Hallo allemaal,
Vanmorgen mijn auto opgehaald nadat er nieuwe velgen onder gezet zijn (van 17 inch naar 19 inch), naar huis gereden zonder problemen.
Echter toen ik na een uurtje weer weg wilde gaan gaf hij allerlei rare storingen. Eletronische parkeerrem, iets met de versnellingsbak, servotronic etc.
Dashboard geeft schommelend toerental weer, hoewel de motor op zich rustig loopt. Na even stationair lopen slaat hij echter toch af of begint onrustig te lopen.
Nu lijkt het me sterk dat deze plotselinge storing iets te maken heeft met de andere velgen (of zou het snelheidssignaal niet meer kloppen door een grotere rolomtrek?).
Wel is er 15 december 2011 een nieuwe accu ingezet bij de Brezan. Dit is dus geen originele BMW accu en waarschijnlijk is deze niet geregistreerd/ingeleerd bij de auto/computer (wat blijkbaar wel zou moeten bij een 7 serie omdat hij moet weten dat er een nieuwe accu inzit).
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste Sander,
Zo'n soort storingen heeft mijn broer ook gekregen naar vernieuwen van accu 530d E60
toen is die naar Bmw gegaan en daar hebben ze de accu ingeleerd, en problemen waren weg !
Want nu denkt hij dat de oude accu nog inzit en vandaar al die storingen.
Wat de velgen betreft: als je de juiste maat banden gemonteerd hebt moet de afrol omtrek goed zijn.
@Erhan; ik hoop dat het aan de accu ligt en niet dat er een aantal computer o.i.d. gesneuveld zijn. Toch vind ik het wel erg teleurstellend van BMW dat auto's zo complex worden dat een dynamo zelflerend is, maar niet in staat is om een nieuwe accu te accepteren. Misschien toch weer een trucje dat je naar de stealer moet voor een simpele (dure) handeling en waarschijnlijk een veel te dure accu.
Maar denk je echt dat deze bizarre storingen alleen door het niet aanmelden van de accu worden veroorzaakt? De boordcomputer heeft nooit een melding gegeven van te lage spanning of verkeerde laadstroom o.i.d.?
Ik zal in ieder geval een oprijwagen proberen te regelen om de auto naar de dealer te brengen.
@Hans; ik had 225 60 r17 en ligt er 245 45 r19 op.
Ik heb de diameter berekend van beide banden, de nieuwe velgen met banden zouden 1,3 mm groter zijn in diameter (dat zou niet van invloed mogen zijn dus).
Bedankt voor de reacties in ieder geval!
Hij laat niks zien van te lage spannig etc, ik zal eerst gewoon accu even inlaten leren.
En daarna hoop dat de probleem is opgelost !
12 jaar
hallo,
ik kan het niet met zekerheid zeggen maar volgens mij zijn er onder de universele diagnosetester voor de universele garage ook al diversen die een accu kunnen inleren. Altijd een mogelijkheid om even te informeren.
mvg
michiel
Ik heb de oude accu proberen op te laden maar daar zat vrij weinig leven meer in (ondanks pas een maand oud).
Nu heb ik een nieuwe Varta accu gekocht, een zogenaamde AGM. Deze zou hij wel moeten herkennen.
Ik moet voor de zekerheid nog even navragen of deze wel of niet aangemeldt moet worden in de auto, anders is deze misschien na een maand ook weer overleden.
En alles werkt nu weer zoals het hoort, dus probleem opgelost.
De auto "herkent" een accu aan de spanning en de soortelijke massa van de vloeistof...niet aan het merk.
Dus...even inleren.
Een verkoper zegt altijd "deze is goed...."
Als 'soortelijke massa van de vloeistof' wordt vervangen door 'inwendige weerstand van de accu' dan klopt het verhaal. Deze inwendige weerstand hangt wel af van het gebruikte medium tussen de platen (accuzuur in vloeibare vorm of in gel-vorm).
Bij vergelijkbare capaciteit (xx Ah) zijn de verschillen in inwendige weerstand van het ene merk accu ten opzichte van het andere merk accu inderdaad zodanig klein, dat het boordsysteem - of beter de dynamo in combinatie met de DME-unit - deze verschillen nauwelijks kan detecteren. Variatie in inwendige weerstand van de accu valt in het niet bij de variatie in gecombineerde weerstand van aangezette verbruikers (zie het vervolg).
'Inleren' van een accu is volgens mij flauwekul. Inleren is wel van belang bij (de vervanging van) sensoren, luchtmassa-meters, etc. die hun signaal (variatie in spanning of inwendige weerstand => elders omgezet in spanningsvariatie) via de draadboom - en eventueel via een CAN-bus kanaal of een variant daarop eerst naar een 'communicatie'-chip en dan pas - naar de boordcomputer sturen.
Een accu voedt (samen met de dynamo + spanningsregelaar) het boordsysteem, maar stuurt daarover zelf geen signalen. Een dynamo voelt wel de gecombineerde inwendige weerstand van accu + aangezette gebruikers. Daarin zit zoveel variatie (startmotor, licht, grootlicht, achterruitverwarming, etc. wel/ niet aan) dat de toelaatbare weerstandsrange nooit te krap kan/ zal worden gekozen.
12 jaar
Het inleren van de accu schijnt niet nodig te zijn hoewel je dit toch soms leest.
Wel moet er een speciale AGM accu in. Volgens mij is dit een gel accu die bij geen gebruik maar een lage spanning afgeeft omdat zo'n 7 serie anders de accu leeg trekt (klopt dit?)
Probleem lag echter ergens anders aan. Er was een waterafvoer verstopt bij de bak onder de voorruit, waardoor hier water bleef staan. Omdat bij het vervangen van de interieurfilters te lomp te werk is gegaan (is ook wel een omslachtige sluiting) sloot de filterbak niet meer mooi aan op het aanzuigtraject van de kachel/airco waardoor er hier water naar binnen liep. Daar door was de rechtermat nat geworden en hier zit een sensor en massapunten onder waardoor de storingen werden veroorzaakt. Nu zijn alle afvoertjes weer zuiver gemaakt, de mat gedroogd en de storingen bleven ook weg.
Probleem opgelost.
Inleren is geen flauwekul, de auto moet weten dat er een nieuwe accu is geplaatst, er zit een dynamo op met een zogenoemde smart regeling, deze past het laden van de accu aan aan de vraag vanuit het systeem. Ook onthoudt de auto dat de accu slechter wordt en past ook hier de lading op aan, als je dus een nieuwe accu plaatst en hem dan inleerd wordt deze teller ook weer terug gezet. Dit is voor zo goed ik het onthouden heb.
Ik weet alleen niet zeker of deze 7 serie ook zo'n smart regeling heeft.
Die e65 was de 1e bmw met de accu registratie, en inderdaad mega belangrijk, zoals hbr al zegt.
er is wel een keuze die te maken is bij nw accu registratie, dus een AGM accu (zwarte behuizing) of een normale accu, ook qua amperage kan men verschillende aanmelden.
Die e65 vergt mega veel van het boordnet, dus de accu moet echt 100% zijn, anders krijg je de vreemdste storingen, wat begint met uitval van navi scherm etc etc
Die complexe elektronica verlangt ook dat je zeer zorvuldig de accu vervangt, en dus GEEN piekspanningen (ketsen op de polen) veroorzaakt, dus altijd accu lader op de motor aansluitpunten, voordat de polen eraf gaan, zult niet de eerste zijn die zijn CCC opblaast a 2000,- ex montage, ex programmering....en dan ben je goedkoop uit als dat de enige schade is..
gr C
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 7-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar