BMW 3-Serie: auto houdt in en rijdt soms niet harder dan 40 km per uur

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine

Onze auto houdt regelmatig in als ik hem net heb gestart dan geef ik gas en dan hoor ik een soort "pok". Dit hoor ik een aantal maal bij elke Pok (wat net is of er een deksel dicht gaat) stoot hij iets vooruit maar houdt gelijk weer in. Tot hij de smaak te pakken heeft en rijdt hij weer enigzins normaal.
Als ik pech heb dan gaat hij niet harder dan 40 km per uur. Trap ik flink op mijn gas dan gaat hij wel (volgens mijn meters) meer brandstof gebruiken maar maakt hij niet meer toeren.
Er is in de garage nieuwe luchtslangen vervangen deze waren gescheurd en een sensor.
Hij kan ook licht trillen en sinds gister viel hij ook dood bij het inparkeren en kon ik hem haast niet gestart krijgen omdat het een automaat is en ik bij het starten de voet natuurlijk op de rem moet houden zette ik hem dan in de versnelling en in zijn drive dan viel hij dood zonder genoeg gas.
Bij het stationair draaien hoor je ook dat hij niet loopt zoals het hoort en bij het uitstappen rook ik ook een stank. Ik heb de indruk dat de garage het niet weet heb wel iets voorbij horen gaan van een lambdasonde. Bij het uitlezen kwam er niet veel uit maar toen liep hij ook weer (gewoon). Nu enige dagen later gaat hij steeds een beetje vreemder doen.

Kan iemand mij helpen.

bmwsmit

Geplaatst door bmwsmit (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Lijkt erop dat je katalysator nu verstopt zit als gevolg van de eerdere storingen of je remmen staan bijna vast.
Ik zou eens een andere garage (dealer) gaan zoeken.

Probleem vlak na het starten is niet de lambdasonde. De ecu gebruikt die dan nog niet omdat deze eerst warm moet worden.
De stank? Waar komt die van daan? Motor, onder de auto, wielen?

bmwsmit (0), 13 jaar geleden

Hallo Oldford wat fijn dat je meedenkt.
De stank kwam volgens mij van onder de motorkap vandaan omdat ik het licht ook in de auto rook. O,ja moet ook nog vermelden dat de brandstofslangkoppeling is vervangen omdat deze ook lek was.
Ik denk dat je aan de remmen denkt omdat ik een "pok" hoor maar deze komt onder de motorkap vandaan en lijkt of er een deksel dicht gaat of zoiets. Als ik hem start (aantal dagen geleden) en geef dan in zijn vrij flink gas dan is er niks aan de hand en rijdt de auto als een zonnetje.

Groeten,

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Kijk eens onder de auto als je de stank ruikt. Staat de uitlaat/katalysator rood-gloeiend?
En voel eens aan de wielen of die heet worden (voorzichtig!). Als er een wiel duidelijk heter is als de rest dan loopt die rem iets aan.

Alles bij elkaar is er iets niet goed natuurlijk. Uitvallen, trillen en moeilijk starten heeft niets met de remmen te maken.
Dat is een motor/uitlaat probleem.
Niet harder willen ondanks een hoger verbruik kan beide zijn. Auto loopt veel te zwaar en/of motor kan geen kracht leveren.

bmwsmit (0), 13 jaar geleden

Ik heb niet de indrukt dat de auto te zwaar loopt omdat ik bij het gasgeven en dan weer rustig loslaat de indruk heb dat hij soms wel wil dus maar weer terug valt niet omdat hij met wielen belemmerd wordt maar omdat hij niet kan.
Ga vanmiddag proberen een rondje te rijden moet nog werken en kijk ik of katalysator warm wordt en zal ik toch de banden checken.
dan laat ik het nog even weten.
ik vroeg me af of het wel verstandig is om nog de autoweg op te gaan? Kan de motor toch niet in de soep lopen?

bmwsmit (0), 13 jaar geleden

zhallo Oldford
Ik hoop dat je nog even je licht op mijn probleem wil schijnen?
Ik heb net een stuk gereden alleen bij starten dat hij weer een aantal keer zo'n plok geluid maakt en dan schiet hij als het ware naar voren. Voor de rest liep hij weer goed. Op de terugweg wel wat hobbelig of trillerig gevoel gehad en dan is het net alsof er iets niet synchroon loopt met de motor. Maar ja, geen verstand van.
Bij thuiskomst inderdaad de wielen gevoeld niet overmatig warm en dat idee heb ik ook bij mijn uitlaat gedaan deze ook niet rood gloeiend.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Kon je harder dan 40 gisteren? Dan is die storing niet opgetreden.
Uitlaat heb je waar gecontroleerd? Aan het eind? De katalysator zit midden onder de auto. Die kan heet worden.

Trillerig gevoel lijkt mij iets van een cylinder uitval. De motor loopt in ieder geval niet goed dan.

Wat wel eens gebeurt is dat in de katalysator stukken van het binnenwerk los laten. Als zo'n stuk dwars komt te liggen dan verstopt de kat.
Klop eens met koude motor op die kat. Rammelt deze?

Een bezoekje aan de dealer lijkt me wel op zijn plaats. Voordat er nog meer schade komt.

bmwsmit (0), 13 jaar geleden

hallo oldford,
Ik heb gister inderdaad harder gereden dan 40 paar keer ook flink op zijn staart getrapt en reageerde weer fel. De uitlaat heb ik gewoon aan de achterkant gecontroleerd dat had natuurlijk niet gemoeten. Straks na het werk zal ik op de kat slaan of hij rammelt. (deze vind ik wel grappig mijn levende kat minder). Met dat niet synchroon lopen had ik wel een idee dat het zoiets moest zijn zal het gelijk mijn dealer voorleggen. Hoop dan wel dat het iets van een sensor is (weet niet of dat kan anders zal het wel een duur grapje worden).

Heel erg bedankt voor zover zal best nog wel eens hierop terug komen wil je me in de gaten houden,
Vriendelijke Groet Desire

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.