hallo
ik heb sins 3 maanden een bmw 523i exe serie uit 1996 met 250dkm op de teller voor zo ver ik in het onderhouds boekje kan zien zijn alle beurten optijd gedaan tot de 224dkm, zo als ik aan gaf heb ik hem 3 maanden en ben tot nieuw jaar erg blij geweest met me auto maar met nieuw jaar was de planning om na parijs te gaan dus maar onder weg net voor de grens van beglie frankrijk gaf de auto een melding voel kvs bij dus ik ben bij de eerst volgende tank station afgeslagen en moterkap open om het bij te vullen ma te vergeefs er kwam een rood van de motor af waar na ik niet eens me eigen hand meer zag dus ik ben blijven achten tot het minder werd en ik zag dat de rood net achter mijn moter van daan kwam dus niet waar de ventilator en me radiator zitten maar aan de andere kant vervolgens ben ik op me tempratuur meter gaan kijken en hij stond volledig op rood dus heb ik de auto laten afkoelen maar dat ging ook niet verder dan het midden ik heb toen daarna de kvs (roze) bij gevuld en heb de moter gestart en het durde niet eens 5 min en hij stond weer op rood dus ik heb anbw gebeld en hun konden mij niet helpen heel verhaal ma goed ik werd door verbonden met anbw belgie na 3 uur kwamen ze aan en werd mij verteld dat ik neit verder kon en zelfs na 3 uur afkoelen was de temp-meter in het midden hij kwam ma niet na beneden ma goed heb het weer een keer geprobeerd maar dit keer duurde het 10 min en hij sprong weer na rood dus ik heb het toen opgegeven en naar huis laten sleepen
nu hebben ze mij verteld dat het de waterpomp is en de thermostaat ma nu vraag ik me af kan dat kloppen want wat ik wel raar vind is dat me slagen niet hard zijn en ook niet hard worden en aan me olipijl zitten geen water druppels maar me oli dop wordt witt cream achtig als de moter aan de kook is en als hij afkoelt is hij mooi bruin(oli achtig) zo als altijd dus ik vraag me echt af wat er miss mee is
wat ik me ook af vraag is wrm komt er rook uit de achter kant van me moter als hij aan de kook is??
ik hoop dat iemand weet wat het is en hoe ik het kan oplossen want ik wil me bmw echt niet kwijt het is de afgelopen 3 maanden een super bak geweest
alvast bedankt voor jullie reacties en hulp
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kurdo; Er is dus koelvloeistof-lekkage .Dit kan overal zijn maar te hoge druk kan ook een oorzaak zijn. Die defecten die je al op noemde komen vaak voor en kunnen van buitenaf gewisseld worden. Begin met een vol systeem op druk te zetten ,daarna eventueel op uitlaatgas controleren (snuffeltest).Daarmee schakel je een lekke koppakking uit.
Die waterpompendefecten komen vaak voor en zijn al vaak beschreven .Succes.
@ punt ; de kvs lekkage kan wel kloppen want aan de achter kant van de moter waar ook de rook vandaan komt als de moter aan de kook is zie ik ook natte spetters ma ik kan ma niet vinden waar het vandaan komt welke slang buis iets en zo als u aan gaf zet de systeem op druk en de uitlat gassen heb ik al gedaan en er komt geen witte rook uit zo als hij moet doen bij een kapote koppakking wel als hij koud is maar dat is normaal neem ik aan wat mij ook is opgevallen is dat als ik de moter kap open en ik geef van uit binne gas zit ik de kvs tank niet om hoog gaan of zakken dus hij neemt geen kvs op wat ik bij gevuld hebt dus heb ik het gevoel dat de kvs die al in de moter vast zit gaat kooken en niet circuleert van daar dat hij kook of heb ik het aan het verkeerd eind
12 jaar
Dat er geen witte rook uit komt zegt helemaal niets of een koppakking wel of niet lek is. Ik denk dat je je auto beter door iemand kan laten nakijken die er meer kijk op heeft, je kunt op de manier zoals jij naar de auto kijkt niet bepalen wat er defect is en of de koppakking nog goed is.
gr Martin
Wat ik al schreef, de vin van de waterpomp kan los of gebroken zijn, als je het water bij lopende motor niet ziet stromen! Ik meen te weten dat de trillingsdemper voorzijde even los moet dan kan de pomp er uit. Succes.
Alles kan, maar het waterpomp verhaal is wel een beetje achterhaald, dat is ooit een keer een serie geweest van het motortype hiervoor, die dingen gaan bijna nooit meer los zitten, wat ik uit het verhaal opmaak is dat de motor al verschiedene keren gevuld is zonder hem op de goede manier te ontluchten, hierdoor kun je niet een goed diagnose stellen en vererger je alleen de problemen maar.
Dus eerst de lekkage oplossen en dan op de juiste manier ontluchten en dan pas echt dingen uit elkaar gaan halen.
gr Martin
Zelfde probleem gehad.
Waterpomp (schoepen afgebroken) dacht ook dat de koppakking defect was , maar was niet zo, ook de waterslang achter de cilinderkop poreus, zou daar eens naar kijken.
Wat GJBautos zegt, deze BMW moet op de goede manier ontlucht worden, is niet makkelijk, staat ook op problemcar beschreven.
12 jaar
96 model waar het hier over gaat heeft al een metalen propeller.
Kurdo schijnt geen belang meer te hebben bij een oplossing....
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar