BMW 3-Serie: Auto breekt veel te snel uit

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: M43B18

Goedendag,

Sinds een anderhalve maand is er iets met de wegligging van mijn E36 Touring (318i) uit 1997, handgeschakeld, zonder ASC. Ik weet niet wat het kan zijn.

Ik ben totaal niet bang aangelegd, maar het is nu dusdanig ernstig dat ik me verschrikkelijk onveilig voel in m'n eigen auto... Heb er absoluut de controle niet meer over en ben bang in bochten bij 'advies 90'. Je voelt gewoon dat 'ie uit wil breken aan de achterkant.

Eerst dacht ik dat het met het gladde wegdek te maken had, maar als ik een paar keer hard rem op hetzelfde stuk weg, treedt ABS niet in en staat de auto gewoon snel stil, dus geen gladheid ter sprake. Banden hebben de goede spanning en gewoon superprofiel, 12.000 km mee gereden.

Het begon ermee dat ik drie maanden terug, tijdens het verlaten van een minirotonde, de auto bijna kwijt raakte. Geen gasgeverij, gewoon normaal. Voorzichter gaan rijden.

Begin oktober is er iets vervelenders gebeurd: toen ben ik bij een bocht linksaf (dubbelstrooks, optrekken vanuit stilstand bij verkeerslicht) achterstevoren geraakt, echt 180 graden gedraaid en over de stoeprand heen in de linker middenberm terecht gekomen. Dit was een flinke klap. En ik reed met normale snelheid en was niet aan het trappen. Het kwam echt onverwachts.

Vanavond weer tweemaal toe geslip over de achterwielen, met ca. 65 km/h in een flauwe bocht, terwijl ik niets raars doe.

Ik merk in principe niets aan de auto tijdens het rijden. Wel valt me op dat het verbruik steeds meer wordt, maar ligt misschien aan de temperatuur. En natuurlijk het gebonk bij het in de 1 zetten, maar dat had 'ie al. En lichte trilling in het stuur, maar dat lijkt me er ook niets mee te maken hebben.

Wat kan er nu kapot zijn dat een E36 wil gaan uitbreken bij het minste of geringste... Schokbrekers/vering? Wie heeft hier ook ervaring mee en wat was er toen aan de hand? Als ik het uitlok gebeurt er nooit wat en bij een garage (oliebeurt) konden ze vorige maand niets raars zien.

Frank

IncaSDI

Geplaatst door IncaSDI (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Frank, laat de wielen eens uitlijnen en dan ook laten kijken naar speling op de draaipunten. Door een verkeerde uitlijning kan ook het gebruik toenemen.Groeten.

IncaSDI (0), 12 jaar geleden

Dankjewel... Ik heb laat de auto binnenkort maar eens naar de TÜV brengen, schijnt in Apeldoorn te zitten en bij zo'n instantie proberen ze je volgens mij als leek niets te verkopen wat je niet nodig hebt.

Zolang ik bang ben in deze auto, is de auto gewoon gevaarlijk, dus rijd ik alleen maar rustig naar m'n werk voorlopig...

arjankempeneers (0) PRO, 12 jaar geleden

Fuseekogels komen ook nog al eens voor.

Pjotr9136 (0), 12 jaar geleden

Ik zet in op defecte achterschokbrekers.
Laat ook goed controleren op eventuele schade door je "uitstapje"!

IncaSDI (0), 12 jaar geleden

Okay,

Welnu: de ex BMW-monteur, die nu al jaren een garage heeft in Apeldoorn, ik noem uiteraard geen namen, zei: defecte schokbrekers leidt bij zulke lage snelheid niet tot uitbreken, pas bij hogere snelheden ga je minder wegcontact krijgen.

Klinkt mij wel logisch, maar is dat het ook?

voyager (0), 12 jaar geleden

Welke merk banden zitten eronder? Er zijn namelijk banden met een "harde"samenstelling die bij deze "koude"omstandigheden sneller gaan glijden over de weg. Het is te proberen met bv. winterbanden. Als het dan minder is of verdwijnt weet je het al. Er kan ook sperdiferentiel voorzoveer die erin zit veroorzaker van uitbrekken zijn.Als de sperdif te veel ingrijpt werkt de dif niet goed en ga je in een bocht erder glijden.Evt. olie in de dif chekken. Het kan zijn dat die op is door ouderdom of lekkage.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Frank, een goede uitlijning begint met spelingcontrole van alle ophang/draaipunten.Daar moet wat uit komen.Succes.

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

Gebroken achterveer? Een Touring wordt vaak zwaar belast. Ook het slijtagebeeld van de banden kan wat zeggen.

IncaSDI (0), 12 jaar geleden

OORZAAK GEVONDEN!!!

Van het weekend stond ik wéér achterstevoren. Nu was ik het zat, auto gisteren weer weggebracht. En... Differentieel kapot. Olie eruit, oververhit geweest, volgens de monteur,

Je kunt de aandrijfassen er met de hand uit pakken. Bij gas los gebeurt dit ook in mindere mate. Schijnt levensgevaarlijk te zijn.

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Goed dit te lezen. Heb je nog vertrouwen in de auto of wordt het wat anders . Groeten.

IncaSDI (0), 12 jaar geleden

Nou ja, als je het zou repareren kun je hem wat dat betreft wel weer te vertrouwen...

Ik krijg toch de neiging om een gloednieuwe Polo te halen (zonder hier reclame te willen maken)...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.