close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: inhouden motor, klepperend geluid bij 2500rpm bij trekkende moto

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 320D M47TU

Beste Forumleden,

De motor houdt in, dit gebeurt tijdens het rijden waarbij er een snel tikkend geluid (lijkt op kleppen) hoorbaar is. Het lijkt net of er geen brandstof in 1 cilinder komt.
Probleem is bij toerental boven 2500rpm, daaronder geen problemen en rijdt de auto normaal.
2 verstuivers zijn al eerder vervangen (ivm startproblemen), retour is goed van alle injectoren.
Geen brandstoflekkage zichtbaar op rail of bij injectoren.

Auto uitgelezen met DIS en gaf foutmelding 4560 en 4570
Te lage waarden in raildruk, voorbeeld: gevraagd was 1200mb en actuele waarde was 520 en zo ook bij gevraagd 1350 en actuele waarde 660.

Na resetten is deze melding niet weer teruggekomen maar probleem is er natuurlijk nog.

De motor geeft geen raar geluid indien je bij stilstaande auto het toerental verhoogt. Enkel wanneer de transmissie is ingeschakeld dan doet het probleem zich voor.

Nu heb ik tijdens het rijden de auto uitgelezen met INPA (zie aub bijlage)

[url=http://img401.imageshack.us/i/massadjcli...][img]http://img401.imageshack.us/img401/5357/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
en zag bij "mass adjustment" van de cilinders dat Cilinder 4 een lagere (negatieve) waarde heeft. Tijdens langzaam rijden en optrekken blijft cilinder 4 in het "groene gedeelte" en binnen de marges. Dit gebeurt ook bij stilstaande test waarbij toerental wordt opgejaagd.
Als ik meer toeren tijdens het rijden geef dan gaat de waarde van Cilinder 4 in het rood en stabiliseert naar groen toe bij een constant toerental.

Nu wil ik het brandstoffilter vervangen en het luchtfilter (deze is erg zwart en vies). Maar ik vraag me af of hiermee het probleem wordt verholpen.
Kan iemand mij de betekenis van de INPA SELECTIVE MASS ADJUSTMENT uitleggen?
Heeft iemand een goede tip?

Bij voorbaat dank voor je expertise.
m vr gr
Nanko

Geplaatst door

Seneca (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Iedere verstuiver heeft een zekere afwijking t.o.v. ideaal. Om hiervoor te compenseren staan er een 6 (euro3) of 7 (euro4) karakters op de verstuiver, die bij vervangen van de verstuiver in de DDE ingegeven moeten worden. Dit om ervoor te zorgen dat de DDE de hoeeveelheid inspuiting krijgt die hij denkt te krijgen; compensatie is over een groot bedrijfsbereik.

Om nu nog beter te kunnen compenseren, kan de DDE voor iedere verstuiver de inspuitduur iets verkorten of verlengen, en dat is selective mass adjustment. Op basis van versnellingsinformatie van krukas en nokkenas sensoren wordt de bijdrage van iedere cilinder berekend. Een cilinder die minder bijdrage levert aan vermogen wordt positief bijgeregeld en vice versa. Op deze wijze worden gelijkloop en uitstoot zo goed mogelijk geoptimaliseerd.

pieter_galant 0

14 jaar

Beste Pieter

bedankt voor de duidelijke uitleg en snelle reactie. Ik ben hier heel erg blij mee. Dit helpt me weer in de goede richting.
Ik had internet al nagestruind en een BMW dealer gebeld maar geen uitkomst gekregen.

Ik heb in de DDE de 2 verstuivers bij vervanging destijds opnieuw toegewezen.
De cijfers en letters zijn niet altijd even duidelijk op de injector. Ik meende dat deze verstuiver 6 karakters heeft.

Ik zal de karakters nogmaals checken en opnieuw toewijzen.
Ik had moeite met het lezen van verstuiver in cilinder 3, ik dacht een 8T.... of 8J.... te lezen
en voor verstuiver 4 twijfelde ik tussen een G en 6 op de derde karakter.
De DDE accepteerde enkel de 8T.... op cil 3 en ..G... op cil 4.

De auto heeft ongeveer 1000km normaal gelopen met de 2 nieuwere verstuivers (lees: van de autosloop gehaald). In Cilinder 3 en Cilinder 4 zitten dus de 2e nieuwere verstuivers. Ik heb gisteren de retour van alle verstuivers gemeten (middels brandstof opvangen in flesjes) en deze is gelijkmatig te noemen.
(Wel had de motor nog steeds wat zwarte dieselpluimen bij langere ritten bij lagere toerentallen en gooide die eruit bij het wat snellere optrekken, maar dit probleem had die ook met de oude verstuivers).

Dus als ik het goed begrijp is mass adjustment de ingespoten brandstofhoeveelheid. Indien ik de code toch juist heb ingevoerd kan ik dan nog iets anders herprogrammeren? Of zal injector 4 gewoon niet goed zijn met de berekende waarden onder belasting?

ik ga vanavond het luchtfilter vervangen dan maar een testritje en kijken of ik met INPA nog andere zaken naar boven kan krijgen.
Ik heb ook de DIS software wellicht kan deze mij verder helpen.

Mocht iemand verder nog tips hebben dan zijn ze van harte welkom.
Helaas geeft deze auto keer op keer wat vervelende probleempjes wat zoveel tijd en sleutelen kost.

Groet Nanko

Seneca 0

14 jaar

Heeft #4 toevallig ook een lagere retouropbrengst?

Zwarte pluimen na langere ritten had ik ook las ik een keer goed gas gaf; bij mij was een verstuiver niet meer goed.
Na vervangen opgelost.

Maar ik zou me toch zeker ook met die raildrukfouten bezig gaan houden. Als de brandstofdruk niet goed is kan je ook problemen krijgen die jij beschrijft.

pieter_galant 0

14 jaar

Dag Pieter

#4 heeft niet de laagste retouropbrengst, 1 en 2 (bestaande verstuivers) zijn lager, en 3 iets hoger dan 4.

Ik heb de raildrukfouten gewist en na een rit van 14km kwam deze niet meer terug (let wel de motor heb ik bewust niet in toerental teveel opgejaagd tijdens het rijden).
Ik heb de MASS ADJUSTMENT tijdens deze rit continue bekeken en zag de het probleem in Cil 4.
Ik ga ook maar eens kijken of ik een haarscheurtje of zo kan vinden in de plastic inlaatspruitstuk en zal de EGR eens checken of die naar behoren werkt. Ik was wel verbaasd hoe de rubberen luchttoevoerbuis (gekoppeld aan de EGR) oppompt tijdens het gasgeven. Dit zal wel normaal zijn.

Al met al twijfel ik om eventueel 1 oude injector terug te plaatsen om te kijken wat de DDE/motor dan doet?
kost wel veel sleutelwerk maar je moet toch wat proberen.

De raildrukfouten kwamen wel met een melding op dashboard met DDE lampje en ik had de storing willen nalopen met het testplan met de DIS software maar de storing kwam niet terug vandaar dat ik nu gefocust ben op Cilinder 4 met haar verstuiver.

wellicht is het een combinatie met de zwaar vervuilde luchtfilter en nog wat meer zodat de laatste cilinder gewoon tekort komt? Klinkt niet helemaal logisch maar je bent toch zoekende.

groet
Nanko

Seneca 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.