Regelmatig blaast de interieur ventilatie niet op vol vermogen, ondanks dat de MAX stand is geactiveerd. Handmatig bedienen van de ventilatie is mogelijk, echter gaat de ventilatie soms niet harder dan circa 50% van het maximum blazen.
Het volgende getest:
- MAX stand, maakt geen verschil
- Airco aan maak geen verschil
- Ventilatie op voorruit blaast wel volledig
- Het indicatielampje van de draaiknop voor de ventilatie snelheid lijkt goed te werken (lampje brand in alle standen)
Probleem doet zich onregelmatig voor. Betreft de volgende climate control unit (alleen dan de Celcius variant).
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/688/climatecontrole60.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/688...][img]http://img688.imageshack.us/img688/9769/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk kachelweerstand defect, zit op de kachelmotor achter het dashboard, geen fijn klusje om te vervangen.
gr Martin
Bedankt, ik zal hier tijdens een volgend werkplaatsbezoek naar laten kijken.
Groet,
Maik
12 jaar
Inmiddels een jaar verder en het probleem is nog steeds aanwezig. Onlangs is er wel een AUC sensor vervangen, deze gaf een foutmelding in de computer. Wat opviel bij het testen van de ventilatie is dat de voorruit ventilatie wel op 100% blaast (dit laat de diagnose software ook zien) en dat de draaiknop met 9 standen niet goed lijkt te functioneren, op stand 9 laat de computer circa 50% ventlatie zien terwijl dit 100% moet zijn. Dit komt overeen met stand 4 - 5 van de draaiknop.
Een mogelijk oplossing schijnt volgens de garage een andere bedieningsspaneel of de eindtrap te zijn. De kachelweerstand wordt niet genoemd als logische verklaring, daarnaast is deze wat lastig te vervangen.
Kachel wordt wel gewoon goed warm.
Aan de specialisten dus de vraag: waar te beginnen met zoeken?
Grt,
Maik
11 jaar
De eindtrap is hetzelfde als de kachelweerstand. Als je ventilatie niet boven de 50% uitkomt als hij uitgelezen wordt lijkt het toch in het bedieningspaneel te zitten. Als daar geen 100% signaal uit komt zal de ventilator ook niet 100% gaan blazen.
gr Martin
Dank voor je snelle reactie Martin. Mijn garage is aan het kijken naar een ander bedieningspaneel, eerst even een gebruikt exemplaar om te kijken of dit uberhaupt iets oplost. Even afwachten dus, wordt vervolgd.
Grt,
Maik
11 jaar
Omdat ik sterk twijfelde aan de oplossing het bedieningspaneel en de eindtrap te vervangen heb ik wat onderzoek verricht door diverse internationale fora te bestuderen. De reden dat ik twijfelde werd mede veroorzaakt door het regelmatig verschijnen van de melding "Battery Charge Low" wanneer het contact in stand 1 of 2 stond gedraaid. De accu is gemeten en lijkt goed.
Uiteindelijk kwam ik uit op de IBS (Intelligent Battery Sensor) welke aan de accu is bevestigd. Hiervan heb ik een stekker losgehaald en de melding, en tevens problemen met de ventilatie, het constant opnieuw laden van CD's en de melding 'Please insert navigation DVD' bij het starten van de auto zijn verdwenen.
Ik kijk het even een aantal dagen aan en overweeg wellicht nog even een test van de accu en eventuele test van het elektrisch systeem om uit te sluiten dat er geen andere componenten storing veroorzaken. Wellicht vervang ik de IBS sensor ook nog, al mis ik deze nu absoluut niet :-)
Al met al dus diverse zaken welke door een niet goed functionerende zender lijken verholpen. Of het de echte oplossing is moet blijken, dat laat ik nog even weten.
Martin, dank voor je bijdrage.
Grt,
Maik
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar