BMW 3-Serie: E30 320i '88: Startprobleem, geen vonk

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 6 cyl 2.0

Hallo,

voor een vriend van me plaats ik volgend probleem. Hij is ten einde raad, weet nogthans af van auto/moto/vrachtwagen-mechaniek en dergelijke.

Probleem:
Motor start niet meer. Plotseling, aangezien de dag voor het voorval de wagen nog op de oprit verzet werd. De dag erna deed de wagen niets meer.

Historie:
Motor heeft altijd wat tijd nodig gehad om aan te slaan, maar dit lukte uiteindelijk wel. Voor de rest draaide de motor als een klok. Geen verdere problemen.

Verschijnsel:
- Geen vonkvorming aan de bougies.
- Geen vonkvorming aan de ingang van de verdeler.
- Startmotor laat de motor wel rond gaan.

(Binnenwerk van de verdeler werd vervangen, aangezien dit zowiezo nodig bleek).
Er wordt gedacht aan draadbreuk, gezien de leeftijd van de wagen. Indien iemand een elektrisch schema van een e30 2.0i 6cyl '88 kan doorgeven dan is dit zeker welkom.

Zou iemand van jullie enig idee hebben? Alle mogelijke tips zijn welkom. De wagen staat ondertussen namelijk al meer dan een maand op de oprit, hoog tijd dat hij vermaakt geraakt :-).


Op hoop van zegen en bij deze al hartelijk bedankt voor het lezen!
Michael

Nitro_eend

Geplaatst door Nitro_eend (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

jeroenmini (0), 13 jaar geleden

Het moeilijk aanslaan van de motor ligt waarschijnlijk aan de koudestart injector die blijft lekken.
deze injector zit aan het inlaatspruitstuk.
Meet eens of er stroom op de bobine staat, wel even het contact aanzetten.

Elec schema van de 320i zijn moeilijk te vinden terwijl die van de 325 overal te downloaden zijn.

Nitro_eend (0), 13 jaar geleden

[quote=jeroenmini]Het moeilijk aanslaan van de motor ligt waarschijnlijk aan de koudestart injector die blijft lekken.
deze injector zit aan het inlaatspruitstuk.
Meet eens of er stroom op de bobine staat, wel even het contact aanzetten.

Elec schema van de 320i zijn moeilijk te vinden terwijl die van de 325 overal te downloaden zijn.[/quote]
Stroom op de bobine is aanwezig.
Is een 320-325 gelijkaardig kwa elektrische zaken ?

Had al eens een volledig bestand gevonden van een 325, echter waren het voornamelijk blokschema's van de componenten. Meer een technische layout.


_________________________________________

Verdere/bijkomende info:

Twee uur na het verplaatsen van de wagen, wilde de eigenaar de wagen opnieuw starten. De volledige batterij was leeggetrokken.
Batterij werd eruit gehaald en aan de lader gehangen.
Na het terugplaatsen van de batterij startte de wagen niet meer, de startmotor werkte wel voldoende. De volgende dag was de batterij terug volledig plat.

Na het bekijken van de bedrading met een stroomtang, bleek een groot verbruik op de bobine te zitten (dit bij contact uit).
Rechtstreeks op deze bobine zat een alarm aangesloten. Het alarm werd verwijderd en het verbruik over de bobine is weg.

Echter start de wagen nu nog steeds niet, de batterij loopt niet meer leeg, de motor draait rond maar wil niet aanslaan.
Stroom op de bobine is aanwezig, geen stroom op de verdeler en bougies.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

als je wél spanning hebt op je bobine,en hij wordt óók geschakeld en je hebt nóg geen vonk aan de bobinekabel,verdenk ik toch sterk de bobine. je kunt hem eens doormeten. op de aansluitingen waar je bedrading op aangesloten zit(primaire kant) meet je ONGEVEER 0,5 ohm,en dan tussen de uitgang en een van de aansluitingen primaire kant OMNGEVEEr een paar kilo-ohm.

Nitro_eend (0), 13 jaar geleden

[quote=maarten4874]als je wél spanning hebt op je bobine,en hij wordt óók geschakeld en je hebt nóg geen vonk aan de bobinekabel,verdenk ik toch sterk de bobine. je kunt hem eens doormeten. op de aansluitingen waar je bedrading op aangesloten zit(primaire kant) meet je ONGEVEER 0,5 ohm,en dan tussen de uitgang en een van de aansluitingen primaire kant OMNGEVEEr een paar kilo-ohm.[/quote]
Hartelijk bedankt, ik zal mijn maat eens op de hoogte brengen.
Wat bedoel je trouwens met "wordt hij ook geschakeld ?".
Ik neem aan dat er een stroom door de aansluitingskabeltjes moet vloeien ? (kan het momenteel niet voor me zien...)

jeroenmini (0), 13 jaar geleden

Als er continue spanning op de bobine heeft gestaan zonder dat de motor heeft gedraaid dan is de kans groot dat hij is doorgefikt.
Je kan de bobine kabel naar de verdeler toe van de verdeler loshalen en 3mm van een massa hangen en dan starten en kijken of hij tussen de kabel en massa vonkt.
Neem voor de massa bv het kleppen deksel.

succes,
Jeroen

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote]Hartelijk bedankt, ik zal mijn maat eens op de hoogte brengen.
Wat bedoel je trouwens met "wordt hij ook geschakeld ?".
Ik neem aan dat er een stroom door de aansluitingskabeltjes moet vloeien ? (kan het momenteel niet voor me zien...)[/quote]
Op de ene aansluiting heb je geschakelde spanning (+15) en op de andere kant wordt de bobine aan massa geschakeld. dit kun je testen door tijdens het starten hierop een spanningszoeker te zetten. deze zal dan goed zichtbaar moeten knipperen.
maar hij zal inderdaad wel doorgefikt zijn,dus probeer maar eens een nieuwe bobine.

Nitro_eend (0), 13 jaar geleden

Jeroen en Maarten, bedankt voor jullie mening, ik zal dit zo door geven en dan laat ik hier zeker iets weten.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Micheal,

Waarschijnlijk was dit dat electrische schema waar je het over had :

http://wedophones.com/Manuals/BMW/1987%2...

Gr Stefan

Nitro_eend (0), 13 jaar geleden

[quote=stefan84]Micheal,

Waarschijnlijk was dit dat electrische schema waar je het over had :

http://wedophones.com/Manuals/BMW/1987%2...

Gr Stefan[/quote]
Dat was et inderdaad. Waren we op zich niet zo heel veel mee.

Ik vernam zonet dat mijn maat al eens een andere bobine geprobeerd heeft, één van een golf 2.
Hij zou wel degelijk stroom naar de bobine toe krijgen...

Zei echter wel dat hij niet weet of de bobine schakelt, denkt dat de massa eventueel naar een stuurdoos loopt om dan zo geschakeld te worden ?

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

zeg dan even tegen je maat dat hij een spanningszoeker pakt, eerst de + op de bobine controleerd en daanrna TIJDENS starten op de andere aansluiting meet.... wat gebeurd er dan met de spanningszoeker?

Nitro_eend (0), 13 jaar geleden

[quote=maarten4874]zeg dan even tegen je maat dat hij een spanningszoeker pakt, eerst de + op de bobine controleerd en daanrna TIJDENS starten op de andere aansluiting meet.... wat gebeurd er dan met de spanningszoeker?[/quote]
Spanningszoeker = meetapparaatje, draden met lampje ?

Hebben we gedaan op de +. Gaf een goed signaal.
Hebben we gemeten parallel op de bobine, gaf slechts een lichte gloed.
Hebben we gedaan in serie op de andere aansluiting, gaf een lichte gloed.

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

nou even in jip en janneke taal:
pak een spanningszoeker (inderdaad dat meetapparaatje met een draadje en een lampje) en zet het uiteinde van het draadje (waarschijnlijk een klemmetje) op de massa van de accu.
Dan met het puntje van de spanningszoeker op de aansluiting 15 steken,het lampje moet goed branden (bij contact op de 2e stand). Dan de spanningszoeker op de andere aansluiting (1) zetten,dan moet tijdens het starten het lampje duidelijk knipperen. doet hij dit wel,kun je ervan uitgaan dat de bobine geschakeld wordt(naar massa). doet hij dit niet,dan moet de aansturing gecontroleerd worden. maar dat verhaaltje is voor morgen!

Nitro_eend (0), 13 jaar geleden

[quote=maarten4874]nou even in jip en janneke taal:
pak een spanningszoeker (inderdaad dat meetapparaatje met een draadje en een lampje) en zet het uiteinde van het draadje (waarschijnlijk een klemmetje) op de massa van de accu.
Dan met het puntje van de spanningszoeker op de aansluiting 15 steken,het lampje moet goed branden (bij contact op de 2e stand). Dan de spanningszoeker op de andere aansluiting (1) zetten,dan moet tijdens het starten het lampje duidelijk knipperen. doet hij dit wel,kun je ervan uitgaan dat de bobine geschakeld wordt(naar massa). doet hij dit niet,dan moet de aansturing gecontroleerd worden. maar dat verhaaltje is voor morgen![/quote]
Hah :-D, merci voor de vertaling.
Op aansluiting 15 brandde dit dus goed.
Op aansluiting 1 brandde dit heel licht, maar zonder starten, dus morgen eens doorgeven.

Vertellen we morgen verder ? Hartelijk bedankt alleszins !

Nitro_eend (0), 13 jaar geleden

[quote=Nitro_eend][quote=maarten4874]nou even in jip en janneke taal:
pak een spanningszoeker (inderdaad dat meetapparaatje met een draadje en een lampje) en zet het uiteinde van het draadje (waarschijnlijk een klemmetje) op de massa van de accu.
Dan met het puntje van de spanningszoeker op de aansluiting 15 steken,het lampje moet goed branden (bij contact op de 2e stand). Dan de spanningszoeker op de andere aansluiting (1) zetten,dan moet tijdens het starten het lampje duidelijk knipperen. doet hij dit wel,kun je ervan uitgaan dat de bobine geschakeld wordt(naar massa). doet hij dit niet,dan moet de aansturing gecontroleerd worden. maar dat verhaaltje is voor morgen![/quote]
Hah :-D, merci voor de vertaling.
Op aansluiting 15 brandde dit dus goed.
Op aansluiting 1 brandde dit heel licht, maar zonder starten, dus morgen eens doorgeven.

Vertellen we morgen verder ? Hartelijk bedankt alleszins ![/quote]
Mijn maat heeft bovenstaand eens geprobeerd ---> Lampje brandt wel, redelijk flauw dacht ik, maar het knipperde niet...
Iemand enig idee ?

Nitro_eend (0), 13 jaar geleden

Hallo,

eventjes laten weten hoe alles afgelopen is.

Probleem lag hem bij de stuurdoos, ecu. Stuurdoos werd vervangen en de wagen draait terug zoals het moet.


Hartelijk bedankt om te helpen meedenken !

Nitro_eend (0), 6 jaar geleden

Dit mag afgemeld worden.

Zoals eerder gemeld, het probleem lag bij de stuurdoos van de motor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.