close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: automatische spanner multiriem

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Als het goed is kan je de automatische ontspanner van de multiriem instellen. Laatste keer dat ik de auto naar de garage bracht omdat het een piepent geluid maakte werd er aan mijn vertelt dat hij de automatische ontspanner maximaal had ingestelt. Piepent geluid was toen weg. Na een halfjaar kwam het weer terug en wist ik het zeker dat de multiriem vervangen moest worden. Heb ik ook gedaan maar heb de automatische ontspanner niet terug gezet op zijn normale stand (wist niet welke dat was). Wat blijkt, na ongeveer 15000 km rijden begint de multiriem weer te piepen. Kan dat de oorzaak zijn....wie kan mij vertellen hoe ik dit weer terug kan zetten op zijn normale stand. Ik ga er dan van uit dat de ontspanner niet dat wieltje is die boven is (waar je makkelijk bij kan) maar het wieltje die je van boven kan indrukken zodat het ontspand. Alvast bedankt voor de reakties..

Geplaatst door

makoe (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

indien je er een multiriem op hebt liggen,trek er dan eens aan waar de riem de meeste speling heeft,dan zie je ook waar de spanner zit..

een oude riem staat anders gespannen dan een nieuwe dus die richtlijn hoef je niet aan te houden,gewoon losdraaien en eventueel iets bij spannen,en niet te strak spannen,je moet hem tussen de 45 en 90 graden kunnen verdraaien..

Stefan

stefan84 0

17 jaar

indien je er een multiriem op hebt liggen,trek er dan eens aan waar de riem de meeste speling heeft,dan zie je ook waar de spanner zit..

een oude riem staat anders gespannen dan een nieuwe dus die richtlijn hoef je niet aan te houden,gewoon losdraaien en eventueel iets bij spannen,en niet te strak spannen,je moet hem tussen de 45 en 90 graden kunnen verdraaien..ofwel de moer losdraaien en de spanner spannen met een aanhaalmoment van 7 Nm.


Stefan

stefan84 0

17 jaar

[quote=stefan84]indien je er een multiriem op hebt liggen,trek er dan eens aan waar de riem de meeste speling heeft,dan zie je ook waar de spanner zit..

een oude riem staat anders gespannen dan een nieuwe dus die richtlijn hoef je niet aan te houden,gewoon losdraaien en eventueel iets bij spannen,en niet te strak spannen,je moet hem tussen de 45 en 90 graden kunnen verdraaien..ofwel de moer losdraaien en de spanner spannen met een aanhaalmoment van 7 Nm.


Stefan[/quote]
hoi Stefan, wat ik wel heb gemerkt is dat het bij een koude start niet piept...dus denk ik dat het de spanner is..want juist als ik gas geef hoor je het niet en als de motor stationeer draait wel...dus denk ik dat de multiriem nog niet versleten is....maar bedankt voor je reaktie....ik ga dat natuurlijk proberen wat je gezegt hebt.

makoe 0

17 jaar

maikel

je kan ook eens proberen om er even een oude kaars aan te houden,dan is het piepen ook verdwenen..

piept hij voornamelijk met veel gebruikers aan ?kan dan zijn dat de snaar iets slipt,maar span hem maar eens een beetje.

Stefan

stefan84 0

17 jaar

[quote=stefan84]maikel

je kan ook eens proberen om er even een oude kaars aan te houden,dan is het piepen ook verdwenen..

piept hij voornamelijk met veel gebruikers aan ?kan dan zijn dat de snaar iets slipt,maar span hem maar eens een beetje.

Stefan[/quote]
Hoi Stefan, ik heb silliconen spray op de multi riem gespoten en nu geen gepiep meer. Maar toch denk ik dat de spanner kapot is....ik wacht het wel af. Toch bedankt voor jouw reakties.

makoe 0

17 jaar

ben benieuwd maikel..

indien de poeli's recht zijn en niet beschadigd net zoals de riem,zou ik hem nog eens inspuiten,en als het dan nog niet weg is,ben ik bang dat je een nieuwe riem aan het monteren komt.

maar zou hem dan eerst nog eens wat proberen te spannen,iets strakker kan dan ook geen kwaad,maar ook niet te veel natuurlijk :)

maar als het geluid van de spanner komt,zou je dit moeten kunnen horen.

Stefan

stefan84 0

17 jaar

[quote=stefan84]ben benieuwd maikel..

indien de poeli's recht zijn en niet beschadigd net zoals de riem,zou ik hem nog eens inspuiten,en als het dan nog niet weg is,ben ik bang dat je een nieuwe riem aan het monteren komt.

maar zou hem dan eerst nog eens wat proberen te spannen,iets strakker kan dan ook geen kwaad,maar ook niet te veel natuurlijk :)

maar als het geluid van de spanner komt,zou je dit moeten kunnen horen.

Stefan[/quote]
je het helemaal gelijk Stefan....maar ik vind het raar dat dan die multiriem nu al versleten is....ik heb het nog geen 20000 Km geleden vervangen. Ik dacht dat een riem toch 60 tot 70000 Km kon draaien.

makoe 0

17 jaar

ik heb hetzelfde probleem gehad en bij mij waren het de spanrollen gr richard

rickety 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.