auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: Getik uit kleppendeksel.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.5 V8

Hallo,

Als ik mijn BMW koud start hoor je niets. Eenmaal op bedrijfstemperatuur gaat deze stationair tikken. Bij stationair 1500 toeren is het weer weg. Had onlangs iemand op bezoek met ook een 535i en deze was helemaal stil. Als ik mijn oren mag geloven komt er iets extra lawaai uit de distributie en gaan de kleppen of stoters tikken. Je voelt het ook als je je handen op het blok legt. De BMW dealer zegt; niets aan doen, is Vanos en lekker door blijven rijden. De ander, geen BMW monteur, zegt weer hydrolische klepstoters. Heb net de olie vervangen, nu 5w30 i.p.v. 5w40 wat ik er een jaar geleden in heb laten doen. Zat voorheen altijd 5w30 (denk ik) in maar wist toen niet beter en ervoor had deze motor er ook al last van. Heb wel onderhoudsboekje maar mis de laatste 40.000km, daardoor vervuiling?. Heb er Xado in gehad en Motor Up. Tja, je moet toch wat.. Heb nu Forté Motor Flush gehaald en dit gaat er komende maandag in. Welke olie is nu het beste; 5/0w30/40 of zelfs 5/10w50/60? Moet na de behandeling weer olie vervangen namelijk. Zit al bijna 8 liter olie in het blok (7,5 is voorgeschreven) en is het erg als ik volgens Forté daar nog eens 1.6 liter aan toevoeg wegens eerste behandeling en dan 30 tot 45 minuten stationair draaien? Komt de krukas dan niet in de olie of ander gevaar? Wel is het zo dat als ik circa 10 minuten met 3000 toeren rij, er daarna stationair iets minder getik te horen is. Blok heeft 2 ton gedraaid.

M.v.g, Erik

Geplaatst door

erikvanderveen (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Normaal gesproken zou een spoelbeurt met een schoonmaakmiddel van Forté of een ander merk (inderdaad direct gevolgd door olie verversen) verbetering moeten brengen.
Hier echter een link naar iemand met de ervaring dat een handmatige schoonmaak van de klepstoters het beste resultaat oplevert.
https://problemcar.nl/topic/bmw/klepstot...

Freude_am-Fahren, bedankt voor je reactie. Heb je nog tips m.b.t. mijn andere vragen? Zal in ieder geval laten weten hoe het afgelopen is.

M.v.g., Erik

Heb in de archieven hier ooit gelezen dat overstap van minerale of half-synthetische olie naar vol-synthetische olie ook een reinigend effect heeft. Als het tikken van de hydraulische stoters een gevolg is van interne lek in de stoters (klep-speling volume wordt niet blijvend vastgehouden), i.p.v. een gevolg van vervuiling, is juist een iets dikkere olie aan te bevelen. Als na grondige sschoonmaak van de stoters het tikken erger wordt, is interne lek de oorzaak. Normaal gesproken is een 5W30 of 0W30 olie voldoende.

Voordat er een schoonmaak middel aan de olie wordt toegevoegd, kun je eventueel eerst wat olie eruit uithalen om het niveau niet verder te doen stijgen. Dat kan eenvoudig via de oliepeilstok-houder: Zeepflacon met gaatje in de dop + aquarium slang daar doorheen getrokken. Bij warme motor kun je de olie er eenvoudig uit zuigen.

Je zou ook eens kunnen testen wat het effect op het geluid is van tijdelijk uitschakelen van het vanos systeem: Stekker van de electro-hydraulische klep even lostrekken.

Weer bedank voor je reactie! Als een interne lek de oorzaak is, moeten dan de klepstoters vervangen worden? Weet je ook waar de stekker van het Vanos zit?

M.v.g., Erik

Tegen lekkende klepstoters help (tijdelijk) alleen dikkere olie gebruiken (bijv. 10W40) of inderdaad de stoters vervangen.
Als de distributie toch open gaat, kun je klepstoters beter met de hand schoonmaken (vooral de veerbelaste terugslag-(kogel)klepjes).

Ervan uitgaande dat je een M62 motor hebt, zit de stekker ergens aan de linkerkant (voor de auto staande) van het motorblok, achter het uitlaatspruitstuk (waarschijnlijk).
De los te halen stekker is die van 'magnetisch ventiel' no. 9 op de volgende afbeelding: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Dit om te testen of het vanos-mechanisme zelf nog een aandeel in het geluid heeft.

Heb deze motor horen lopen en het zijn zeker geen klepstoters die lawaai maken, dan hou ik het eerder op een vanos die lawaai maakt, ik heb dit soort geluid uit een motor nog niet eerder gehoord en kan het daarom niet echt plaatsen. Je zou het geluid via youtube eens hier kunnen plaatsen misschien dat er dan andere reacties komen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Mocht de 'vanos-uit' test geen reductie in geluid opleveren, dan lijkt me - mede op grond van de laatste reactie - de distributieketting de eerstvolgende kandidaat-veroorzaker van het geluid. De moer van de kettingspanner met daaronder veer + hydraulische plunjer eens loshalen leert of hier de oorzaak zou kunnen liggen:
Bij een gebroken veer komt de plunjer misschien niet in de juiste positie om druk op te bouwen en aldus de distributieketting op spanning te brengen/ houden. Een niet of onvoldoende op spanning gebrachte distributieketting gaat zeker gepaard met extra loopgeluiden.

Dat van de distributie had ik al geopperd maar het kan geen kwaad hier eerst een motorflush te gebruiken en te kijken of er iets mis is met de vanossen, aangezien de disctributies nogal kwetsbaar zijn en een het een grote kostenpost is als deze moet worden vervangen kun je het beste deze 2 dingen eerst proberen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

De motorflush heeft niets geholpen. De stekker van de Vanos is los geweest maar hielp ook niet. Ben toch bang dat de distributie los moet. Ben er niet aan toegekomen het geluid op te nemen en zal proberen dit volgende week te doen.

Gr. Erik

Voor het controleren van de kettingspanner hoeft alleen de moer te worden gelost: Onderdeel 19 van volgende afbeelding:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Veer (gebroken ?) + plunjer (beschadigd langs de cylinder-mantel ?) kunnen beide oorzaak zijn van te lage ketting-spanning.

Er zitten alleen 3 ketting spanners in deze motor en alleen de spanner van de hoofdketting kun je op deze manier testen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Inderdaad, de bovenste spanner (no. 13 in het volgende plaatje) is alleen bereikbaar na verwijdering van het nokkenas-deksel.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Waar de derde spanner moet zitten, wordt me uit de getoonde plaatjes niet duidelijk.

Als een onvoldoende gespannen distributieketting de oorzaak is van het geluid, is het wel zo verstandig daar niet te lang mee te blijven doorrijden. De speling in een niet op spanning lopende ketting wordt sneller dan normaal groter, de ketting gaat boven in de tandwielen lopen en uiteindelijk kan de ketting zelfs over de tanden springen. Timing-verlies en daardoor slechter lopen is dan het minste waarmee rekening dient te worden gehouden.

Er is wat tussendoor gekomen; een riem is geknapt doordat de waterpomp stuk is gegaan, ongeveer 2 weken geleden. Het is intussen gerepareerd. Ook de onderste riem en alle span -en geleide rollen zijn vervangen. Het geluid is er nog steeds helaas. Als ik het goed begrijp kan de bovenste kettingspanner getest worden door alleen maar het kleppendeksel te demonteren. Kan het ook op deze manier vervangen worden of moet er dan meer los? Is het normaal dat de ketting die je ziet wanneer je de olievuldop verwijdert, in de lengterichting van de auto iets heen en weer te bewegen is? Ik hoor ook veel meer distributie geluid dan bij de onlangs beluisterde andere 535i V8. Als ik op Youtube "getik in BMW's" beluister, komt af en toe hetzelfde geluid langs als bij de mijne maar volgens mij hebben die auto's het continu. Zowel bij een koude als warme motor. Dit zou dan Vanos moeten zijn als ik het goed begrijp. Tja, waarom zou je een ruim vanos element alleen bij warme motor kunnen horen terwijl deze koud ook al ruim is.. Misschien is dat van de ketting(spanner) inderdaad wel een logisch verhaal aangezien deze nog langer wordt naarmate deze warmer wordt lijkt me. Trouwens welk deksel en aan welke kant moet verwijdert worden? Het kleppendeksel of ook nog iets aan de voorkant van het blok? En moeten er dan ook weer meerdere onderdelen verwijdert worden zoals de net nieuw gemonteerde rollen/riem enz..?

M.v.g., Erik.

Hallo,

Heb vandaag de hoofdkettingspanner laten vervangen (onderdeel 19). Deze zit linksvoor aan de zijkant van de distibutie kast. Maar helaas.. Het getik (alleen bij warme motor) blijft. Het enige wat opviel aan de oude is dat de interne veer ongeveer de helft kleiner was geworden en er qua vorm iets anders uitzag. De nieuwe was gevuld met olie geleverd maar omdat we het verschil wilden zien, de nieuwe even uitelkaar gehaald en dus zonder olie er weer ingezet. Kan dit kwaad? Daarnaast is er geen afdichtring (onderdeel 20) meegeleverd en deze zat ook niet op de oude. Misschien achter gebleven in het blok, ''vergaan" of er alsnog uitgevallen op een onbewaakt ogenblik.. Hoe belangrijk is deze afdichtring? Werkt de spanner niet zonder afdichtring?

Als het niet de hoofdspanner is die het getik veroorzaakt dan kunnen het de andere 2 spanners dus ook zijn. Is er toch een kans dat het toch Vanos is? Is Vanos ook bij koude motor te horen?

Heel graag uw reactie. M.v.g., Erik.

Oja, krijg het niet voor elkaar om het geluid op Youtube te zetten helaas. Het geluid klinkt nogal dieselachtig. Zoals ik reeds eerder melde, je voelt het ook als je je handen op 't kleppendeksel legt. Alsof de kleppen net even de zuigers raken. Zo hoort het ook naar mijn idee als ik luister. Getik dus.

Indien het Vanos is, staat de nokkenas dan stationair in de verkeerde stand waardoor dit geluid en gevoel veroorzaakt kan worden?

Kunnen klepstoters gaan tikken bij warm en niet bij koud?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.