close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Contact BMW 525tds

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 525 TDS

Ik be net thuis gekomen. Wil de motor uitzetten. Draai het contact uit en trek de sleutel er in een keer uit. Tot mijn stomme verbazing blijft de motor lopen. Ik probeer daarna de motor opnieuw te stoppen door de sleutel er weer in te steken en te draaien. Geen oplossing. Uiteindelijk de zekeringen van het motormanagement 14 en 15 eruit getrokken. Motor draait nu niet meer, maar ik krijg de motor ook niet meer gestart. Slot lijkt sosm wel dol en soms weer niet, maar geen startmogelijkheid. Ook kan ik het contact niet helemaal uitdraaien (de auto blijft dus eigenlijk op het 1e contact staan (radio aan e.d.). Iemand een idee?

groet en dank alvast
Chris

Geplaatst door

chrisbar (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bedoel je met dol dat je hem helemaal rond kunt draaien? Zoja dan is je cilinder versleten, kun je los bestellen bij de dealer. Als je ermee bedoelt dat er geen gevoel meer inzit dan is het electrisch deel achter op het slot versleten.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Hallo Martin,
dank voor je snelle reactie. Met dol bedoel ik dat ik de sleutel soms helemaal kan ronddraaien en soms ook wel deze echt wel blijft hangen op het punt dat je de motor zou kunnen starten (alleen gebeurt er dan niets helaas). Is de cilinder dan ook de reden dat er geen start meer mogelijk is?
groet
Chris

chrisbar 0

14 jaar

Ja waarschijnlijk wel, kwam altijd heel vaak voor bij de e36, cilinder vervangen klaar. Je zou het achterste deel (Electrisch) van het slot eraf kunnen halen en je auto voorlopig met een schroevendraaier starten, wel de sleutel in het contact ivm stuurslot en startblokkering. cilinder moet je bij de dealer op chassis nummer bestellen (ID en Autopapieren meenemen).

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Hallo Martin,

Ik ben geen ervaren 'starter' met een schroevendraaier. Ik heb de kap van het stuur gehaald en dan zie ik op het slot een stekkertje met twee draaden zitten. Moet ik die er uit halen (is dat het elektrisch deel zoals jij het noemt?)? En dan gewoon de schroevedraaier in het contact draaien, om daarna (zodra de motor start) de schroevendraaier te vervangen door de slutel? Wellicht bazel ik nu volledig, dus misschien kun je me wat meer leiden? Starten zou voor maandag wel makkelijk zijn i.v.m. een afspraak in de ochtend, dus vandaar...

groet

Chris

chrisbar 0

14 jaar

Nee je moet het electrisch deel vanachter het contactslot vandaan halen. Zit met 2 hele kleine platte schroefjes vast. (Zijn verzegeld met rode verf. daarin zit een wit ding waar normaal het slot in valt en als je die draait start de auto.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Hallo Martin,

Dank voor deze eerste stap! Ik heb het electrisch deel losgekoppeld en kan ook met de schroeverdraaier de startbeweging maken. Bij deze poging lijkt het alsof de startmotor 'm niet wil pakken. Continu doorlopend tikken (hard). Enig idee?
groet
Chris

chrisbar 0

14 jaar

Martin,
zie mijn laatste bericht. Ik heb de acccu de hele nacht er afgehad (minpool) ivm het aanblijvende contact. Accu zit er nu dus weer aan en de boordverlichting e.d. lijkt me helder genoeg voor voldoende spanning.

groet
Chris

chrisbar 0

14 jaar

Wil ie nu wel starten dan?

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Nee, nog niet. Ik heb hem voor de zekerheid nu even aan de acculader liggen. Verder gaf de boordcomputer even aan 'Einspritzanlage prufen', maar die zie ik nu niet meer terugkomen.
Het is dus bij de startpoging dat hij snel achter elkaar tikt en bij het tikken zie je ook de interieurverlichting bij elke tik even dimmen.

groet
Chris

chrisbar 0

14 jaar

Accu is waarschijnlijk gewoon te leeg dan heb je deze symptomen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Hallo Martin,

Ik heb de cilinder even aangetikt met een tang en deze schoot weer in de normale stand. Ik kan dus nu weer met de sleutel de cilinder gewoon draaien en ik heb het elektrisch deel weer gekoppeld. Als ik nu het contact aanzet (let op dus niet starten) gaat het bij de motor doorlopend tikken en achterin ook (daar zit overigens de accu). Is dit een vorm van resetten of zo of is er wat anders aan de hand. Het starten van de motot lukt nog niet. Ik heb de acculader er nog even opgezet.

groet
Chris

chrisbar 0

14 jaar

Het tikken komt van een te lege accu. Hij is gewoon niet vol genoeg om de motor rond te draaien. Het getik is van het relais op de startmotor die in en uitschakeld.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Hallo Martin,

Net even geprobeerd. Hij startte weer!! Gaf evenwel een seintje dat een lamp gecheckt moest worden. Dit even gedaan. Daarna opnieuw gestart, ging al weer wat moeizamer en daarna leek de accu weer te weinig power te hebben. Heb 'm opnieuw aan de oplader gelegd en laat 'm nu een paar uur met rust. Ik laat je vanavond even weten hoe het verlopen is. Dank voor je hulp tot nu toe!

Groet
Chris

chrisbar 0

14 jaar

Hallo Martin,

De motor start en draait weer als een zonnetje. Dus inderdaad een accuprobleem. Ik denk verder dat de cilinder even vastzat (kans is natuurlijk aanwezig dat het nog een keer gebeurt). Ik heb wat WD40 in het cilinderslot gespoten en het lijkt erop dat het contactslot weer helemaal goed functioneert.
Dank voor jouw uitstekende hulp!! Ik heb nog een vraagje over de diesellucht in het interieur wat al een tijd bij het starten ontstaat (na wat luchten en rijden verdwijnt het weer). Ik zal hier een aparte vraag voor maken, zodat deze vraag kan worden gesloten. Nogmaals dank!

groet
Chris

chrisbar 0

14 jaar

Wees er wel op bedacht dat je cilinder al wel kapot is en weer gaat weigeren, je hebt ook kans dat je de sleutel er niet meer uit kunt krijgen. Zoeen cilinder is niet al te duur en makkelijk te vervangen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Die cilinder ga ik bestellen, zoals je aangaf. Dank nogmaals.

chrisbar 0

14 jaar

Onderstaand de oplossing van een kapot cilinderslot, met dank aan Martin.

chrisbar 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.