auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: Bonken en schokken tijdens schakelen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0 (M57)

Hoi,

Heb sinds een paar weken een 530d handgeschakeld, maar ben niet echt te spreken over het schakelen. Hij stoot en bonkt en pakt de versnellingen niet mooi soepel op. Ook het schakelen zelf gaat stroef. Vanochtend is hij tijdens het rijden zelfs spontaan uit de versnelling geschoten (3e). Wat kan dit zijn? Bak gaar?

Gr. Mike

Geplaatst door

mikedieselpower (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Vrees Dat De Bak Naar De Filisteinen Is Maar Vaak Kun Hem Ook Laten Maken. Suc6

greybmw 0

14 jaar

[quote=greybmw]Vrees Dat De Bak Naar De Filisteinen Is Maar Vaak Kun Hem Ook Laten Maken. Suc6[/quote]
Haha ik lig nu echt in een deuk (NOT). Koop ik express een handbak omdat ik geen gezeik met een automaat wil hebben, tref ik er ééntje waar de bak van naar de donder is. Da's toch wel een goeie hoor...
Tijdens de proefrit was alles OK, paar kleine dingetjes die ze gefixed hebben bij aanschaf en dan dit .... :-(

Ok, je hebt het over reparatie? Bedoel je daar revisie mee, of zou de bak nog te repareren zijn?

kan ik hiervandaan ook niet zien , je zal hem toch effe moeten laten checken (wat is de km stand, en hoe is ermee omgegaan ) vaak kun je hem repareren , en anders
helaas revisie of ruilbak , alleen wel vreemd dat tijdens de proefrit alles ok was.

greybmw 0

14 jaar

[quote=greybmw]kan ik hiervandaan ook niet zien , je zal hem toch effe moeten laten checken (wat is de km stand, en hoe is ermee omgegaan ) vaak kun je hem repareren , en anders
helaas revisie of ruilbak , alleen wel vreemd dat tijdens de proefrit alles ok was.[/quote]
Ja, tijdens proefrit was alles in orde. Wel vond ik em heel anders schakelen dan mn Audi maar dat kan verschil 5 en 6 bak zijn.
Nu schakelt ie soms redelijk, maar meestal erg hakerig en stroef, iig verre van soepel. Ook hoor en voel ik soms een 'bonk' bij het ontkoppelen ... dat kan niet goed zijn.

Ik heb al een afspraak met de garage gemaakt voor a.s. vrijdag. Ben benieuwd wat hun bevindingen zijn.

Controleer eerst het oliepijl eens goed, en eventuele lekkages, en tap hem eventueel even af en kijk of er geen slijpsel aanwezig is (houdt er een zeef onder) Mocht dit geen uitkomst bieden dan zal er toch een onderdeel defect wezen in de bak, denk hierbij aan een versleten sychromesring, in gesleten/versleten schakelvork etc... Het bonken kan ook uit de bak zelf komen, maar een versleten hardschijf tussen de cardanas geeft dit probleem ook. Laat dit gewoon eens even bekijken bij de garage waarbij je deze auto hebt aangeschaft, misschien valt er wat te regelen met de kosten en wordt je er misschien nog beter van ook. 1 ding een bmw moet schakelen als boter !!

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Hoi,

Auto gisteren opgehaald. Alles was nagekeken. Ook de bakolie, geen rommel in te vinden.
Koppeling was het probleem. Ontkoppelde niet goed. Monteur heeft me het verhaal wel uitgelegd, maar ik kan dat niet zo één twee drie navertellen (sorry). Probleem is iig verholpen. Schakelt super nu, zoals gezegd als boter. Ben wel opgelucht, zat stiekum al aan een gare bak te denken.

Gr. Mike

Dan heb je waarschijnlijk een plakkende koppeling gehad waardoor hij niet goed vrijkwam met slecht schakelen tot gevolg. Ik weet niet wat de monteur heeft gedaan, maar met dit soort problemen is vervangen van de koppelingsplaten en toebehoren de enige oplossing.

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

test

Fyuen 0

14 jaar

mikedieselpower, mijn auto heeft in principe hetzelfde probleem wat je omschreef met bonken bij loskoppelen, kun jij de naam van de monteur/plaats en adres waar jouw auto gefix is, mij doorgeven..thx

Fyuen 0

14 jaar

[quote=Bas_petiet]Dan heb je waarschijnlijk een plakkende koppeling gehad waardoor hij niet goed vrijkwam met slecht schakelen tot gevolg. Ik weet niet wat de monteur heeft gedaan, maar met dit soort problemen is vervangen van de koppelingsplaten en toebehoren de enige oplossing.[/quote]
Hoi Bas,
Ik heb nagevraagd wat er is gedaan precies en je hebt gelijk. Koppelingsplaten iig vervangen. Wel mag de versnelling er absoluut niet meer uit vliegen, gebeurde dat wel was de synchromesh (zeg ik dat goed) van die versnelling niet goed. Ik kon dat testen door als ie niet netjes in de versnelling gaat en dubbelclutch wel dan is het vaak dat probleem.
Maar moet zeggen, beemertje schakeld heerlijk. Een heel verschil, dus ik denk geen problemen meer.

Ohw even wat anders ik heb het vermoeden dat ie wat opgekieteld is, volgens de boekjes moet ie 7,8 secs doen over 0-100, ik zit na meerdere metingen genmiddeld op 6,2 seconden, das niet echt gezond voor een diesel, wel? Is het te zien ergens of ie getuned is? Heb liever geen tuning ivm slijtage.

Gr. Mike

Het kan wezen dat hij gechipt tuned is d.m.v software, als dit goed gebeurt is kan dit geen kwaad.

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.