BMW 5-Serie: BMW E39 touring start niet, en elektronica in de war.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,5L

Een goede middag!

Sins een week heb ik een BMW 523I E39 touring.

Van het een op het andere moment wil deze niet meer starten.
Wel hoor ik harde tikken als ik de auto probeer te starten. De tikken komen onder de motorkap vandaan.
De accu is niet leeg want de lampjes in de auto zoals de interieurverlichting brand nog maar wel een stuk zwakker, en de elektrische ramen gaan heel langzaam.

Na een paar keer proberen te starten maakte hij die harde tik geluiden niet meer.
Maar nu hoor ik achter het dashboardkastje en achter bij de accu lichte tikken als de auto op contact staat. (accu zit rechts achter in de kofferbak bij deze auto). De tikken hebben een frequentie van ongeveer 1 tik per seconde. Bij de accu kwam het tik geluid van één van de relais die daar net boven de accu zitten (met een wit kapje, 2 naast elkaar, wat ze doen weet ik niet).

De dashboard lampjes en interieur verlichting branden nog steeds zwak, maar bij ieder tik knipperen de heel even uit. (op dezelfde frequentie).

Deze problemen waren begonnen toen ik de auto een stukje uit de garage reed om de kofferklep open te kunnen maken. Ik heb 2 cd's in de cd-wisselaar gestopt om de cd functies uit te proberen. dit heb ik even gedaan (nog geen 5 min, dus denk niet dat ik daarmee de accu leeg heb getrokken).
toen ik de auto weer wilde starten om hem weer achteruit de garage in te rijden startte hij hij niet.

Ik weet niet of dit er wat mee te maken heeft:
De eerste CD die ik in de wisselaar deed pakte hij niet. er kwam alleen maar ruis geluid uit de boxen. De 2e cd pakte hij wel gewoon zonder problemen. Nu hoor ik de CD wisselaar wel eens geluid maken terwijl de radio uit staat de de auto niet eens op contact staat. (geluid klinkt alsof hij een CD aan het kiezen / wisselen is)

Ik heb de auto pas een week en weet nog niet veel van deze auto's af. Misschien dat iemand van jullie deze problemen herkend?

Als ik dingen moet nakijken of uitproberen laat het me weten dan post de resultaten ervan zo snel mogelijk weer hier terug!

Alvast dank voor jullie hulp!

gr,
Peter

jiggie

Geplaatst door jiggie (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Accu ??

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Alles wijst op een lege accu. Dan wel accu defect of dynamo laadt niet meer bij.
Meet eens het accu voltage zonder te starten en daarna met de dimlichten aan en plaats de waarden.

Misschien een buurman die je kan aantrekken? En dan nog een keer accu-voltage meten bij stationair met en zonder dimlicht aan.

jiggie (0), 14 jaar geleden

Het is een automaat dus aantrekken is geen optie. Ik ga even opzoek naar een metertje om de accu door te meten. Ik zal de waarden z.s.m. posten!

Kan een lege / kapotte accu er dan toe leiden dat relais zonder reden de hele tijd schakelen?

dank je wel voor jullie hulp!

gr,
Peter

Ralf_Jensen (0) PRO, 14 jaar geleden

Vraag dan die buurman of ie even de motorkap opent, dan kun jij je automaat m.b.v. startkabels starten.

S6

CordobaRico (0), 14 jaar geleden

Motorkap openen heeft dan weinig zin he... Accu zit achterin ;)

Freude_am_Fahren (0), 14 jaar geleden

Controleer ook of de accu-klemmen vervuild zijn.
Vooral de accu +pool wil nog weleens gecorrodeerd zijn (blauw-groene aanslag).
In dat geval de accu-klemmen loshalen, polen en klemmen schoonmaken met zeepsop (lost zuur-aanslag op) en resterende aanslag op de accuklemmen weghalen met een koperborstel.
Kan zo een paar volt aan klemspanning schelen.

mike e39 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=CordobaRico]Motorkap openen heeft dan weinig zin he... Accu zit achterin ;)[/quote]
Voor een hulp start moet toch echt de motorkap open , bmw heeft daar special een aansluitpunt gemaakt voor de hulpstart. Hoeft de stroom niet zover te lopen he , is ie zo bij de startmotor .

CordobaRico (0), 14 jaar geleden

[quote=mike e39][quote=CordobaRico]Motorkap openen heeft dan weinig zin he... Accu zit achterin ;)[/quote]
Voor een hulp start moet toch echt de motorkap open , bmw heeft daar special een aansluitpunt gemaakt voor de hulpstart. Hoeft de stroom niet zover te lopen he , is ie zo bij de startmotor .[/quote]
aah, weer wat geleerd!

jiggie (0), 14 jaar geleden

Zojuist weer even wat geprobeerd.

De accu is nu ook nagenoeg leeg. Ik heb hem ook doorgemeten maar hij geeft nouwelijks nog wat aan... wijzertje beweegd maar ca. 1 milimeter. niks werkt meer...
het enige wat wel is gebleven is het tikkend geluid van een relais bij de accu als ik hem op contact zet. Een enkel lampje van de dashboard verlichting brand ook nog meeknipperend op het tik geluid.

overstarten heb ik ook gebrobeerd.
We hebben met overstarten inderdaad gebruik gemaakt van het aangebrachte overstart punt bij het motorblok.

We gaan nu de accu proberen op te laden m.b.v. een apparaatje dat je gewoon in de 230 kan insteken. kijken of dat werkt.

aan de accupolen is geen corosie te bekennen, die zien er goed uit.

De accu had gisteren energie genoeg om de centrale vergrendeling en de ramen e.d. te bedienen. nu heeft hij helemaal niks meer in huis.
Wel leek de auto me vrij koud toen in erin kroop. Kan het zijn dat de airco blijft doorlopen terwijl de auto uit staat?

mvg,
Peter

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Kachel kan wel vanzelf gaan draaien als je kacherweerstand kapot is waardoor de accu leegloopt, als je een slechte accu hebt kan dat net voldoende zijn om hem niet te kunnen laten starten, dat tikken is heel normaal als de accu leeg is, wel genoeg stroom om het relais over te halen maar niet voldoende om het vast te houden.

gr Martin

jiggie (0), 14 jaar geleden

We hebben de accu inmiddels aan het oplaad apparaat gehangen.

De Elektronica is rustiger geworden. de relais tikken niet meer. De auto wil alleen nog steeds niet starten. De harte tikken bij het proberen te starten zijn er wel nog steeds.

Nu is het zo dat als ik de auto op contact zet, dat de lampjes op het dashboard van de ASC en de ABS steeds en en uit gaat, gepaard met een schakelen geluid onder de auto.
de auto kom wel weer gewoon van de CV af en de ramen e.d. werken weer gewoon allemaal.

Het ziet er in ieder geval naar uit dat ik dit probleem niet zelf kan oplossen en dat de auto uitgelezen en nagekeken moet gaan worden door professionals.

gr,
Peter

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

[quote=oldford]Alles wijst op een lege accu.

Misschien een buurman die je kan aantrekken?[/quote]
Een auto met katalisator mag je niet aantrekken/duwen....

jiggie (0), 14 jaar geleden

Vandaag is een monteur langs gekomen. De start motor hing vast. Met een paar tikken op de startmotor is hij losgekomen en startte de auto weer. Ik had dit zelf ook al geprobeerd maar toen zonder resultaat.

Binnenkort gaat de auto naar de garage om de startmotor te laten reviseren.

waarom de accu steeds langzaam leeg is gelopen kon hij me niet vertellen. Ik moet ook even aankijken of hij nu nog steeds leeg blijft lopen. Mogelijk dat de accu zelf het probleem dan is (wat een aantal van jullie ook vermoeden).

jullie in ieder geval ook bedankt voor de hulp!

gr,
Peter

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

mooi, en jij bedankt voor de feedback.

mvg,
Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.