BMW 5-Serie: BMW E34 (M50B20) valt uit en houdt in bij een warme motor

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: M50

Beste mensen,

Ik heb een nogal lastig en onoplosbaar probleem met mijn BMW 520 uit 1994 (M50).

Als hij koud is start hij perfect, loopt hij perfect en is er niks aan de hand.
Op het moment dat hij dan op bedrijfstemperatuur is en ik bijv 20 km gereden heb dan valt ineens tijdens het rijden mijn vermogen weg.
Hierbij zie ik mijn toerenteller op hol slaan en trillen als ik gas geef. Ook komt hij dan niet vooruit.

Op het moment dat ik hem dan langs de kant zet valt hij vaak ook uit. Als ik hem dan weer start duurt dat langer dan normaal (circa 6 sec).
Dan loopt hij niet mooi (ik denk op 5 cylinders) en dan loopt hij ook heel onregelmatig. 500 toeren vaak en flink proesten. Als ik dan ga rijden komt hij vrijwel niet vooruit (geen vermogen) en vanaf de 2300 toeren doet hij ook niks dan trillen dus moet ik schakelen. Hierdoor duurt het belachelijk lang om op snelheid te komen en vaak ook niet sneller dan 60km/h ong.
(zie link voor filmpje bij slecht starten) [yt]http://www.youtube.com/watch?v=sRV55hxnJ...[/yt]

Op het moment dat ik hem dan een uur bijvoorbeeld zou laten afkoelen. Start hij daarna weer normaal en kan ik weer rijden, maar je zult begrijpen dat dit lastig is.

Wat ik heb vervangen/ gecontroleerd:
- nieuwe bougies
- nieuwe kleppendekselpakking
- Nieuwe luchtbuis (luchtmassameter naar gaskleppenhuis)
- Bobines gecontroleerd (buisjes vervangen waar nodig)
- Nieuwe lambasonde (gaf hij aan bij uitlezen)
- Nieuwe krukassenor (BDP) ( gaf hij ook aan bij uitlezen)
- Nieuwe waterpomp
- Nieuwe multiriem

Nog heeft hij dit probleem. Vanmiddag weer laten uitlezen en daarbij kwam wederom uit dat het de RPM / BDP sensor was (deze is al vervangen 3 weken terug)

Wie herkent het probleem of weet wat de oplossing is ?????

mvarenthals

Geplaatst door mvarenthals (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb je de BDP sensor doorgemeten, incl. bedrading? Het kan ook zijn dat de krukaspulley doorslipt. Dan krijg je ook die foutmelding. Ook de montage kan nog fout gaan die sensor moet iets van 0.3 mm speling hebben tot de tandkrans.

mvarenthals (0), 12 jaar geleden

Ik heb 3 weken terug een nieuwe BDP sensor besteld bij Offenga (bmw dealer via de webshop) en deze laten monteren door de universele garage.
Zeer vakkundige monteur dus ging ervan uit dat hij wel wist wat hij deed.

Wat gebeurd er precies of hoe controleer ik of mijn krukaspulley doorslipt ?

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

Krijtstreep erop zetten en dan laten draaien. Dan zou je moeten zien of die slipt. Zolang je die foutmelding hebt is er iets *niet* pluis ..........

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

hmm dubbele mess sorry

mvarenthals (0), 12 jaar geleden

heb hem gecontroleerd, maar hij slipt niet.

Ondertussen ook luchtmassameter vervangen om te kijken of dit verschil uitmaakte.
Indien ik hem loskoppel, veranderd er namelijk niks (bij draaiende motor)

Ook bij de nieuwe lmm is dit het geval.

Begin een beetje radeloos te worden

Mausx (0), 12 jaar geleden

Hoe zien de bougies eruit? kleur en slijtage. en hoelang geleden zijn die vervangen?

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

De BDP foutmelding komt ergens vandaan.
Kapot, bedrading. plug ect. Met een scope moet je de puls kunnen zien op de draad. Zou ermee teruggaan naar de garage die de sensor heeft gemonteerd.

mvarenthals (0), 12 jaar geleden

@ MAUSX: De bougies heb ik allemaal vervangen bij opkomst van het probleem.

Ongeveer 1000km terug ...circa 3 maanden. rijdt met dit probleem er ook niet veel mee.
Toen stonden 3 bougies onder de olie. dus meteen nieuwe kleppendekselpakking en nieuwe bougies.

@ MJ: een scope ? Kun je uitleggen wat dat precies is ?

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

De BDP foutmelding komt ergens vandaan.
Kapot, bedrading. plug ect. Met een scope moet je de puls kunnen zien op de draad. Zou ermee teruggaan naar de garage die de sensor heeft gemonteerd.

OK Op een scope zit een scherm waarop je spanningvormen kan zien dit ~ is een sinus golfvorm.
Elke keer als er een tandje langs die sensor gaat komt er een ^ puls op de draad die naar de DME gaat.
Zo kan je zien of ie het doet.

mvarenthals (0), 12 jaar geleden

OK, bedankt voor de tip.

Ik ga even contact leggen om dit te controleren.

Zomaar een vraag: Zou het kunnen dat dit probleem veroorzaakt wordt door een slechte DME ? Of is dat een hele vreemde gedachte ?

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat kan, mijn 323 heeft ook ooit een andere DME gekregen. Maar makkelijker is het eerst de sensors ed te testen.
Als je de DME verdenkt (koud loopt de motor goed) kan je de printplaat sprayen met koudespray uit de elektronicazaak. Of met een andere sloop DME uitwisselen, modellen uit 1994 had nog geen transponder chip in de sleutel dus dat probleem heb je niet.

Zou ook nog kunnen dat de Vanos versleten is of niet wordt gestuurd op het filmpje klinkt de motor nogal ruig. Die regelt de timing van de nokkenasverstelling. Maar die foutmelding van de BDP sensor is sowieso het eerste probleem om op te lossen.

mvarenthals (0), 12 jaar geleden

Probleem opgelost. Na langdurige sessie van alles doormeten bleek het toch de BDP sensor te zijn.

Had een nieuwe aangeschaft via Offenga (een meyle sensor) deze is niet te verstellen en zat dermate tegen mijn vliegwiel aan. Dus eerste keer meteen kapot getikt.

Nieuwe BDP sensor bij BMW dealer gehaald en probleem verholpen. Wijze les dus

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

Mooi dat ie het weer doet. Blijkbaar is die Meyle (maken die ook al sensors?) niet specifiek voor die motor gemaakt.
Let ook op de kabel dat die de pulley niet raakt. Anders slijt de isolatie door. Even straktrekken en vastzetten met een tierip.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.