Ik zal eerst het verloop schetsen van de problemen, en dan met mijn 4 scenario's komen:
Dinsdag avond 25 km gereden met de auto en hem toen geparkeerd. 24 uur later wil ik de auto starten, maar is de accu te leeg. Heb ik al vaker gehad (toevallig altijd op die plek waar ik nu ook weer parkeerde). Na wat denkwerk viel het mij ineens in: de bluetooth van de autoradio blijft verbinding houden met de radio ook als de auto van het contact af is. Wat is nu het probleem: mijn slaapkamer ligt op een dermate kleine afstand van de auto dat deze dus constant verbonden blijft met de accu; de radio heeft die avond zeker 4 uur lang contact gehouden, en ik ga er van uit dat dit ervoor gezorgd heeft dat de accu leeg was.
Die avond erna heb ik de accu via een andere auto overgestart, en heb toen 5 km(10 minutjes, niet boven de 50km/h) gereden. Vervolgens heeft de auto een uur stil gestaan, en weer 5 km (10 minutjes, niet boven de 50km/h) gereden.
Weer 24 uur later; accu opnieuw leeg (interieurverlichting brande nog niet eens meer, voltmeter gaf iets meer dan 8 volt aan).
2 scenario's:
1) ik heb er met die 2x 5 km veel te kort mee gereden, waardoor de accu lang niet vol was en dus in die 24 uur alleen maar verder is leeggelopen
2) Een ander scenario: ik meet namelijk 0.25A lekstroom: 0.07A van de marterverjager die op de accu zit, 0.11A van de autoradio (geen idee waarom) en nog 0.07A lekstroom die ik niet kan plaatsen, maar van hetzelfde circuit komt als de radio (zelfde zekering namelijk). Komt het hierdoor dat de accu wordt leeggetrokken? (en dus niet scenario 1)
3) Een combinatie van scenario 1 en 2
4) Accu kapot (lijkt me onwaarschijnlijk, recent nog getest en was prima: betreft een Varta accu, 60Ah en 540A koudstart, 4 jaar oud)
Ik hoor graag van jullie wat jullie er van denken. Op dit moment staat de auto voor te rusten en heb ik de accu pool er af gehaald, dus morgen kan ik zeker weten uitsluiten of het de accu was. Morgen avond (zaterdag is dat dan) laat ik de auto (met volgeladen accu) rusten met de accupolen eraan en de radio en alles wat lekstroom veroorzaakt gewoon aangesloten, dan kan ik kijken of hij die avond overleeft. Naar mijn mening is 0.25A namelijk te weinig om een 60Ah accu op 24 uur leeg te trekken.
Omdat ik altijd heel ongeduldig ben als er iets aan de auto is, plaats ik dit bericht nu toch al. Morgen zijn namelijk de automaterialen zaken nog open en kan ik (als dat nodig is) nog materialen kopen, maandag moet weer gewerkt worden namelijk en heb ik de auto wel nodig!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is erg onwaarschijnlijk dat de accu leeggeraakt is door de bluetooth verbinding. Het is veel waarschijnlijker dat de accu slecht begint te worden of dat er zelfs een dode cel inzit. De gemiddelde levensduur van een accu is namelijk een jaar of vier.
Verder zijn twee ritten van 10 minuten elk veel te kort om de accu goed te kunnn opladen, zeker als er tussen de ritten in ook nog eens opnieuw moet worden gestart.
Nou hij ging wel 2x ineens leeg na weken geen problemen te hebben, en 2 keer was de bluetooth aangeweest.
de accu is doorgemeten en doet t goed, vanochtend ook goed gestart toen de accupool los zat.
wat denk je trouwens over de lekstroom? met een andere radio heb ik die lekstroom niet namelijk, is dat genoeg om hem in 24 uur leeg te trekken?
9 jaar
Hoe is de accu doorgemeten?
Een slechte cel kan ineens optreden. Ook koude kan een rol spelen, hoe kouder hoe lager de capaciteit van de accu, terwijl je bij koude juist een hogere startstroom nodig hebt. Een slechte accu komt daardoor in de regel naar voren als het buiten kouder is.
Als de accu leegraakt van het in de lucht houden van een bluetooth verbinding voor een paar uur, dan kun je echt vraagtekens zetten bij de staat van de accu. Of er is wat anders aan de hand.
9 jaar
als je telefoon nog verbonden is met je autoradio, dan schakelt de radio ook niet uit.
oude auto's hebben vaak in het verleden GEEN radio gehad af fabriek en mensen gingen zelf dan maar aan de hobby......
een autoradio heeft tegenwoordig een continu plus en een geschakede plus nodig.
als je de geschakelde plus verbind aan je continu plus dan blijf je radio aan. ook al haal je de sleutel uit je contact.
die geschakelde plus gaat via je contact slot en naar andere bepaalde draden.
en idd een compleet lege accu en zo kort rijden laad hij zeker niet genoeg op, daarbij ook nog eens dat als je accu al wat ouder is en dan echt leeg leeg is, doet dat hem zeker niet goed!
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar