close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: E39 storing abs na enkele km (warme moter)

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5tds

Beste mensen,

mijn 525tds uit 1999 heeft sinds zondag wat kuren. Als ik de auto start met koude moter zeg maar is er niks aan de hand. Maar na enkele km valt de tellerklok uit, samen met de verbruiksmeter. Ook gaat het abslampje branden en het gele driehoekje in het midden.

Klopt het als ik zeg dat dit de abssensor is linksachter?? Of kan t ook iets anders zijn??

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren, heb de sensor al gehaald en wil m morgenavond op de brug zetten.

Gr Dannu

Geplaatst door

danny1984 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Uitlezen bied een uitkomst! Volgens mij zitten de verbruikersmeter, en de km teller idd gekoppelt aan de abs (kabel) bij het linkerachterwiel. Het kan wezen dat deze erg vervuilt is ''advies'' probeer eerst de sensor te reinigen voor vervangen, dit heeft soms al een positief effect! Aangezien de absvoeler bijna altijd helemaal zit vastgerot in de houder dient deze uitgeboord te worden, en dat is soms veel werk.

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Waar zit deze voeler dan?? Ik weet alleen de sensor te zitten?? Of moet ik gewoon de sensor eruithalen en deze dan reinigen en weer terugplaatsen?

danny1984 0

14 jaar

Voeler/senor bedoel ik het zelfde mee, deze zie je zo zitten (volg de kabel naar het wiel) en deze kan erg vervuilt wezen. Probeer deze schoon te maken met remmenreiniger en een luchtpistool net zolang totdat hij er schoon uitziet (niet demonteren dus) en kijk of dit werkt, want vervangen kan altijd nog.

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Hallo Bas,

dat heb ik al gedaan. Ik heb m op de brug gezet, t wiel eraf gehaald. Eerst schoon geblazen met lucht, daarna schoon gespoten met remmenreiniger... Heeft niks geholpen, nu doet ie t als ik m in de morgen start en na een aantal km krijg ik opeens de abs melding...

Gr danny

danny1984 0

14 jaar

Dan zit er misschien toch een overgangsweerstand in abs kabel, of een slecht contact in de verbindingsstekker achter het slikscherm controleer dat nog eens, kabel kun je zo door meten, en bekijk even of de stekker niet geoxideerd is. anders gewoon de kabel met sensor maar vervangen als je hem al hebt gehaalt.

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Ik heb inderdaad al een nieuwe gehaald. Ga proberen m morgen erin te zetten, wanneer de tijd dit toelaat. Ik had de stekkers ook al schoon gemaakt.
Om door te kunnen meten moet ik kijken voor dunneren meetpennen, ik krijg mijn pennen niet in de stekker om te kunnen meten... Of is er nog een andere manier voor??

danny1984 0

14 jaar

je kunt proberen als je de stekker los hebt om 2 spitpennen in de stekker te steken, en op deze te meten. Als je de nieuwe abskabel al hebt spuit de oude senor goed in met kruipolie, dan heb je misschien het geluk dat het met een beetje trekken zo los komt.

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Ik heb gisterenavond en vanochtend al ingespoten met WD40 in de hoop om m idd straks met klein beetje morren m er toch zo uit te halen...

Alvast bedankt, ik hou je op de hoogte...

Gr Danny

danny1984 0

14 jaar

De oude sensor door gemeten met ohm meter, niks. De nieuwe sensor gaf soms tegen de 1800 aan, soms niks. Dus in een piek zeg maar. De oude was dus echt kapot. Kreeg m der btw wel zo uit getrokken, zonder problemen.

Nu de nieuwe erin zit blijft ie nog altijd de fputmelding aangeven. Snap er niks meer van...

danny1984 0

14 jaar

Laat hem even uitlezen en de storing wissen.

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

Ik heb m net nog een keer op de brug gezet om alle sensors eens door te meten. Dit zijn mijn resulraten;
la 1719
ra 1844
lv 1815
rv 1806

Ik ga hem in iedergeval dinsdag laten uitlezen, weet nimer wat te doen

danny1984 0

14 jaar

Nog altijd hetzelfde probleem, ondanks de nieuwe sensor. Waar eveneens een lichte afwijking in zit, zie bovenstaande meetresultaten. Morgen ga ik hem laten uitlezen en eventueel de storing resetten.

Het meest rare van alles vind ik, dat ik ineens vanochtend 26 kilometer heb kunnen rijden voordat de storing kwam. Normaal is dat een kleine 1 hooguit 2 kilometer.

danny1984 0

14 jaar

Zit nu bij de bmw dealer voor uit te lezen. Deden wel heel moeilijk toen ik vroeg om alleen uit te lezen...

Hou jullie op de hoogte...

Gr Danny

danny1984 0

14 jaar

Net uitgelezen, gaf aan sensor la en ra. En nog een hoop andere storingen als dieselelectronica...??

Hij heeft alles gewist en zijn samen gaan rijden, toen kwam storing weer gaf aan la. Maar daar zit nieuwe sensor in, die wel afweiking heeft als ik de ohm meter erop zet. Zie meetresultaten hierboven... Volgens de dealer is of die sensor weer stuk of de absmodule die zegt la is kapot... Kabelbreuk zou volgens de dealer niet de orde zijn... Is dit te meten?? Is het mogelijk dat een nieuwe sensor stuk is?? Of gelijk stuk gaat na montage?? Of dat ik iets fouts heb gedaan bij de montage warrdoor hij stuk is gegaan?? Het enige wat ik me kan bedenken is dat ik hem heb geplaatst en dan de auto op contact stond toen, had de radio aan...

Ik hoop dat iemand nog een bruikbare tip heeft...

Alvast bedankt...

Gr Danny

danny1984 0

14 jaar

Het rare is ook nog dat de cruisecontrol het wel gewoon doet ondanks de storing... De dealer zei tot dat eigenlijk niet zou moeten kunnen als de module kapot is...

danny1984 0

14 jaar

Iemand misschien nog een tip??

danny1984 0

14 jaar

Hey danny, je kan de abs senoren testen zonder ze te demonteren, om dan te kijken of ze het wel of niet doen?

Laat me maar weten als je het niet zeker weet? of het aan de sensoren ligt.

Marouanna 0

14 jaar

Regelunits gaan vaak stuk. Denk dat het hier ook zo is. Reparatie is mogelijk bij Actronics .

moderator 0
badge

14 jaar

Hallo Marouanna,

ik heb de stekkers van de sensors al los gehad en stuk voor stuk doorgemeten met een Ohm meter, dit zijn de resultaten;

la 1719
ra 1844
lv 1815
rv 1806

Of is er nog een andere manier om ze te testen?

Het rare vind ik dat als mijn unit kapot is, waarom doet mijn cruisecontrol het dan wel nog? Ook tijdens de foutmelding... Dan snapte de dealer zelf ook niet...

Alvast bedankt,


Groetjes Danny

danny1984 0

14 jaar

heb je wel de juiste punten met mekaar verbonden danny, die ohm waardes die je op de sit ehebt gezegt kloppen volgens mij niet, Neem de juiste punten en probeer het opnieuw

Marouanna 0

14 jaar

[quote=moderator]Regelunits gaan vaak stuk. Denk dat het hier ook zo is. Reparatie is mogelijk bij Actronics .[/quote]
Die doen het niet voor particulieren, allen via bedrijven,

Weet je toevallig wat ze er voor vragen voor de reparatie van een zo een abs module

Marouanna 0

14 jaar

Er zitten toch maar twee puntjes in de stekker van de sensor?? Of hoe meet je die dan?

danny1984 0

14 jaar

je moet de senor er niet helemaal uit halen

Trek de stekker uit de abs module

en meet het via de stekker dan weet je ok precies waar de fout zit, of de sensor is kapot of een van de draden is gebroken, zodra j ede stekker eruit haalt, moet je de stekker zelf hebben, daar staat een nummering op,
voor senor
RV moet je punt 15 en 16 hebben op de stekker, je moet wel goed kunnen zien
RA moet je punt 31 en 30
Lv moet je punt 12 en 28
La moet je punt 29 en 13

je moet 2 naalden hebben en een ohm meter, waardes moeten tussen 4.5 en 5.5 liggen als je meet, en omgekeerd iets met 7.5, (dus de kabels van de ohm meter even om en om verplaatsen op de punten di eik je aangaf ,

Probeer het maar hoop dat jullie mij kunne begrijpen,

Marouanna 0

14 jaar

Ik snap je, zet m morgen avond gelijk op de brug... Ik hou je op de hoogte...

danny1984 0

14 jaar

Moet ik in de stekker meten of op de pinnetjes in de module?? Want krijg overal contact behalve op de pinnetjes van de sensor la meet ik niks

danny1984 0

14 jaar

Als ik in de stekker meet op de aangegeven nummers krijg ik de volgende resultaten met de meter in de diodestand;
la 1750 - 1198
lv 1858 - OL
rv 1841 - OL
ra 1866 - OL

betekend dit nu dat la stuk is?? Ohms meten lukt me op een of andere bizarre manier niet...

danny1984 0

14 jaar

Iemand misschien enig idee...??

danny1984 0

14 jaar

[quote=Marouanna][quote=moderator]Regelunits gaan vaak stuk. Denk dat het hier ook zo is. Reparatie is mogelijk bij Actronics .[/quote]
Die doen het niet voor particulieren, allen via bedrijven,

Weet je toevallig wat ze er voor vragen voor de reparatie van een zo een abs module[/quote]
Dan haal je zelf de unit er uit, breng deze naar een garage en vraag of ze deze willen opsturen........Simpel. Kosten zijn door de garage van tevoren op te vragen. Zijn standaard bedragen.

moderator 0
badge

14 jaar

BMW point in Enter heeft bijna alles! proberen waard. Ik heb hetzelfde probleem gehad: abs pomp incl brein vervangen en opgelost!

succes

brad 0

14 jaar

Vandaag is de auto bij ecu repair in Helmond geweest. Deze hebben de module uitgebouwd, gerepareerd en weer ingebouwd. Alles werkt weer perfect! Echt super... Was €240,= kwijt, dit is een fractie van het geen in moest betalen bij de bmwdealer! Daarnaast gaf de bmwdealer slechts een garantie af van een half jaar. Op de reparatie bij ecu repair in helmond zit een jaar!! Onbeperkt kilometers!!

Bedankt voor de hulp!

danny1984 0

14 jaar

ik heb het zelfde probleem met een warme moter geen km teller geen economy meter en abs lamjes branden. ik heb de sensor links achter ook al schoon gemaakt ging er ook heel makkelijk uit! niets geholpen.
iemand zei mij ook dat het een aarde probleem kon zijn ik moest dan de aarde van de accu schoon maken en een extra aarde draad er bij maken,ook niet geholpen daarna heb ik een warmte schild tussen de module en de moter gemaakt dit heeft wel tot resultaat dat het wat langer duurt voor de problemen verschijnen ,
maar het is er nog steeds.
ik heb heel wat fora afgestruind en ik lees veel dat na het vervangen van de sensoren het probleem niet verdwijnt ,dat de abs module zegt dat er sensoren stuk zijn terwijl de module zelf stuk is
ook heb ik gelezen dat je alle sensoren met een osciloscoop moet doormeten om te zien of ze echt stuk zijn
of sensoren (mits deze hetzelfde zijn) met elkaar verwisseld om te zien of de module dan nog steeds het zelfde zegt bv als deze zegt dat links achter stuk is deze vewisselen met rechts en dan weer kijken of die dan zegt dat rechts stuk is.
ik ga zelf een 2de hands module voor 45 euro kopen en kijken of dat helpt ,acceptabele gok lijkt me!
als je ziet wat t allemaal kost om te laten uitlezen en een sensor kost ook minimaal 50 euro om nog maar te zwijgen over de module zelf.

emiel23 0

14 jaar

Beetje rare opmerking van een moderator. Net alsof het voor een BMW rijder niet uit hoeft te maken wat het kost. Alle merken zijn tegenwoordig hetzelfde met electronica.

Het BMW rijden is niet duur maar het laten uitlezen en een gok nemen met een reparatie omdat de garage niet weet waar ze het over hebben maakt het duur.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Als je een ABS probleem hebt bij deze 5 series uit deze bouwjaren (99 en 2000) en je laat hem op alle systemen uitlezen en krijgt hele rare foutcodes (Kan zover gaan dat de bak in noodloop gaat) is het bijna altijd de ABS module en een 2e handse krijgt bijna altijd uiteindelijk dezelfde problemen. Als je een module kunt krijgen voor 45 euro zou ik het meteen doen want normaal gaan die voor veel meer over de toonbank. Je kunt je module ook laten repareren dan weet je zeker dat je probleem weg blijft.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

[quote=GJBAutos]Beetje rare opmerking van een moderator[/quote]
Ik post niet in naam Moderator, dat ik moderen er nog naast doe is een andere bijkomstigheid.

Je moet dus wel het e.a los van elkaar zien net als luxe vervoersmiddelen uit een bepaalde klasse.
Dat de ABS module (Bosch: type 5.7) in dit geval defect is is wel duidelijk....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

[quote=emiel23]ik heb het zelfde probleem met een warme moter geen km teller geen economy meter en abs lamjes branden. ik heb de sensor links achter ook al schoon gemaakt ging er ook heel makkelijk uit! niets geholpen.
iemand zei mij ook dat het een aarde probleem kon zijn ik moest dan de aarde van de accu schoon maken en een extra aarde draad er bij maken,ook niet geholpen daarna heb ik een warmte schild tussen de module en de moter gemaakt dit heeft wel tot resultaat dat het wat langer duurt voor de problemen verschijnen ,
maar het is er nog steeds.
ik heb heel wat fora afgestruind en ik lees veel dat na het vervangen van de sensoren het probleem niet verdwijnt ,dat de abs module zegt dat er sensoren stuk zijn terwijl de module zelf stuk is
ook heb ik gelezen dat je alle sensoren met een osciloscoop moet doormeten om te zien of ze echt stuk zijn
of sensoren (mits deze hetzelfde zijn) met elkaar verwisseld om te zien of de module dan nog steeds het zelfde zegt bv als deze zegt dat links achter stuk is deze vewisselen met rechts en dan weer kijken of die dan zegt dat rechts stuk is.
ik ga zelf een 2de hands module voor 45 euro kopen en kijken of dat helpt ,acceptabele gok lijkt me!
als je ziet wat t allemaal kost om te laten uitlezen en een sensor kost ook minimaal 50 euro om nog maar te zwijgen over de module zelf.[/quote]
Hallo Emiel,

zover als ik het had begrepen komt het door de warmte van de motor. Deze laat de abs module eigenlijk koken zeg maar. De solderingen zouden er uit smelten. Wat er ze bij mij hebben gedaan is de module open gemaakt, alles schoon gemaakt en daarna alles weer vast gezet. Met een soldering met hogere smeltwaarde. Dit alles duurde slechts 1,5 a 2 uurtjes. En heb nu geen problemen meer, heeft me 225 voor de module gekost en 15 voor administratiekosten. Dus 240 totaal. Het bedrijf zit in helmond, dus ik ben er gewoon langs gegaan, was voor mij maar kleine 45min rijden. Hij kan ook voor je testen of de module kapot is, zou hij niet kapot zijn telt hij enkel de 15€ admin. kosten. Dan weet je wel waar je aan toe bent.
Een andere module van de sloop, weet ik niet of dat verstandig is. Deze module gaat op den duur hetzelfde krijgen, ook is het nog de vraag of deze het doet! Ook al heeft die module dezelfde code als degene die er in zit, gaat het nog om de software wat er op staat! Zou je dus die module installeren, en er staat niet dezelfde software op, moet je naar de merkdealer om hem te laten inlezen.


Succes, Danny

danny1984 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.