Mijn 316 e46 uit 2003 heeft bij starten van koude motor vrijwel altijd een redelijk harde brom,die je ook voelt onder je stoel (daar lijkt het erg te komen).
brom is onregelmatig en duurt een sec of 3 a 4. Daarna is het weg.
Soms heb ik ook als ik lang stationair sta dat ie iets trilt de auto....
Heb de auto uitgelezen en kreeg alleen een storing van auxilairy water pump (a/c) verder niets.
Geluid lijkt op het automatisch verstellen van de koplampen alleen dan harder....
Iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is dat de tankpomp? Die hoor je als het goed is ook een aantal seconden draaien als de sleutel in stand 2 wordt gedraaid.
A/C is airco. Wellicht dat de extra fan voor de airco te zwaar draait of de lagering kapot is.
Ja maar gaat echt hard. En voel hem erg.
Pff begin echt steeds meer te vrezen dat ik een DRAMA auto gekocht heb een maandje terug. Ik had toen ik hem ophield al na 30 km een storingslampje... Dit dag erna laten uitlezen hier bij de garage en daarna voor garantie teruggegaan naar de garage aar de wauto vandaan kwam.
Hebben ze de kettingpoly's vervangen, want de sensor was al vervangen zei die beste monteur... Dacht daarna dat het wel over was, maar helaas nu wéér een storingslampje vanmorgen.
Toen ik een minuut of 5 later voor het stop licht stond ging de toerenteller van 600 naar 2500?
Fout codes zijn;
- 272C - LR-adaptation add. per time [rood]
- Internal fault, eeprom checksum (BMW section), coding incorrect/incomplete [rood] (deze bij instrument cluster)
- Airbags [geel] (deze krijg ik ook niet weg)
- Auxiliary water pump [rood] (bij A/C)
Totaal errors: 1x DME - 1x ABS (overvoltage 18V) - 1x LEW - 1x A/C - 2 x SRS - 1 x IKE
Wat moet ik hier nu weer mee? Hij loopt stationair ook vrij onregelmatig, en bromt met aanzetten (onder de best.stoel) . Als je een flinke drel gas geeft op de snelweg voel je ook af en toe zo'n schokje... Iets in de verbranding misschien?
Nu ben ik normaal wel vrij strijdkrachtig, maar nu zakt mij de moed wel in de schoenen.
Wie kan mij helpen? Ik dacht een maand terug juist; YES! Eindelijk een BMW. en nu dit.................
10 jaar
Controleer eerst eens of de brandstofpomp (onder de rechter-schroefdop onder de achterbank; onder de linker-schroefdop zit de impuls-pomp/ zuigstraal-pomp zonder bewegende delen) netjes in zijn rubbers hangt. Mogelijk is er een gescheurd en raakt de pomp de carrosserie, met de trilling tot gevolg.
Vanwege die overvoltage-melding: Meet de spanning over de (normaal aangesloten) accu-klemmen eens met een voltmeter, bij stationair- en bij verhoogd motor-toerental. Normaal is de spanning 14 a 15 V. Bij (meer dan) 18V is de spanningsregelaar in de dynamo een beetje 'de weg kwijt' ... wat een heleboel volgstoringen kan veroorzaken, waaronder een veel te hard draaiende pomp die dan meer lawaai gaat maken.
10 jaar
Ok dan zou de accu niet goed genoeg zijn?
Zit net een nieuwe accu in namelijk.
Of wat kan de oorzaak zijn? En welke pomp draait harder ?
Heb je ook enig idee wat de andere errors zijn?
Ps. Ik heb een 316 en ik las dat de pomp daar onder de bestuurders stoel zitten?
10 jaar
Niet de accu is verdacht, maar de spanningsregelaar in de dynamo. Een slechte accu levert zelf altijd een 'under-voltage'. Door het aangesloten (geweest) zijn van een slechte accu kan de spanningsregelaar in de dynamo schade hebben opgelopen en waardoor de spanning minder goed wordt afgeregeld dan vereist.
10 jaar
Foutcode 272C is een mengselprobleem bij stationair.
Met "LR-adaptation add. per time [rood]" bedoel je waarschijlijk een waarde in live data?
Dat zou dan kloppen met de foutcode. Is die waarde positief (mengsel te arm) of negatief (mengsel te rijk)?
Ook het onregelmatige stationair toerental wijst op een mengsel probleem.
Tijdens het rijden is het mengselprobleem nog niet zo erg dat er een foutcode wordt gezet, maar het schokje wat je voelt kan er wel op wijzen.
Wat is de waarde van de "LR-adaptation mult. per time"?
Bedankt voor het meedenken. Nee met 'rood' bedoel ik dit was wel een 'actuele' melding. In BMW scanner 1.4 geeft hij hem aan in het rood, wat duid op een recente melding. Geel zijn zgn. shadow errors... Volgens mij betekend dat dat de melding op dat moment niet actief is.
Wat je zegt kan goed kloppen, hij trilt en sputtert een beetje als je hem even laat lopen stationair. Ik weet niet wat de waarde is van LR-adaptation per time, omdat BMW scanner zover ik weet geen live data optie heeft, is een vrij simpele scanner om errors in te lezen en te resetten.
Heb gisteren het gasklephuis schoongemaakt, en de slangen er naar toe ook met ontvetter schoon gemaakt,was allemaal best wel vet.
Ik lees nml overal dat het kan duiden op een luchtlek ....
VWB de voltage meldingen, ik had idd een accu die helemaal leeg was week of 3 terug. Deze heb ik vervangen voor een nieuwe, zwaardere accu. De andere was te licht volgens de Brezan!
10 jaar
Zonder live data wordt het allemaal wat lastig.
Ik zou de carter ventilatie eens goed (laten) controleren als alles zo vettig is.
BMW is berucht om lekkages in dat systeem.
De accuspanning kan ik via een geheim menu opvragen, is 12,4 volt.
Als hij stationair draait 14,7v.
10 jaar
Tijdens rijden is de accuspanning volgens het geheime OBD menu maximaal 14,4 / 14,5 volt.
10 jaar
Problem was verholpen Door nieuwe carter ventilatie
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar