
evt andere slangetjes
Alvast bedankt!!
greetz,
Eeuwe Jan
15 jaar
Eeuwe Jan
Waarschijnlijk krijg je die slang tussen lmm en spruitstuk alleen bij de dealer,net zoals de slang van de stappenmotor,de andere delen krijg je overal op internet,even googlen :-)
Succes..
Gr Stefan
15 jaar
Heren,
Allemaal bedankt voor de hulp.
De auto is bij een andere garage geweest voor keuring. De speling op de fuseekogels was binnen de marge.
De CO uitstook was ok, echter aan de hoge kant. Na het lostrekken van de carterontluchting was de CO perfect.
Ik kan nu weer een jaartje rijden, al denk ik wel de fuseekogels te vervangen, tenminste als dit te doen is zonder brug. Iemand ervaring hiermee? schijnt erg vast te kunnen zitten.
Nogmaals bedankt.
Groeten,
Eeuwe Jan
15 jaar
De Fuseekogel is over het algemeen goed te doen,ook zonder brug.
Zie,
[url=http://img6.imageshack.us/i/64428329.png...][img]http://img6.imageshack.us/img6/5793/6442...[/img][/url]
Gr Stefan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar