close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: BMW E36 318is M44 valt even weg na 5-10 km rijden

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: M44

Beste mannen,

Mijn BMW E36 M44 met 150.000 op de teller rijdt goed. Een probleem; soms (iedere 200-300 km) valt de aandrijving na zo'n 5-10 km even weg, niet meer dan een seconde of 2. Als hij wegvalt stottert hij ook niet, het lijkt wel alsof je de voet plots even van het gaspedaal haalt. Dan na de seconde slaat hij weer aan. Op de snelweg rijdt hij dan gewoon verder. Het gebeurd dan meestal nog 2-3 keer kort daarna en dan is het voorbij, daarna rijdt hij gewoon weer normaal. Als ik niet op de snelweg rij, valt de motor ook echt uit en moet ik opnieuw starten. Dat gaat overigens normaal. Ik heb de bougies vervangen, de bougiekabels ook. Ik heb de massa kabel laten nakijken; die zou ook goed moeten zijn. Of ik op gas of benzine rij maakt niet uit, in beide gevallen treedt het probleem dus a 200-300 km op.

Wie heeft er ideeën? Hartelijk dank voor de tijd.

Pieter

Geplaatst door

pieterhaasnoot (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Blijkbaar een warmteprobleem in een switch of stekker ergens in het ontsteekcircuit. Dat zijn lastige dingen om te vinden. Het kan zelfs in een IC in de DME zitten. Misschien komt de fout eruit als je met koude motor de diverse onderdelen gaat verwarmen met een fohn. Just my 2 cents.

MJ 0
badge

10 jaar

Het kan ook het gevolg zijn van een slecht contact in een van de stekker-verbindingen van de hoofd-kabelboom aan de DME-unit. De veerkracht van de timer-contacten in dit stekker-blok (eerst accu min-pool los alvorens de stekker los te halen) valt te testen met een stukje blik met liefst dezelfde dikte (en breedte uiteraard) als van de pen die contact maakt met de stekker.
Een zwak klemmende stekker is zo opgespoord. Na openschroeven van het stekker-blok een naald naast de te verwijderen stekker zetten om de borgclip naar de stekker toe te drukken. Dan kan de stekker uit het stekker-blok verwijderd worden om deze bij te buigen/ strakker te zetten.
Verstandig is misschien tevoren een sloop stekker-blok in huis te halen - met een heleboel reserve-stekkers - voor het geval een stekker bij de buig-aktie breekt ...
Met een eindje draad er nog aan kun je die dan weer aan de ader met de gesneuvelde stekker solderen. Nieuwe stekkers zijn ook te koop, maar daar hoort een dure krimptang bij.
Dit is ook een goed moment om het stekker-blok in te spuiten met contact-spray tegen roestvorming (bijv. CRC 2-26).

Als de hier voorgestelde aktie het probleem niet wegneemt, kan een soldeer-verbinding op een van de printplaten van de DME-unit niet helemaal in orde zijn. Met een loep kun je vaak al zien of een soldeerverbinding een na-soldering behoeft ...
Bovenste printplaat 45 graden omhooghalen bij de flat-cable om hem uit de houder te kunnen verwijderen.

Als de fout nog dieper zit, in een van de componenten zoals in de vorige reactie reeds aangegeven, dan wordt het waarschijnlijk een andere DME-unit of minstens op zoek gaan naar een adres waar ze de defecte component in een DME-unit kunnen opsporen. Een werkende versie van een defecte component zal mogelijk uit een gebruikte DME-unit moeten komen, aangezien het hier gaat om elektronica van meer dan 15 jaar oud.

Om te ontdekken of een van de temperatuur-sensoren (koelwater & inlaat-lucht) de veroorzaker van het probleem is, kun je ze afzonderlijk eens los trekken en zien wat het eventuele effect ervan op de klacht is. Sluiting in deze sensoren komt namelijk weleens voor.

Hartelijk dank voor de antwoorden tot nu toe. Ik moet zeggen dat ik net niet technisch genoeg ben om dit zelf zo te testen als wordt aangegeven. Het probleem wordt nu erger, waar hij vroeger enkele keren wegvalt gebeurd het nu 10 minuten lang af en aan. Daarna is het weer normaal. Twee vragen; heeft het zin om bij een BMW garage de computer uit te laten lezen of worden dit soort problemen niet opgeslagen? Is het slim om door te rijden tot hij helemaal niet meer start (met andere woorden; is het probleem dan makkelijker te vinden?) Weet iemand een garage in omgeving A'dam die hier raad mee weten?

In een garage zou je de auto eens aan een oscilloscoop kunnen hangen tijdens de opwarm-fase. De spanningsbeelden van de bobines laten dan zien wat er mis is. Het buiten het reguliere gebied komen van (temperatuur-)sensoren wordt door de DME-unit geregistreerd. Het tijdelijk uitvallen van een verbinding kan wat lastiger zijn op te sporen. In het algemeen is een fout sneller op te sporen als men deze ziet optreden/ verdwijnen.

Met de klacht blijven doorrijden kan, al loop je dan het risico op een zeker moment van een sleepdienst gebruik te moeten gaan maken ...
Dat geld kun je beter tevoren aan een onderzoek van de motor/ sensoren en de kabels daartussen in een garage besteden.

De LPG-installatie moet daarbij zeker meegenomen worden, want op internet zijn meer problemen daarmee te vinden.

Je kan hem ook bij een universele garage laten uitlezen. Dat is goedkoper dan bij BMW.

MJ 0
badge

10 jaar

Hij staat bij Sayar BMW specialist in Haarlem, ik hou jullie op de hoogte. Dank tot dusver.

Bij de garage is hij uitgelezen; de sensor van de nokkenas bleek 255 storingen in een aantal uur te geven. Deze is vervangen en sindsdien rijdt de wagen weer probleemloos. Dank voor alle hulp!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.