Beste lezers,
Graag zou ik jullie hulp willen inschakelen voor het volgende probleem. Het accu lampje op het dashboard blijft branden.
Ik heb de accu getest met de tester en deze is goed ook laad de accu gewoon op. 12,4v en 14,4v
Na vele topics op problemcar te hebben bekeken heb ik eigenlijk geen oplossing gevonden.
Is het toch de dynamo spanningsregelaar of koolborstels ?
morgen wil ik de dynamo uitbouwen en bekijken iemand nog tips voor dit probleem ?
ik hoop op serieuze reactie's
mvg vonker
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vonker,
Is de laadspanning gewoon 14 Volt terwijl het acculampje brand ? Dat zou normaal niet mogen..
Gr Stefan
Beste Stefan,
Bedankt voor je reactie,
Ja bij uitgeschakelde motor meet ik 12,4 en bij draaiende motor 14,4v
ook is de accu getest met een accu tester en de accu is weliswaar geen nieuwe maar was nog goed
het is eigenlijk gekomen na het wisselen van olie en filter maar dit lijkt me niet echt aan elkaar gekoppeld
wel heb ik de stekkertjes op de dynamo en in de buurt van nagekeken misschien iets los geraakt maar dat is ook niet het geval
de accu heb ik nu los gekoppeld en ga hem morgen weer aansluiten het lijkt me geen oplossing maar in andere topics lees ik dat dit wel iets kan ressetten
heb je toevallig nog ideen waar ik naar zou kunnen kijken
gr vonker
14 jaar
Vonker,
Normaal gesproken brand het accu lampje als je de auto op contact zet, als je nu het dunne kabeltje van de dynamo los haalt en hem dan op contact zet, zou het accu lampje niet meer mogen oplichten.
Anders vermoed ik dat het toch in de dynamo zelf zit, alleen wat ik vreemd vind is dat hij wel gewoon bij doet laden terwijl het lampje aan is.
Gr Stefan
Gr Stefan
14 jaar
bij het aanzetten van contact gaat alles branden en na starten gaat het lampje normaal gesproken uit dat klopt
maar helaas blijft ie aan na het starten
idd als ik het kabeltje achterop de dynamo los haal gaat het lampje uit.
het ligt denk ik ook aan de dynamo en heb de dynamo eraf gehaald ga vanmiddag even de dynamo nakijken.
misschien is de spanning wel goed 14,4v maar is de laadstroom telaag en reageert ie daar ook op.....
of spanningsregalaar of koolborsels vervangen maar maandag ga ik even naar zo'n reviesie bedrijf waar een goede bekende werkt en laat hem daar nog eens nakijken die zien dat zo hoop ik.
bedankt voor je reactie !
14 jaar
Meet je opgenomen stroom eens met alle verbruikers aan, en zet er eventueel eens even een scoop op. Dat de accu tijdens het draaien v.d motor 14v aangeeft wil nog niets zeggen over de capaciteit v.d dynamo en het vermogen wat hij afgeeft. Ook een defecte/onderbroken + diode wil het lampje wel eens laten branden. Met alle verbruikers aan moet je aan 115% stroom vermogen komen, hoeveel je dynamo aan stroom afgeeft staat op de stikker op de dynamo
Bedankt voor je reactie, ik heb er een nieuwe dynamo ingezet maar het lampje brand nog steeds en deze dynamo laad 100% goed......
even een andere accu gestest maar hij blijft aan.
iemand iedeeen ???
mvg vonker
14 jaar
ook de zekeringen in het dashboard kastje zijn allemaal goed.
zitten ergens anders ook nog zekeringen ?
14 jaar
Brand het lampje ook met contact uit en zonder de sleutel in het contact, of alleen als de motor draaiend is? Dit kan een defect + diode wezen die aan massa wordt gelegd. Sluit eens een volt-meter aan op D+ zet contact aan en meet spanning.
- Waneer je +- 2 v meet is alles in orde
- waneer je 12v meet is je regelaar stuk, of de bortels maken geen contact
- Waneer je 0v meet je het lampje of contactslot defect
En een meeting over B+ en D+
- Wanner je nu +- ov meet is alles goed
- waneer je b.v 2v meet is waarschijnlijk je contactslot ingebrand
Als het lampje blijft branden heb je ergens een sterkere tegen spanning in het stroom circuit van dynamo naar je contactslot toe.
Bedankt voor je reactie bas
helaas is het deze amateur/hobbyist nog niet gelukt vanavond auto maar naar dealer brengen.
tegenwoordig brand het olielampje 15sec na het starten ook oranje en gaat na 15 sec weer uit terwijl olie goed is ik denk oliesensor kapot.
het accu lampje brand alleen met sleutel erin. en met draaiende motor zou die uit moeten gaan maar blijft aan.
als ik meet achterop de dynamo naar massa is gewoon 12,-- volt dit is de B+ toch ?
als ik op het stekketje meet de middelste aansluiting van de 3 waar er 2 van zijn gebruikt meet ik met contact aan 10,48 volt
dit zou ook 12 moeten zijn toch en dit is D+ toch ?
dan zou er idd iets met contactslot kunnen zijn.
14 jaar
B+ is het draad van de dynamo naar de batterij (de dikke draad) En D+ is het draad vanaf de dynamo (kleine draad) Voor de meetingen uit zoals ik gezegt heb en plaats ze eens hier, je kan het gewoon doormeten met een universele multimeter.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar