BMW 3-Serie: wiellagers achteraan

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1800 TDI

Rechterzijde wiellagers komt speling op en daarna kapotdraaien ( wat logisch is) .
hebben al nieuwe skf willagers geplaatst
draagarm vervangen
wielnaaf vervangen
cardanas vervangen
telkens is de wagen uitgelijnd geweest .
de laatste 20000km zijn reeds 5X wiellagers geplaatst geweest
wagen heeft reeds 310000km gebold

DGCARSHARELBEKE

Geplaatst door DGCARSHARELBEKE (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 13 jaar geleden

Zijn die lagers instelbaar zoals bij VW bijvoorbeeld? (Daar moeten ze met een bepaalde speling geborgd worden).
Dan kan het zijn dat je ze te vast zet.

DGCARSHARELBEKE (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja die zijn instelbaar maar die worden telkens op de juiste wijze de speling weggenomen ,proefgedraaid en terug op speling gecontroleerd tot de juistheid is bekomen
mvg Geert

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Hmmm stelbare lagers bij een BMW? Das als lang geleden en zeker niet bij een 94er e36, misschien zit daar je probleem.

gr Martin

DGCARSHARELBEKE (0) PRO, 13 jaar geleden

Het zijn wiellagers ( dat is een cassette waar 2 kogellagers ingebouwd zijn)dat we aankopen via mijn Grossier die jullie ook heel waarschijnlijk zullen kennen

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja en daar is niets verstelbaar aan, naaf moet je er ook inpersen en dan valt er niets meer aan te stellen, moeren kun je zonder problemen heel erg vast zetten, moment weet ik zo niet uit mijn hoofd maar dat zal aardig hoog liggen.

gr Martin

hellbat (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik krijg gewoon een koppel van 200Nm voor de achterwielnaven door bij Autodata, dus geen stelbare lagens mijns inziens.

DGCARSHARELBEKE (0) PRO, 13 jaar geleden

Zoals ik al eerder geschreven heb ,speling weg nemen laten inrijden en dan trek ik ze aan met een ongeveer van 100Nm .
Zal uw raad op volgen en aantrekken de 1 ste maal op 200Nm en dan proefdraaien .
Alvast bedankt dat is een andere werkwijze dat ik zal volgen .Kga alles monteren en de klant laten rijden met zijn auto en hopelijk blijft alles goed zullen voor resultaat enige tijd moeten wachten
Alvast iedereen bedankt voor de inlichtingen
mvg Geert

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Inderdaad, niks aparts aan te stellen, dat het lager telkens kapot loopt zou niet mogen, of het persen gebeurt niet correct en word zodoende al half 'kapot gedrukt' of de moer van de aandrijfas zit 'los'


Bij de oudere modellen kon het wel oplopen tot 435NM..

Gr Stefan

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

ik heb toch wel eens vaker gehad dat zulke wiellagers speling hadden gekregen omdat de moer niet goed vast zat ,daarna moer goed vast gezet en speling weg en niks kapot bijv. vw polo voorwiellagers heel wiel ging op en neer moer vast gezet was los gelopen speling was weg en niks kapot dus toch sterk werk dat die elke keer kapotlopen,kan me niet voorstellen dat die van een beetje speling kapotlopen,je hebt genoeg conische lages met teveel speling op den duur en je stelt ze af en niks kapot.

DGCARSHARELBEKE (0) PRO, 13 jaar geleden

is gemonteerd zoals hierboven in de aanwijzingen gebeurt is
Bij de vorige breuken waren de moeren niet losgekomen (ter informatie) maar toch kapotgedraaide kogellagers
mvg Geert

DGCARSHARELBEKE (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=robby10030]ik heb toch wel eens vaker gehad dat zulke wiellagers speling hadden gekregen omdat de moer niet goed vast zat ,daarna moer goed vast gezet en speling weg en niks kapot bijv. vw polo voorwiellagers heel wiel ging op en neer moer vast gezet was los gelopen speling was weg en niks kapot dus toch sterk werk dat die elke keer kapotlopen,kan me niet voorstellen dat die van een beetje speling kapotlopen,je hebt genoeg conische lages met teveel speling op den duur en je stelt ze af en niks kapot.[/quote]
moer is of was niet losgekomen en toch kapot
mvg Geert

anoniem-1573996169 (0), 13 jaar geleden

en volgens mij kun je deze ook niet kapot krijgen door de moer te vast te zetten, deze binnenkooien komen tegen elkaar en vast is vast kunnen toch niet dichter tegen elkaar aankomen dan vast .vreemd.

flm900 (0), 13 jaar geleden

misschien een beetje laat, maar controleer de wielnaaf zelf eens of deze niet ingesleten is.
dit heb ik zelf met een e36 gehad.
een van de binnenste lagerschalen klemde niet op de naaf,waardoor ik na 3 maanden de lagers weer mocht vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.