BMW 3-Serie: Differentieel BMW E46 M3

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.2

Mijn BMW M3 E46 gaf bij een bocht naar links soms een brommend geluid rechtsachter.
Heb even gezocht naar wat dat kon zijn maar er blijkt in ieder geval lichte speling op de rechter aandrijfas te zitten. Het korte deel daarvan wat in het diff. zit.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Zit dat stukje as gewoon gelagerd in het diff neem ik aan? Heb op het web een opengewerkte tekening van de achteras gevonden en daar staan alle onderdelen tot in detail op maar juist niet het binnendeel van het differentieel.
Is dat 'gemakkelijk' te vervangen? Of is een ruildiff. beter? Of laten reviseren.
Er is nog iets anders mee: ook de keerring van de cardanas lekt ietwat. Niet echt veel maar wat niet is kan (helaas) komen.
Nu worden complete differentieels aangeboden op oa marktplaats maar die zijn zelfs 2e hands nogal prijzig. Dus: speling opheffen. Is dat te doen of niet?..

Albert.
[url=http://postimage.org/image/664kt973r/][img]http://s15.postimage.org/664kt973r/DSCF0...[/img][/url]

Albert94

Geplaatst door Albert94 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1845) PRO, 11 jaar geleden

Een wiellager zou eerder dit geluid veroorzaken .

Albert94 (0), 11 jaar geleden

Maar het wiel vertoond absoluut geen speling..kan een lager dan evengoed zo'n geluid veroorzaken?

kaleido 1 (1845) PRO, 11 jaar geleden

Een wiellager kan wel degelijk lawaai maken zonder dat er speling op zit , gaat om de manier waarop hij belast wordt.

Albert94 (0), 11 jaar geleden

Ok. Het is dus de moeite waard om daar ook even naar te kijken. Bedankt!

Freude_am_Fahren (0), 11 jaar geleden

Droge homokineet misschien ?
Onder het harmonica-rubber zitten kogels die in groeven zitten/ bewegen bij het in-/uitveren v. schokdempers en af en toe (opnieuw) gesmeerd moeten worden.

Bij lekkage van een van de keerringen aan het differentieelhuis is het wel belangrijk (tot het lek wordt gedicht) regelmatig olie bij te vullen.

Albert94 (0), 11 jaar geleden

Die rubbers heb ik er nog nooit af gehad zolang ik hem heb (5 jaar) Daarvoor weet ik het niet.
Heb wel eens een kapotte homokineet gehad bij een voorwielaangedreven auto maar dat klonk heel anders dan bij deze. Maar het soort dat op voorwielaangedreven auto's zit is ook anders dan bij achterwielaangedreven dacht ik?
Maar het is niet veel moeite om even onder het rubber te kijken natuurlijk. Ook bedankt!

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Ze hebben dezelfde werking en zien er hetzelfde uit als bij VW aan de bakzijde . Vet verversen kan nooit kwaad.
Dat vet is los verkrijgbaar in tubes. Ook die metalen bindstrips . Ik zou geen plastic strips gebruiken !!
Succes.

Freude_am_Fahren (0), 11 jaar geleden

MoS2 vet is een goede vervanger.
De klem(men) van het harmonica rubber openen gaat heel eenvoudig: Zet een schroevendraaier tussen het 'samenknijp-deel' van de klem en wrik deze open. Zodra er enige speling in de klem is ontstaan kun je deze openen door de weerhaakjes te lossen. Montage (door het samenknijp-deel beet te pakken met een nijptang en dicht te knijpen) en openen van een klem is een paar maal mogelijk voordat de klem door vermoeiing breekt.
Klemmen zijn los leverbaar, al of niet in combinatie met een harmonica rubber.

Bij een veel te laag oliepeil in het differentieel (door lekkage) kunnen de satteliet-wielen trouwens ook herrie gaan maken ...

Einstein Brain (0) PRO, 11 jaar geleden

Zou hem eerst eens opkrikken of op een hefbrug zetten, en iemand in 3de of 4de versnelling de wielen laten draaien. Als het van een wiellager komt zou je het dan toch moeten kunnen horen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.