BMW 3-serie 2012: BMW 320i N20 haperen/inhouden lage toerentallen bij warme motor

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: N20B20B, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 135

Hallo,

Sinds een tijd heb ik met mijn 2012 320i met N20 motor het probleem dat hij bij een warme start eerst een paar keer hapert voor hij netjes stationair gaat draaien en tijdens het rijden en wegrijden bij lage toerentallen (zodra de motor belasting krijgt) dat hij ook even inhoudt. Met koude motor is er geen enkel probleem.
Storingscodes P0172, 118002 en 118402 (Mixture control: fuel-air mixture too rich). Ik heb de auto uit laten lezen bij een onafhankelijk BMW specialist en hij kwam uit bij de injector van cilinder 4. Deze heb ik vervangen, samen met alle bougies en bobines, maar het probleem is er nog steeds. Momenteel heb ik de luchtmassasensor losgekoppeld, ook zonder verandering in het resultaat.
Visueel kan ik geen lekkages vinden in vacuüm of inlaatluchtslangen.

Volgende stap zou zijn om hem bij de dealer uit te laten lezen of ze de oorzaak aan kunnen wijzen, maar voor ik dit ga doen ben ik benieuwd of er hier op het forum nog mensen zijn die andere tips hebben om bepaalde oorzaken uit te sluiten?

beemer1979

Geplaatst door beemer1979 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

SYC84 (0), 1 jaar geleden

He Beemer, ik heb exact hetzelfde probleem met dezelfde auto. Ik heb ondertussen al de 2 thermostaten laten vervangen omdat de garage dacht dat het daaraan lag maar dat heeft niet geholpen.
Heb jij al een oplossing kunnen vinden?

beemer1979 (0), 1 jaar geleden

Ja zeker, dankzij het volgende forum: https://f30.bimmerpost.com/forums/showth...
Het bleek bij mij de hogedruk brandstofpomp te zijn die langs de seal lekte in het carter. Die benzine verdampt vervolgens weer en wordt dat via het PCV systeem weer aangezogen bij de inlaatlucht. Daar wordt dan een te rijk mengsel gemeten waardoor de motor slecht gaat lopen. Hoop dat dit je kan helpen.
Wel vreemd dat er thermostaten vervangen worden, kan geen link leggen waarom dat een haperende motor zou veroorzaken?

SYC84 (0), 1 jaar geleden

Ik had al eerder gelezen dat het de HPFP kon zijn, en nu ik de forum lees klinkt het idd logisch. Na het verversen van de olie viel me al op dat deze ook weer snel zwart was geworden wat ik al heel apart vond. Het lekken van brandstof is daar idd een logische verklaring voor. Ik ga er een bestellen en vervangen.

Omdat de auto met een koude blok prima werkte en met een warme blok stotterde dacht de monteur dat een defecte temp sensor mischien verkeerde waardes door kon geven. Kosten vielen gelukkig erg mee :)

Bedankt voor je tip, ik ben er blij mee!

check

Beste antwoord, geplaatst door beemer1979 (0), 1 jaar geleden

Succes!

Je zou nog 1 ding kunnen testen als je zelf een ELM327 dongel oid hebt: de short term fuel trim: als deze bij stationair diep in de min staat (bij mij was het ongeveer -35%) is dat een teken dat het niet goed is. Normaal zit deze rond de 0%.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.