Ik heb het forum afgezocht maar ben dit probleem maar 1 keer tegengekomen, helaas zonder oplossing er onder.
Het betreft hier een E46 Touring automaat (steptronic) 328i 180000 km. uit 2001
Bij ca. 50 tot 80 km/u constante snelheid schakelt de automaat over naar de hoogste versnelling waardoor het toerental zakt naar ca. 1400
Wanneer ik de snelheid continu houd, dus ook op cruise control, zie ik het toerental iets zakken en ontstaat er een diepe brom/schurend geluid ter hoogte van de achteras. Dit duurt heel even, een seconde, waarna de toeren weer oplopen naar het oude en de brom weg. Dit herhaalt zich elke 5-6 seconden. Dit gebeurt alleen tussen de 1200-2000 toeren en tot zo'n 80km/u. Bij gas geven of terug laten vallen gebeurt dit niet, als ik harder rijd dan 80 gebeurt het ook niet.
Tijdens de brom voel je ergens frictie, dit is het 'schuren' waar ik op doel.
Het maakt niet uit of ik in D of S rij, zolang de toeren maar in deze range zitten. In Manual doet hij het NIET.
Er zijn geen storingscodes, geen controle lampjes die gaan branden, auto rijdt verder prima en schakelt boterzacht.
De ophangrubbers van differentieel zijn vervangen, geen verschil. Olie differentieel is vervangen, was helder en schoon en op level.
Achterasophanging is gecontroleerd. Bak niveau is gecheckt.
Enerzijds lijkt het het ritme van de lockup te hebben, aan de andere kant komt het schurende geluid echt van de achterkant af. De bak geeft verder in het geheel geen problemen, is al een keer gespoeld zo'n 60000km geleden.
Heeft iemand dit al meegemaakt, weet iemand wat dit kan zijn? Want ik ben redelijk radeloos aan het worden. Verder een hele fijne auto!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Cardanas demonteren en controleren of er kruisstuk vast zit.
gr Martin
He Martin,
Bedankt, hebben we niet naar gekeken. Ik tenminste niet.. Is het een mogelijkheid of heb je het zelf ook bij de hand gehad?
Groet, Marcel
9 jaar
Verscheide keren. Altijd trillen/brommen bij bepaalde toerentallen/snelheden/belastingen
gr Martin
Ze hebben het gisteren bekeken. Er zit wel iets onbalans in maar niet veel. Differentieel en lagers bekeken, niets opgemerkt. In Manual doet de auto het NIET. Kan het de koppelomvormer zijn? Het is een ZF 5HP-19 bak.
9 jaar
Ja dat kan maar dan vaak bij een bepaald toerental? Is de as eronder vandaan geweest?
gr Martin
Nee, willen ze vrijdag doen maar vraag me af of dat het is. Het is inderdaad alleen in de 5e versnelling automatisch en dan 1500-2000 toeren dat dit zich voordoet.
Ze nemen je advies wel serieus en willen het ook doen al is het alleen al om dingen uit te sluiten. Volgens mij is het een aardige klus, uitlaat mag er ook af zag ik
9 jaar
Het valt op zich wel mee om die as eronder vandaan te halen. Uitlaat in 1 keer eronder vandaan. hitterschild er onder vandaan en dan kan de as los. Wat vaak gebeurt is dat er een kruisstuk 1 kant op zwaar gaat of zelfs vast zit.
gr Martin
Beste
Als het goed is, corectd me if i am wrong, is er ook een center bearing support, hoe is die er aan toe?
Lager gemonteerd in rubber demper, rubber/lager slecht/kapot geeft ook resonantie in de aandrijflijn.
9 jaar
Bedankt voor de support! We gaan het vrijdag zien. De hardyschijf zag er goed uit maar zullen we ook meteen aan een betere inspectie kunnen onderwerpen.
Groet Marcel
9 jaar
Nog even dit, heb jij een werkplaatshandboek voor jouw beamer????
9 jaar
Hi Ron, heb deze digitaal, en TIS..
Garage weer druk, uitstel. Ik rij vanmiddag even langs Thomassen in Lunteren, misschien kunnen zij al meer vertellen.
Groet, Marcel
9 jaar
Het blijkt toch de koppelomvormer te zijn die vervangen moet worden.
Kosten: 850 - 1150 euro.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar