Hallo
Ik heb het volgende probleem met mijn 328 e36 coupe uit 1995.
Hij start dus niet meer , nu gaat het zo de auto rijd nog wel maar moet aan gedrukt worden
De start motor heb ik vervangen voor een nieuwe , de accu is goed maar met over starten helpt ook niet.
de ouwe en de nieuwe start motor hoor je niet dat hij aan gestuurd word en je hoor heel zelden een tik net als of die vast zit ,
daarom heb ik hem ook vervangen . De ews schakeld wel in onder bij stuurkolom hoor je 1 relais in schakelen en 1 die je ook zou moeten horen
doet het soms maar daar heb ik ook al een andere in geprobeerd van een andere 328 .
nu zou ik graag weten in welke richting ik het moet gaan zoeken want als hij rijd dan doet hij het goed , alleen als je wilt starten
doet de start motor helemaal niets ( heel soms een tikje alsof hij vast zit )
M.V.G Niels
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ga eerst eens kijken of (en hoeveel) spanning je krijgt op de +50 draad van de startmotor.
en daarna massa en voeding nameten van de startmotor. nieuwe startmotor is wel goed voor dit model?
de start motor is goed voor dit model en nu denk ik dat de oude startmotor ook nog wel goed is
maar hoe kan ik de spanning het beste meten ?? op de start motor zelf ?
want voor mijn gevoel krijgt de start motor geen spanning maar waarom is mij nog een vraag
want rare is dat de auto het zo in eens niet meer starte na een rit van 10km
stil gezet en nooit meer willen starten behalve als je de auto aan drukt dan doet hij het zo
14 jaar
op de startmotor zitten 2 aansluitingen. een dikke draad,hier moet contstant spanning op staan, en een dunne draad. dit is de draad die de startmotor opdracht geeft om te starten(als jij de sleutel in de startstand houdt). meet eens met een multimeter hoeveel spanning je krijgt op die draden. en dan vanaf de + van de accu naar het huis van de startmotor.
.... of duw de auto even aan en ga langs een garage...
Hallo
ik heb 4 kabels op mijn start motor zitten
2 dikke draden 1 rode en 1 zwarte beide zitten ze op zelfde aansluiting van de startmotor
en 2 keer een dunne draad die ieder een eigen aansluit punt op de startmotor hebben
op mijn werk ( renault garage ) kunnen we helaas geen andere soorten auto's uit lezen behalve dan renault
maar ga morgen direct meten en hoop toch dat de auto het weer gauw doet
14 jaar
Ik zou controleren of de dikke draad (vanaf de accu) goed is moet 12volt op blijven staan tijdens starten.
En een van die aanstuurdraden op de startmotor vanaf de EWS moet ook spanning op komen tijdens starten.
Oudere EWS types hadden een apart startrelais (geeft die wel goed door?)
Anders startmotor defect? heb ook wel eens een nieuwe gezien die een defect had.
Oiram
Goedemorgen
ik heb net even gemeten op de grote + kabel op de startmotor
geen contact : geen spanning
auto op contact : meet ik 12 volt
14 jaar
Als ik jou was zou ik mijn dynamo checken, ook dit probleem gehad, nieuwe startmotor geen resultaat, dynamo laten reviseren probleem opgelost!
succes
Mvg George
14 jaar
[quote=nielscoupe]Goedemorgen
ik heb net even gemeten op de grote + kabel op de startmotor
geen contact : geen spanning
auto op contact : meet ik 12 volt[/quote]
Dan heb je de storing gevonden. Die hoort toch aan je accuplus te zitten.
Oiram
[quote=UNIVERSEEL11698][quote=nielscoupe]Goedemorgen
ik heb net even gemeten op de grote + kabel op de startmotor
geen contact : geen spanning
auto op contact : meet ik 12 volt[/quote]
Dan heb je de storing gevonden. Die hoort toch aan je accuplus te zitten.
Oiram[/quote]
jah hoe bedoel je de storing gevonden
die kabel loopt inderdaad van af mijn accu door de kabelgoot naar me start motor
ik krijg er pas stroom op als de auto op contact staat dat is toch goed ???
14 jaar
Die dikke loopt vanaf je accu naar de startmotor en die hoort altijd 12 volt te hebben.
Wanneer je gaat starten word deze kabel in de startmotor doorverbonden zodat hij gaat starten.
Dat doorverbinden gebeurt in je solenoide (dat is dat onderdeel op je startmotor waar al die draden opkomen)
Dus er hoort op de dikke altijd stoom te staan, ook al start je niet.
Op een van die dunne hoort wel stroom te komen op het moment dat je gaat starten, die zorgt ervoor dat
die solenoide gaat doorverbinden.
Oiram
Precies zoals oriam zegt,
Doe het dan eens anders, zet op de kleine kabel ( geschakelde + ) van de startmotor 12v, gewoon doorverbinden met de dikke + kabel ernaast, nu moet hij starten, doet hij dat niet, dan is de startmotor defect, doet hij het nu wel, dan zit het probleem in de bedrading of is het contact blokje kapot,
Zet hem wel even in de vrij voor je hem doorverbind, anders heb je op zijn minst auwa aan de voetjes..
14 jaar
Ik denk niet meteen aan een startmotor of storing aan de dunne draden, maar aan een onderbroken "dikke plus" kabel.
Alleen dat op contact die 12v erop komt vind ik wat vreemd, maar dat kan evt door die andere draden komen die ook naar de startmotor lopen.
Oiram
ben vanmiddag nog even bezig geweest
op de + dikke draad heb ik 12v en als de contact in start stand zet verdwijnt de spanning
maar start dan niet
ga vanavond nog even verder meten en goed op onderzoek uit of er ergens bekabeling kapot is
is er ook niet de mogelijkheid om de startmotor te laten draaien via de 20/25 polige stekker ??
14 jaar
"is er ook niet de mogelijkheid om de startmotor te laten draaien via de 20 polige stekker ??"nee
Even met je voltmeter (gaatje prikken) en in de dikke meten halverwege, in die kabelgoot bijvoorbeeld.
Wel even iemand laten starten natuurlijk.
Weet je of je het in de buurt van de startmotor of accu moet zoeken.
Of draadbreuk, of slecht contact draad in accuklem, of slecht contact op je startmotor
Oiram
Zoals ik al zei, verbind het dunne kabeltje van de startmotor met de dikke plus kabel ernaast, in elk geval met de accuspanning, nu moet hij draaien, zo niet, startmotor kapot, doet hij het wel, controleer bedrading en / of contactje..
14 jaar
[url=http://img828.imageshack.us/i/87489468.p...][img]http://img828.imageshack.us/img828/104/8...[/img][/url]
[url=http://img231.imageshack.us/i/97399615.p...][img]http://img231.imageshack.us/img231/6082/...[/img][/url]
14 jaar
[quote=nielscoupe]ben vanmiddag nog even bezig geweest
op de + dikke draad heb ik 12v en als de contact in start stand zet verdwijnt de spanning
maar start dan niet[/quote]
stefan,
wat kan je hier uit opmaken?
wat dachten jullie van de start onderbreker? één van dé kwalen bij een bmw!
mvg George
14 jaar
startonderbreker (EWS) is het deze keer eens niet.
Oiram
dat lijkt me niet george, een startonderbreker zit niet op de +50. volgens mij zit er gewoon een gigantische overgangsweerstand in de bedrading/startmotor
Accu leeg.......
dan of de solenoid op je startmotor of je dynamo deze staat namelijk in verband met je startmotor...dan kun je nog zo'n volle accu hebben. als je dynamo niks meer doet zal ie niet lopen
14 jaar
Hallo
zo vandaag met de auto bezig geweest en ja hij doet het weer
het probleem zat het hem in de aarder van de auto naar de motorsteun
deze vervangen en hij liep weer de oude aarde kabel was slecht maar had niet verwacht dat dit hem was
maar gelukkig doet alles het weer
iedereen bedankt voor de hulp
14 jaar
Mooi zo...bedankt voor de feedback.
En voor de toekomst: een auto heeft geen aarde, wel massa.
mvg,
Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar