auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: e36 320i nog steeds motorisch getik

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: M50

Hallo

had al eerder een topic gemaakt over het getik van de motor,
hierna naar de garage geweest om erachter te komen waaraan het zou kunnen liggen,
na een controle bleek inderdaad dat er te weinig olie er in zat en gelijk maar bij laten vullen
hierbij zeiden ze dat na plusminus 100-200 kilometer rijden 't getik eventueel weg zou blijven.

na 3 maanden (2 weken geleden) kleine beurtje gehad waarbij bougies, luchtfilter, oliefilter en olie etc. zijn vervangen
en nog eens over de 200 kilometer gereden te hebben nog steeds last van motorisch getik.

hier een foto van waar het getik ongeveer vandaan komt,
ik weet niet of dit het enige plek kan zijn van oorzaak van het getik maar zoniet :

[url=http://img651.imageshack.us/i/getik.png/][img]http://img651.imageshack.us/img651/2755/...[/img][/url]



bij koude motor is er geen getik maar zodra het warm wordt, wordt het meer
nadat er met hoge toeren wordt gereden is het getik nog beter en sneller te horen..


alvast bedankt voor de reacties!

Geplaatst door

toniii (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het wordt vermoedelijk veroorzaakt door de distributie-ketting of door de hydraulische klepstoters.

Als klepstoters de veroorzaker van het geluid zijn (hangende klepjes in de stoters waardoor de stoters onvoldoende uitzetten en de klepspeling onvoldoende opgevuld wordt), kun je een schoonmaakmiddel door de motorolie doen.
Bijvoorbeeld van Forté: Motor Flush of van Wynn's: Super Charge.
Als het de distributieketting is (aandruk-zuiger die hem op spanning houdt zit vast, olie-kanaal verstopt/ zuiger lekt) kan het oplosmiddel hier de aandrukzuiger weer gangbaar maken, olie-kanaal ontstoppen/ het lek (en het lawaai) juist groter maken.

Aangezien het lawaai groter wordt bij warme motor kan het een lekkage-probleem zijn. Met iets dikkere motorolie zal het geluid dan verminderen.

Als het motoroliepeil voor het bijvullen erg laag is geweest, kan er blijvende schade aan nokkenassen en/ of zuigers zijn ontstaan. Om die weg te werken zijn helaas grotere ingrepen nodig ....

aankoop van rotterdam naar enschede
bij enschede aangekomen volgende dag gekeken naar oliepijl,
zat ver onder mate, gelijk 2 en half liter olie bij laten vullen
dus geen goed nieuws denk ik,

maar ik zal proberen om wat reinigingsmiddelen te gebruiken
misschien dat het helpt.

bedankt voor de reacties !
jullie horen van me

toniii 0

14 jaar

Toni

Heb er ook een aantal gehad 325i E36 die wat olie lusten, een liter op 1000km, opzich niks aan de hand als je er maar voor zorgt dat het oliepeil op niveau blijft,

Het getik wat je hoort, kan heel goed van je Vanos afkomen, rij eens langs een dealer en laat hun dat eens beoordelen..

Ik vermoed niet dat we hier de klepstoters horen,

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Ik zat idd ook aan de vanos te denken, een dealer kan dat zo beoordelen.

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

getik uit vanos is dat wel ernstig dan?

trouwens hoe weet ik of ik een vanos blok eronder heb eigenlijk?
en blok maakt lawaai als wat net stofzuiger met hoge toeren
enig idee hoe het komt ?

zal binnenkort foto van blok plaatsen

(die foto is gewoon van internet)

320i cabriolet uit 94 150pk

toniii 0

14 jaar

hallo toni
een vanos blok heeft een uitstulpende bobbel richting koelvin zo als op de foto die jij hebt geplaatst,
je kan daar een reparatie set voor krijgen bij bmw latere modelen hebben die modificatie al ingebouwd af fabriek
er komt een drukplaat tussen de vanosverstelling exstra ,je moet wel de hele vanosmodificatieset bestellen en ook plaatsen want jou eigen zijn anders van dikte ,het zijn in principe een drietal schijven op de inlaat nokkenas
opmerking,, kleppendeksel moet eraf alle bobines en je kan dit ook stap voor stap zien ,op DR.VANOS.COM. en downloaden
heb dit al bij meerdere bmw,s gedaan en werkt perfect je moet alleen het goede gereedschap hebben

gr paulo

paulo peter 0

14 jaar

als dat het is tenminste sorry te snel op verzend gedrukt

gr paulo

paulo peter 0

14 jaar

paulo,

ik denk niet dat ik een vanos blok heb, anders zou het 170pk moeten zijn als ik het niet verkeerd heb natuurlijk.
maar in ieder geval ga ik wat reinigers gebruiken om het getik weg te krijgen.

toniii 0

14 jaar

Toni,

100% zeker dat je wel een vanos motor hebt, google maar eens even, die vanos heeft inderdaad die ronde bobbel op het kleppendeksel zitten, een non vanos heeft gewoon een rechthoekig kleppendeksel..

Aan je inlaatspruitstuk te zien heb je een 323i of 328i ?? Dat verklaart ook het vermogen dat je waarschijnlijk bedoelt, dit type motor is geknepen, denk aan een inlaat met een kleinere diameter en andere software ( chip )

stefan84 0

14 jaar

Die foto die hij gepost heeft is niet zijn eigen. Als hij een m50 320i heeft dan heeft ie een aluminium kleppendeksel, een m50 vanos of geen vanos heeft gewoon 150 pk.
Als je zoeen bult op je motor hebt dan heb je een vanos die misschien wel problemen geeft. Als je geen vanos hebt zal ik de kettingspanner er goed bekijken.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Kijk hier maar eens even naar, hier leggen ze stap voor stap uit hoe je te werk moet gaan!!

http://www.beisansystems.com/procedures/...

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

hier heb ik wat foto's van mijn eigen blok :
een vanos blok of toch niet?
iets dat jullie opvalt zo op de foto's?

[url=http://img3.imageshack.us/i/04032010413....][img]http://img3.imageshack.us/img3/8493/0403...[/img][/url]

[url=http://img534.imageshack.us/i/0403201041...][img]http://img534.imageshack.us/img534/6006/...[/img][/url]

[url=http://img294.imageshack.us/i/0403201041...][img]http://img294.imageshack.us/img294/7629/...[/img][/url]

toniii 0

14 jaar

100% een Vanos motor!

stefan84 0

14 jaar

zeker weten vanos!!!!!!
gr paulo

paulo peter 0

14 jaar

Zet eens een potlood tegen je oor op (metalen delen van) het motorblok, op plaatsen waarvan je denkt dat het geluid vandaan kan komen.
In de buurt van de geluidsbron moet het geluidsniveau merkbaar hoger worden.

Als het geluid - zoals je beschrijft - tikkend is, valt de (Vanos) aandrijving van de nokkenassen (zeer waarschijnlijk) af.
Een Vanos-verstelling is niets meer dan een bus met schroefdraad met grote spoed, waar het nokkenas-tandwiel overheengeschoven zit.
Door oliedruk wordt de binnenbus verplaatst en verandert de stand van het nokkenas-tandwiel t.o.v. de nokken-as (= vervroeging of verlating).
Als ik me goed herinner heeft de M50 motor die is afgebeeld alleen Vanos op de inlaat-nokken-as.

Het schuiven van het nokkenas-tandwiel over de bus (met schroefdraad met grote spoed) kan geen tikkend geluid veroorzaken, ook als de speling te groot zou zijn geworden.

Inlaat- en uitlaat-nokkenas zitten onderling gekoppeld met een ketting. Als deze teveel gerekt is, gaat hij bovenin de nokkenas-tandwielen lopen.
Als de ketting dan ergens tegen aan loopt moet je een ratelend geluid horen. Eenzelfde geluid zou je gaan horen bij een onvoldoende gespannen distributie-ketting (zie veer no. 12 op http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?... d, die dan ook bovenin de tanden van de nokkenas-tandwielen gaat lopen.

Verstandig is om daarmee (teveel speling tussen ketting en tandwielen) niet te lang te blijven rondrijden. In het ergste geval kan de timing verlopen (ketting springt over de tanden heen) waardoor de zuigers de kleppen 'in gaan halen' !


Met tikkende klepstoters kun je zonder problemen nog een tijd door rijden. Het geluid gaat je alleen vervelen ....

dus u bedoelt even naar garage gaan en ketting laten controleren
en als het niet daaraan ligt blijft er dan maar 1 optie over,

ik zal binnenkort langsgaan

bedankt voor de tips!
jullie horen van me

toniii 0

14 jaar

halo toni
als je even op you tube ratelende vanos opzoekt dan kun je het geluid wat je hoort op die filmpjes,
gaan vergelijken met jou tikken of ratelen ?? wat freude am fahren zegt dat een vanos niet kan tikken of ratelen ,
is niet waar het kan wel dit is vaak het geval bij de eerste typen vanos die het hebben ,ik geloof dat ze het bij bmw opgelost hebben na 96

gr paulo

paulo peter 0

14 jaar

paulo

het gaat zoals precies op deze video
maar bij gas geven heb ik dan weer geen getik
't is alleen bij stationair

http://www.youtube.com/watch?v=4KEpNe171...

alleen snap ik niet hoe en wat hij heeft veranderd..
graag hier meer informatie over , bedankt!

toniii 0

14 jaar

Er is een modificatie set ingekomen, die ze heel duur een stage 2 kit noemen maar gewoon een gewijzigde drukplaatset is van BMW zelf zodat alle onderdelen in de vanos unit goed aangedrukt worden en er niets meer kan rammelen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

he hallo martin
dit heb ik ook al eerder in dit topic proberen uit te leggen maar ik geloof dat wij noordelingen niet echt worden
begrepen , en toni kijk even op dr vanos .com en download de pdf files dan zie je stap voor stap hoe het gedaan word,

gr paulo

paulo peter 0

14 jaar

Tja je zou haast denken dat mensen de antwoorden lezen en er ook naar handelen. Het op zijn minst proberen. Nu ik de video heb gezien en het antwoord erop heb gelezen weet ik haast wel zeker dat het de vanos is, en als je dan beweerd dat de vanos geen lawaai kan maken dan heb je er nog nooit eentje in het echt gezien, laat staan er eentje vervangen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

precies zo dacht ik er ook over Martin

Toni niet verkeerd bedoelt hoor

gr paulo

paulo peter 0

14 jaar

'T zal wel goed zijn, Ik heb nog een hoop te leren over een bmw aangezien ik nog maar 18 jaar ben.

Ik ben al heel blij dat mijn autoproblemen hier worden opgelost, oftewel via deze forum
dit bespaart echt een hoop geld en tijd.


'Vervolgens de vraag'
Breng ik de motor schade als ik zo door blijf rijden met ratelende geluid of is het toch verstandig om het te laten repareren?
ben naar een monteur geweest en liet weten dat het niet hoefde, ik zou graag zeker van mijn zaak willen zijn.

Tot nu toe bedankt voor alle reacties en de problemen die tot nu toe zijn verholpen!
mijn excuses bij onbegrip!

toniii 0

14 jaar

Hij kan er oud mee worden maar hij word er niet beter van. Als je het laat repareren zal de motor mooier en beter rondlopen en zul je ook wat aan trekkracht winnen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.