Hallo allemaal,
Mijn BMW 2500 (e3 1973) liep de laatste tijd bij het starten steeds op 5 cilinders in plaats van 6. Na een tijdje (zeg 2 minuten) pakte de 6e cilinder ook en liep hij weer mooi. Ik heb 1 voor 1 de bougiekabels losgetrokken toen hij niet goed liep en constateerde dat het probleem in cilinder 3 zat. Ik heb de bougie verwijderd en die zag er behoorlijk beroerd uit. Hoewel de elektrodes mooi koffiebruin zijn, lijkt het haast wel alsof het schroefdraad gesmolten is. Ook lijkt het erop dat er iets van mengsel zich langs de schroefdraad een weg naar buiten heeft gewerkt. Zie ook bijgevoegde foto.
http://img402.imageshack.us/img402/7247/...
http://img217.imageshack.us/img217/2239/...
Ik ga natuurlijk sowieso ff een nieuwe bougie kopen, maar ik vroeg me af of iemand misschien weet wat de oorzaak van een dusdanig verrotte bougie kan zijn.
groeten
Edgar
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt wel of deze helemaal niet heeft meegedaan. Plaats hier ook eens een foto van die andere bougies.? Altijd alle bougies vervangen, niet één.
Vraag me af of die cilinder wel brandstof krijgt.
Ik heb ze er niet meteen alle 6 uitgedraaid, maar bougie 1 ziet er nog als nieuw uit. Ze zitten er ook pas 6/7 duizend kilometer in, dus dat klopt voor mijn gevoel ook wel. Gaat hij er ook zo beroerd uitzien als hij na een tijdje wel brandstof krijgt? Zal proberen vanmiddag de rest er ook uit te halen en te posten, maar dat is nogal een hassle bij dit type auto.
grt
13 jaar
Ik volg volledig Ralf in zijn mening dat deze bougie geen brandstof heeft gekregen dus wel degelijk even kijken wat de oorzaak hiervan is!
Kan je hem op benzine laten draaien?
13 jaar
Zal het vanmiddag ook ff proberen. Hij klinkt en voelt wel alsof hij gewoon op 6 cilinders loopt trouwens. Wat zou eventueel de oorzaak van geen brandstof kunnen zijn? Heb de kleppen laatst nog gesteld omdat ik dacht dat het daarmee te maken zou kunnen hebben, maar die stonden goed.
Hij heeft 2 carburateurs en dus ook 2 gasmengstukken.
alvast dank en groet
13 jaar
Ha, nog een echte auto met carburators!(lol)
Spijtig dat het niet gewoon een injectie is want dan had je het nu al gevonden.
Met die carburators zouden er dus 3 bougies slecht moeten zijn dus bij deze bijna uitgeloten dat het dat is. Plug ze eens op de bougiekop en hou ze even tegen de massa en laat iemand starten zodat je kan zien of er een vonk is. Wel een handschoen of vod gebruiken om de bougie vast te houden of je zou wel een onaangenaam schokje kunnen voelen.
13 jaar
yep, in 1973 was dat hele injectie nog lang geen gemeengoed! 8-)
13 jaar
Daarom dat ik ook voornamelijk aan oude otokes pruts!
Maar daarmee is uw probleem nog niet van de baan kijk eerst eens of je ontsteking hebt.
13 jaar
Heb ff een nieuwe bougie gekocht en gechecked, hij vonkte niet briljant inderdaad, dus ik heb de bougiekabel vervangen met eentje die ik nog had liggen. Nu vonkt hij weer mooi en hij liep ook weer op 6 cilinders. Enige wat ik nou nog niet weet is wat hij met een koude motor doet. Ik ga morgenochtend testen. Ik zal jullie op de hoogte houden!
grt
13 jaar
Ha, das goe nieuws!
13 jaar
Deze hebben van huis uit van de lange, bruine bakkelieten bougiedoppen er aan zitten. Kijk goed of die niet gebarsten is. Dat kan nl. ook een oorzaak zijn van beroerd lopen.
Zat de bougie wel vast? Het lijkt net of deze gelekt heeft langs de afdichting.
Die heb ik al een keer vervangen door rubberen nadat het onder de motorkap een behoorlijke stroboscoop van lekkende vonken was geworden!
Ik dacht dat hij vastzat, maar inderdaad, het lijkt alsof hij gelekt heeft. Hij leek wel goed vast te zitten toen ik hem eruit haalde, ik zal de nieuwe ook nog eens goed controleren.
13 jaar
Wat de mod . al heeft geschreven . De afdichtring heeft niet aangelegen en is daarom niet platgedrukt. !!! Maak eerst die schroefdraad schoon met een tap van M14 *1,25. De kans is groot dat je anders de schroefdraad molt bij in of uitdraaien. 20 NM. Succes.
Ha Punt, bedankt voor de tip, is dat iets wat ik bij de ijzerboer kan halen of moet ik daarvoor naar de Brezan?
grt
13 jaar
Zo'n tap zit in een set om helicoils te plaatsen .Maar 'die tap is ook los te koop. De uitvoering is wel korter en zorg er voor dat je recht werkt en hem er niet te ver in draait. Gebruik ook smering om vreten te voorkomen . (petroleum of diesel )
Groeten.
[quote=edgarpiet]Die heb ik al een keer vervangen door rubberen .[/quote]
Dat gaat niet goed. Toch maar weer vervangen door de bruine bakkelieten. Die rubberdoppen lossen op in de vettigheid. Ten 2e hebben die bakkelieten doppen een weerstand van 1 tot 2 ohm. Je moet bij deze motor ook geen weerstandkabels gebruiken zoals die heden ten dage verkocht worden bij o.a. de Brezan maar koperkernkabels. Ook de suppressors aan de verdeelkap moeten die weerstand van 1 - 2 ohm hebben. Samen is dat precies genoeg om storing op de radio enz. te voorkomen en je houdt een prima vonk over. Bougieafstand = 0,65 mm.
Ik spreek uit ervaring. Heb jarenlang aan de modellen gewerkt bij een dealer toen ze nieuw verkocht werden.
Ha allen die hun hulp hier hebben aangeboden,
Ik was een week op vakantie, dus vandaar mijn ietwat late reactie. Ik vermoed dat ik de oorzaak van de rotte bougie gevonden heb, maar ben daarmee wel vrij ver van een oplossing aangekomen.
Tijdens het laatste ritje voor de vakantie ben ik langs de snelweg komen te staan met een warmgelopen motor. Weggesleept door de ANWB en één en ander bekeken. Het koelsysteem stond onder extreem hoge druk, maar het thermostaathuis was gevuld met lucht (bleek toen ik de ontluchtingsnippel open draaide). Nadat we het systeem weer bijgevuld hadden kwamen er af en toe luchtbellen uit het expansievat zetten en ook bleef er maar lucht uit de ontluchtingsnippel komen. Ik hoopte natuurlijk nog dat ik hem zelf de laatste keer niet goed ontlucht had en dat dat deze problemen veroorzaakte, maar inmiddels ben ik er toch wel vrij zeker van dat òf de koppakking lek is, òf dat de kop gescheurd is (of een combinatie van deze 2 factoren).
Ik denk dat dat ook de rotte bougie verklaart, maar dat weet ik niet zeker. Mijn vermoeden is dat er een verbinding is ontstaan tussen de verbrandingsruimte van cilinder 3 en het koelsysteem waardoor er bij een lopende motor lucht in het koelsysteem wordt geperst en bij een stilstaande motor koelvloeistof (onder druk) de verbrandingsruimte van cilinder 3 ingeperst wordt. Ik denk dat daarom de motor na stilstaan ook maar op 5 cilinders loopt en ik denk ook dat die kapotte bougie hiermee verklaard kan worden.
Als iemand nog een alternatieve verklaring heeft voor dit verschijnsel hou ik me aanbevolen en anders ga ik me eens heel goed in de Haynes verdiepen om te bekijken hoe je zo'n kop nou eigenlijk netjes demonteert om de schade op te nemen.
Ik hou u op de hoogte,
groeten
Edgar
13 jaar
Die roestaanslag op de bougierand verklaart veel . Toch heeft die bougie er niet ver genoeg in gezeten. De warmteoverdracht is dan slecht. Een cilinder in het midden van het blok lek ,dan lijkt mij dat de kop krom is door oververhitting. Succes.
Koppakking lek. Lichten, schoonmaken en nieuwe pakking er tussen. Zijn, zeker in het beginstadium, nooit krom of je moet 'm erg heet hebben gereden. Is goed te doen.
Scheuren v/d kop kwam bij deze type's nagenoeg niet voor. Wel bij de kleine 6-cilinders. ( 320-6 / 323-6 / 520-6 ), Die scheurden bijna allemaal onder de nokkenas t.h.v. de 5e cilinder.
Kop kompleet lichten met alle spruitstukken is het handigste. Distributietekens: OT- teken op voorste rand van krukaspoelie tegenover uitsparing op distributiedeksel ( op ongeveer 1 uur, klokswijs gezien ) en nokkenasinkeping op 12 uur net achter nokkenastandwiel. ( cilinder 6 op tuimelen ).
Stroomverdeler kun je in 1 keer met distributiedekseltje verwijderen. Dekseltje zit met 8 boutjes M6 vast. Radiateur kan gewoon blijven zitten.
Na losdraaien nokkenastandwiel kun je de ketting laten hangen. Deze valt niet weg. Wel even oppassen dat je de 4 boutjes niet laat vallen bij het losdraaien van het nokkenastandwiel.
Kopbouten kun je weer gebruiken. Aanhaalmoment: 8 - 9 kg/m. Klepspeling: koud: 0,25 inlaat en uitlaat. Warm: 0,30 mm.
Dank voor deze tips. Ik ga proberen komend weekend tijd te maken om de kop te demonteren. Weet iemand nog een handige manier om als de kop eenmaal los is de resten van de cilinders te verwijderen zonder dat alle troep dan in de cilinders of koelwater/olie kanalen valt?
grt
13 jaar
De oude koppakking komt er in 1 stuk af. De eventuele restantjes nog even met een plamuurmes verwijderen en daarna het blok iets afschuren. Nadien de cilinders en kopboutgaten met perslucht uitblazen. Doe even een doek om het blaaspistool zodat je niet je gezicht vol olieresten hebt zitten........
Onder het achterste uitlaatspruitstuk zit een aftapstop voor het koelwater van het motorblok. Sleutelmaat 19mm. Even de expansiedop losmaken voordien. Loopt er ook geen koelwater in het carter bij het lichten.
En nog maar eens een update;
Gisteren de kop gedemonteerd. Ik vond het er allemaal nog best redelijk uitzien. Zo op het oog zag ik geen scheuren in de kop of in de pakking. Wel was er lichte roestvorming op de zuiger en een beetje op de kleppen van cilinder 3. ff kijken of ik tijd heb om de kop van de week bij een revisiebedrijf langs te brengen om hem te laten controleren en vlakken en dan de boel maar weer eens in elkaar zetten.
Ik ga bij Walloth Nesch een nieuwe pakkingset kopen. Daar raadden ze aan om ook de kopbouten te vervangen, is dat nodig of maakt het niet uit om de oude te hergebruiken?
groetn
13 jaar
oh ja, ik had nog 1 vraag, alle 12 de tapeinden van het uitlaatspruitstuk kwamen met de moeren mee naar buiten gedraaid (zat vrij veel roest op). Ik ga nieuwe tapeinden en moeren kopen, maar heb geen gereedschap om dit erin te draaien. Ik dacht erover om het met 2 tegen elkaar indraaiende moeren te doen, maar met welk moment moet je dat dan vastzetten? En kun je beter wel of juist geen kopervet gebruiken?
grt
edgar
13 jaar
Lekke koppakking is kenbaar aan zwarte plekken op de ronde metalen cilinderafdichtrand in de koppakking richting koelwaterkanaal.
De kopbouten kun je weer gebruiken. Dat zijn GEEN rekbouten zoals tegenwoordig het gebruik is. Al trek je de kop er 10 keer af, maakt niet uit. Als je de kop toch laat nakijken, laat dan meteen de klepkeeringen vervangen. Eigenlijk moet dan de nokkenas daar voor uit en heb je een brug voor nodig om alle kleppen tegelijk in te drukken. Maar vaak heeft men die niet. Maar het kan ook zo. Ze moeten de nokkenas dan zodanig draaien dat men dan de tuimelaar iets opzij kan schuiven, dan de borgring er uit halen, de tuimelaar dan naar de andere zijde schuiven. Als het goed is kan de klepschotel met de klepveer er dan precies langs. Dit voorkomt dat je straks misschien last krijgt van oliegebruik.
Die tapeinden kun je inderdaad monteren middels 2 moeren die je tegen elkaar draait. Gaat prima. Gewoon handvast zetten. "aan = aan" Klaar. Kopervet is prima. Gebruik zelf pottenvol met zulk werk. De tapeinden lopen er echt niet uit wanneer straks de spruitstukken weer gemonteerd zijn. Als je het netjes wilt doen, moet je er weer M8 kopermoeren opdraaien. Is origineel ook. Wel later na ongeveer 1500 / 2000 km deze moeren nadraaien. Met name bij cilinder 5 en 6 willen ze nog wel eens los gaan zitten door inklinken van de nieuwe pakkingen. Bij montage van de spruitstukken de middelste eerst onder / boven vastzetten, dan de beide buitenste.
Als de inlaatpakkingen nog heel zijn, mooi laten zitten. Worden zeker weer dicht. Ook geen vloeibare pakking gebruiken dan. Het zijn &%$#&-dingen om er af te krabben.
Controleer ook of de ontluchtingsnippel van het koelwater op het thermostaathuis nog draait. Nu kun je er nog mooi bij.
Ik zal de pakking nog eens goed controleren en kijken wat ik kan zien.
Ga aan het revisiebedrijf (was Oudejans in Amsterdam Noord van plan) vragen om ook de klepkeerringen te vervangen. Hij loopt op LPG, dus waarschijnlijk ook een goed idee om te vragen wat het kost om geharde klepzetels te monteren.
Ik heb alle pakkingen bewaard, maar bij Walloth & Nesch was de complete pakkingset in de aanbieding voor 115, dus die ga ik morgen bestellen, krijg er dus ook 6 pakkingen voor het inlaatspruitstuk bij!
Onluchtingsnippel is in prima conditie, vorig jaar barstte het thermostaathuisdeksel, dus daar zit een nieuwe op met goed werkende nippel!
En bedankt voor alle adviezen weer!
13 jaar
Die "grote" zescilinders hebben weinig last van inzakkende klepzittingen bij normaal gebruik en goed afgesteld. 3 Ton moet kunnen met de originele zittingen.
De conditie van de zittingen is snel te controleren aan de stand van het exentriek waar je de klepspeling mee afstelt: indien het gaatje in het exentriek tussen ongeveer 100 en 150 graden naar buiten staat t.o.v. de tuimelaarassen, is er niks aan de hand. Staat het gaatje al helemaal richting de assen, dus bijna verstopt in de tuimelaar, dan is het wellicht handig om over vervangen te denken van de zittingen. Deze kop heeft losse zittingen.
Zo, dat was weer even een domper op de feestvreugde. Net voor ik naar het revisiebedrijf wilde rijden maakte ik nog snel even een paar foto's van de kop en toen viel mijn oog op een scheur waarvan het met verbaast dat ik hem niet eerder had gezien. Tussen 1 van de koelkanalen en cilinder 3 zit een duidelijk zichtbare scheur. Tussen een koelkanaal en cilinder 4 zit een beginnende scheur. Tegen beter weten in ben ik toch nog even naar het revisiebedrijf gereden, maar die zei inderdaad dat daar geen beginnen aan was. Op één van de close-up foto's is de scheur goed te zien. Ik zag trouwens ook dat bougie 3 er nog steeds niet helemaal inzit, maar goed, aangezien er een andere kop moet komen is dat niet zo heel relevant meer.
Kortom, nu moet ik op zoek naar goede vervangende kop. Heeft iemand ideeën?
http://imageshack.us/photo/my-images/716...
http://imageshack.us/photo/my-images/850...
http://imageshack.us/photo/my-images/35/...
http://imageshack.us/photo/my-images/829...
http://imageshack.us/photo/my-images/685...
http://imageshack.us/photo/my-images/560...
13 jaar
Dat ziet er wel degelijk redelijk moeilijk te herstellen uit dus beter een andere kop zoeken en deze volledig laten revisren!
Ben je weer voor heel veel jaren gerust.
13 jaar
Die koppen kunnen tegen gas-gebruik. Zorg wel dat hij niet te zuinig staat afgesteld. Controleer eens een uitlaatklep van de gescheurde kop. Zetel en klep zijn vaak nog blank en het contactvlak weinig breder dan nieuw. Stellen van de kleppen is vaker nodig door slijtage van de tuimelaar. Groeten.
Deze is overleden helaas.
Zo, in principe een vervangen kop geregeld via marktplaats, ik kan hem vanavond ophalen. Ik wilde hem morgen naar het revisiebedrijf brengen om te laten vlakken en klepkeerringen laten vervangen. Alvast ff vooruit gebeld en hij zei dat als de kleppen eruit zijn dat hij hem morgenmiddag klaar heeft als ik hem 's ochtends breng. Maar, moeten bij deze kop de kleppen eruit of steken ze niet zover uit en kun je gewoon de nokkenas zo draaien dat hij gevlakt kan worden met kleppen en al? Anders is het misschien wel een goed idee om zelf de kleppen nog te demonteren, want dat scheelt toch weer geld.
grt Edgar
13 jaar
Tuimelaars lossen en de borgen er uit. Vervolgens de tuimelaar assen uit de kop schuiven.Die dichtingen zou ik zeker vervangen en de kleppen controleren en eventueel inschuren /slijpen. Succes.
Beetje belachelijk dat je een kop laat reviseren en de kleppen niet?
Dus ook eigenaardig dat die kerel vraagt om de kleppen al te demonteren???
Voor die mensen is dit een klusje van niks en ze hebben ook een pneumatisch links en rechts draaiende kop om de kleppen te roderen dus dat kan u hoogstens 50 eurokes extra kosten aan werkuren.
Als de klep niet goed afsluit kunnen die ook de klepzittingen slijpen dus hij moet zeker de kleppen hebben.
Misschien toch even naar een ander revisiebedrijf gaan kijken want deze heb ik al geen vertrouwen meer is!
13 jaar
Volgens mij kun je de nokkenas net niet zo draaien dat alle kleppen beneden de oppervlakte komen te liggen. Met een beetje geluk kun het systeem dat Punt hiervoor beschreef in #32 toepassen. Als je de beide assen er dan uit hebt, kun je ook de nokkenas er zo uitpakken.
Wel even opletten welke waar en hoe heeft gezeten. Er zit verschil in.
Ik ga het uitzoeken als ik thuis kom. Ik probeerde net trouwens even met de hand de nokkenas te verdraaien, maar daar was geen beweging in te krijgen. Moet ik er gewoon een sleutel van het één of ander opzetten of blokkeert hij op de één of andere manier als hij gedemonteerd is?
13 jaar
Monteer het tandwiel en de bout en test hoeveel Nm er voor nodig is om dit rond te draaien. Door metaalcontact gaat de aanzet zwaar. Eenmaal draaiend en gesmeerd is het andere koek. Gooi bij montage er een flinke scheut olie over al die onderdelen. Groeten.
Met de hand draaien gaat inderdaad niet. Het is een nokkenas en die moet de kleppen open drukken. Dus je moet dan zoveel kracht zetten dat je de klepveerdruk de baas kunt. En meestal meer dan 1 tegelijk.
Zo, ik heb een vervangende kop gevonden. Op het oog mooi, hij ligt nu bij het revisiebedrijf ter controle (en als nodig om te vlakken en klepseals te plaatsen). Ik zat in de pakkingset te kijken en er zitten 2 soorten pakkingen bij voor in- en uitlaat, maar ik weet niet welke waar moeten. Er zitten 6 groene en 6 zilverkleurige bij, weet iemand welke op de in en welke op de uitlaatkant moeten?
Verder is zijn de randjes van de pakking aan 1 kant een beetje bol en aan de andere kant plat. Maakt het nog uit hoe om je die monteerd?
13 jaar
Vergelijk het met de oude. Opdruk naar buiten en de uitlaatpakking is vuurbestendig en is vaak met metaal bekleed.
Succes.
De groene zijn inlaatpakkingen.
Zo, het is een tijdje stil geweest, maar er kwam een verhuizing tussendoor. Inmiddels is de hele boel weer gemonteerd en hij loopt weer als een zonnetje! Moest wel een van de uitlaatpijpen doorzagen om hem te kunnen demonteren en die zit nu wel weer aan elkaar, maar het maakt nog wel iets meer geluid dan normaal gesproken het geval is!
Hoe dan ook, allemaal bedankt voor de tips en adviezen, mijn e3 kan naar de winterstalling en gelukkig hoeft dat niet achterop de auto-ambulance!
groeten
Edgar
12 jaar
Bedankt voor de feedback.
Goe nieuws!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar