BMW 5-Serie: 530D melding transmissie fault / ABS fault / Tirepressure fault

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3L

Ik heb afgelopen week een 530d automaat uit 2004 gekocht met 217dkm.
Bij het proefrijden geen enkel probleem gehad fijne auto rijd en schakelt prima.

Nu heb ik hetzelfde probleem wat in dit topic beschreven wordt.
(http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Na ongeveer 50 km rijden ga ik van een afslag af op de snelweg.
Omdat dit een vrij lange uitrit is en je er 130 mag rijden laat ik de auto in zijn D uitrollen tot ik bij de rontonde kom (400m/500m).
Op het moment dat ik weer gas geef slaat de motor in de nood procedure en schokt de auto even (terug naar eerste versnelling).
Ook komt er de melding transmission failure, het rare is dat hij direct ook de melding ABS en banden spanning geeft.
Als ik de auto aan de kant zet en opnieuw start is de melding weg (alle 3)
Soms moet ik net als Randy-sp wel 3,4 of 5 keer opnieuw starten.
Is er iemand die dit probleem meer heeft gehad of weet wat de oorzaak kan zijn?
Ik hoop zo dat ik geen kat in de zak gekocht heb.


Alvast bedankt voor de reactie's.

Groet,

Michael

Mike 530

Geplaatst door Mike 530 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Mike 530 (0), 12 jaar geleden

*Update

Net contact gehad met BMW garage.
Hun betwijfelen of al deze foutmeldingen wel door de transmissie olie alleen kan komen.
(je zou denken dat hun dit verhaal wel eens vaker gehoord hebben?)
Afspraak gemaakt om uit te lezen en direct de transmissie olie en carter met filter te vervangen.
(Ik wil dit toch gedaan hebben)

Als de afspraak geweest is zal ik laten weer een update geven.

Als er in de tussentijd nog iemand ideeen heeft????


Groet,

Mike

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

ABS melding kan een oorzaak zijn voor transmission failure.
Die automatische versnellingsbakken van tegenwoordig krijgen nogal wat informatie van andere computers tegenwoordig.
Daaronder zit ook rijsnelheid en soms zelfs individuele wielsnelheden. Die worden gemeten door het ABS en doorgegeven via de Can-bus.
Als er dus een wielsnelheid wegvalt bij het ABS kun je 2 foutlampen krijgen.

Mike 530 (0), 12 jaar geleden

Hallo allemaal,

Weer een update.
De Transmissie olie is vandaag vervangen.
Ik ben blij dat ik dit heb laten doen want de olie die eruit kwam was volgens de garage behoorlijk zwart.
Het goede nieuws is dat er weinig tot geen slijpsel in zat wat er op wijst dat de bak dik in orde is.

Bij het uitlezen zijn ze er achter gekomen dat er geen fouten instonden die op iets raars wijzen.

"het originele probleem"

Dit is volgens hun een te hoge piekspanning vanuit de dynamo. (meer dan 17V)
De dynamo regelt het voltage in en deze wordt aangestuurd door de motor computer en die haalt zijn info weer uit de automaatbak en de ABS computer. (dit heb ik me laten vertellen door de garage want zelf ben ik niet zo'n specialist)
Dit alles wijst er wat mij betreft wel op dat de storingen die ik had (transmissie, ABS en TPS) opgelost zouden kunnen zijn.
Ze hebben het bij het proefrijden niet meer gehad en ik hoop dan ook maar dat alles opgelost is.

*vraag*
Zou het kunnen dat de oude/zwarte transmissie olie de bak zwaarder liet draaien waardoor de dynamo uiteindelijk een hogere piekspanning geeft?

Ik ga de auto vanmiddag ophalen en dan kan ik zelf testen en kijken of de storing terug komt.

Als er iemand is die een antwoord weet op mijn vraag of dit probleem ook heeft gehad en het achteraf toch nog op een andere manier moest oplossen (of de oplossing weet) dan hoor ik het natuurlijk graag.

Groet,

Mike

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Als de dynamo pieken gaf van 17 volt zou ik de auto laten staan en dat eerst laten repareren.
Anders loop je de kans dat een computer in doodsnood je aandacht probeert te trekken met rooksignalen.

Hoe heeft men vastgesteld dat er in het verleden dergelijke pieken geweest zijn?

Mike 530 (0), 12 jaar geleden

Hoe de pieken zijn vastgesteld weet ik eigelijk niet.
Ik ben er vanuit gegaan dat die in de computer opgeslagen waren?

De storingen zijn na de olie wissel gewoon weer terug gekomen.
Als het inderdaad hoge pieken zijn wat de storing veroorzaakt is dan de enige manier om de computers met trial en error te vervangen tot alle storingen weg zijn?

Wat kan ik nu het beste doen?

Groet,

Mike

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Dit zegt BMW erover, dus lijkt mij een klusje voor de dealer:

Overvoltage troubleshooting
This document provides the necessary information and instructions for troubleshooting on vehicles where overvoltage has occurred.

In the vehicle network, the control units are configured in such a way that they should withstand short voltage peaks above the maximum operating voltage of 16 V without function limitations. However, if voltage peaks while the vehicle is being driven exceed times of more than 300 ms, typically the following possible sporadic symptoms can be observed by the customer:

the on-board monitor goes dark.
the interior lighting becomes brighter or flickers.
failure of the ASC/DSC system and ASC+T/DSC indicator and warning lamps light up in the instrument cluster.
Failure of SZL: problems with windscreen wipers, indicators, etc.

The possible causes for sporadic occurrences of overvoltage are:
a load shedding on load-current consumer units or high-current consumer units due to loose contacts.
a defective alternator.

Procedure
Read all fault code memories with a short test and display all stored fault code memory entries ”Overvoltage” with the help of the test module ”Overvoltage troubleshooting”. If present, additional information such as kilometre reading and voltage values are displayed.
Check battery contact at the positive and negative terminals: Are the connection terminals tight enough?
Check earth/ground points and earth connections.
Check plug-in connections and contacts of the high-current consumer units of the vehicle:
electrical auxiliary heater based on PTC principle.
combustion preheating control unit
electric fan.
other high-current consumer units that might be fitted in the vehicle.
Check the alternator using the alternator diagnosis: function, plug-in connections and contacts, BSD cable, etc.

Mike 530 (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de info.
Dit klinkt me heel erg bekend in de oren.
Alle signalen komen bij mij inderdaad voor.
Ik hoop dat door deze punten te checken me een hoop kosten (computers opnieuw installeren volgens trial and error) bespaard blijven.

Nogmaals bedankt.
Als ik weer bij de garage geweest ben geef ik weer een update of de problemen verholpen zijn.

Mike 530 (0), 12 jaar geleden

Gister middag contact gehad met de garage.
Om al de punten te controleren die Oldford beschrijft rekenen ze 3 tot 4 uur wat neer komt op € 250,- / € 350,-
Ze kunnen dan nog geen schatting maken van de eventuele reparatie kosten en kunnen ook niet garanderen dat wanneer bv de dynamo vervangen is (als het daar aan ligt) de storingen verholpen zijn omdat de computers mogelijk beschadigd zijn door een piekspanning in het verleden.

Is de tijd die ze uittrekken niet wat veel om bovenstaande punten te controleren?
Kan iemand zijn ervaring met me delen want ik ben niet zo onderlegt op het gebied van deze controle's of reparaties dat ik kan inschatten of de tijd die ze (willen) nemen reeel is.
Is het niet geven van garantie ivm de computers wel reeel?

Alvast bedankt.

Groet,

Mike

Mike 530 (0), 12 jaar geleden

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend zoveel mogelijk zelf nagekeken.
Nu zag ik in de bak van de accu een laag water staan van ongeveer 5cm.
Ik vermoed dat dit de storingen veroorzaakte.
Er gaat een massa kabel via een gat richting de achterbumper.
Het water stond iets boven de onderkant van dit gat.
Het water heb ik er uitgepompt met behulp van een hand pompje.
Nu is het even afwachten of de storingen inderdaad niet meer terugkomen.

Weet iemand hoe het mogelijk is dat hier water komt te staan?
De kofferbak is verder helemaal droog???

Het volgende probleem doet zich weer al aan......
Ik open hiervoor een nieuw topic omdat dit weer een heel ander probleem is.

http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=19...

Bedankt voor verdere reacties en alle reacties die zover al gegeven zijn.

Groet,


Michael.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.