Beste Problemcar leden,
Ik ervaar sinds enkele maanden wat ongemakken met de automatische transmissie van mijn BMW 530i E60 (bj. november 2003). Het gaat hier om de uitvoering met M54B30 motor en ZF GA6HP19Z automatische transmissie. Ik ervaar het volgende:
- Bij koude start onregelmatig toerental bij met name overschakelen van versnelling 3 naar 4 en 4 naar 5 (snelheid tussen 40 en 60 km/h) in combinatie met gebrom/aanlopend geluid bij te laag toerental (4e en 5e versnelling) wat resulteert in het omhoogschieten van het toerental (+/- 500rpm) waarna het toerental minder wordt en deze cyclus zich weer opnieuw voordoet.
Ik heb het idee dat de lock-up van de koppelomvormer moeite heeft om bij koude toestand de lock-up in de 4e en 5e versnelling vast te houden. Bij wat hogere toeren (+2000rpm) en warme motor is dit niet merkbaar en schakelt de automaat soepel. Overigens is bij hele lage toerentallen, soms veroorzaakt door het zeer snel overschakelen naar hoge versnellingen. Wanneer de motor warmer wordt verbetert het schakelgedrag merkbaar.
Ik heb daarnaast geen last van het regelmatig voorkomende schommelen van de toerenteller bij 70 km/h en 100/120 km/h. Het terugschakelen van 3-2 en 2-1 voorafgaand aan een stop ervaar ik niet als hinderlijk (wel merkbaar).
De olie en het filter (incl. carter) zijn onlangs vervangen (niet volledig gespoeld). De software versie van het voertuig is: I-06-03-510_051122. Of een update zinvol is betwijfel ik (daarnaast risico dat computers defect raken, geen garantie) KM/stand is: 123000km. Gebruik: met name snelweg/provinciale wegen.
Ik verdenk de koppelomvormer en/of de mechatronic module, maar aangezien vervangen hiervan kostbaar is ben ik benieuwd naar andere ervaringen. Inmiddels wel al veel gelezen en gesproken met mensen, maar ben nog niet overtuigd.
Ik ben benieuwd naar jullie input, alvast bedankt hiervoor.
Maik
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Inmiddels weer een aantal uren aan het zoeken gewest naar informatie en het volgende gevonden: http://www.bimmerfest.com/forums/showthr....
Afgaande op de ervaringen in die discussie ga ik met deze informatie in de hand contact opnemen met de lokale BMW dealer en ze verzoeken dit voor te leggen aan BMW Nederland.
Mochten er evengoed nog mensen zijn met tips/suggesties dan verneem ik het graag.
Maik
De verwachting is idd de koppelomvormer. Wel bij een vervanging van de koppelomvormer ook de olie opnieuw met filter/carterpan vervangen!
Mijn BMW 530i die een soort gelijk probleem had in 2 maanden geleden verkocht maar ik heb geen enkel probleem meer ondervonden aan de automaat.
Mocht je een prijs indicatie willen voor herstel dan hoor ik het wel.
Gr. Chris
Bedankt voor je reactie, toch ben ik benieuwd of jij ook de bijgeluiden bij koude motor en het schommelen van de toerenteller tijdens het schakelen hebt ervaren. Soms heb ik het schommelen ook bij warme motor wanneer ik bijvoorbeeld een rotonde oprijd en de automaat lijkt te twijfelen tussen terugschakelen of versnelling vasthouden.
Grt,
Maik
12 jaar
Het variëren van het toerental kwam zeker voor. Bijgeluiden vieren wel mee maar als deze gerelateerd zijn aan het schommelen van het toerental dan zal dit er wel mee temaken hebben.
Controleer anders even of er zich geen olie lekkage voor doet aan de staart van de bak. Daar zit een ronde stekker van de mechatronica van de automaat. Soms zit deze vol olie met alle problemen van dien.
Na gisterenavond bedacht te hebben dat ik het nog aan zou kijken en zich vanochtend weer een harde dreun/gebrom voordeed tijdens het schakelen, toch besloten even "door te pakken".
Ik heb voor a.s. zaterdag een afspraak gemaakt bij een BMW automaten specialist, eerst maar een starten met het controleren van de stekker van de mechatronic en een software upgrade om te kijken of dit wat oplost. Mijn verwachting is echter dat het een nieuwe koppelomvormer en/of mechatronic gaat worden.
Ik laat het weten zodra meer bekend. Tot zover iedereen bedankt voor het meedenken!
Grt,
Maik
12 jaar
Vandaag bij Rene van der Molen (RM Motorsport) te Wormerveer geweest voor een diagnose. Na een stukje gereden te hebben (warme motor) gaf Rene aan dat de koppelomvormer zijn werk nog prima doet, vervangen zou mogelijk niks oplossen. Een software update zou ook weinig uithalen, dit wordt dus niet gedaan.
Nu is het zo dat de automaat bij rustig rijden erg snel opschakelt wat in combinatie met het rijden op LPG (minder vermogen) zorgt voor een klein beetje te kort vermogen bij lage toeren in vergelijking met het rijden op benzine.
Al met al onderneem ik voorlopig verder geen actie rondom dit probleem, maar blijf het wel in de gaten houden. Verslechtert het merkbaar dan gaan we wel de koppelomvormer vervangen.
Uiteraard complimenten aan Rene van der Molen van RM Motorsport voor zijn advies en goede service. Daarnaast Chris en Pat bedankt voor het meedenken.
Grt,
Maik
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar