BMW 3-Serie: E36 silentblocs draagarm voor vervangen.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: M52B20

Ik heb gisteren op mijn auto nieuwe silentblocs gemonteerd op de voorste draagarmrubbers.
Nu heb ik rubbers gekocht van Moog (BM-SB1128) en op internet gezocht naar een montage handleiding.
Daar staat in dat je de silentbloc op een bepaalde manier moet monteren in de houder, en dat is met het pijltje naar het nokje wat op de houder zit. Nu stond er op de silentblocs van Moog geen pijltje maar wel een soortje nokje. Dus die heb ik gemonteerd aan de kant waar ook het nokje op de houder staat. Alleen ik heb het idee dat dat niet klopt. Je zag na montage dat het rubber een beetje onder spanning stond en dat is niet goed volgens mij. Had ik maar lekker origineel genomen, daar staat tenminste dat pijltje op. Heeft iemand een idee of dat juist is?? Op internet kom ik afbeeldingen tegen van dat Moog-rubber gemonteerd in de houder en dan lijkt het dat het nokje op het rubber precies aan de andere kant zit.
En kant dit kwaad? Ben bang van wel en zit er dus over te denken om lekker twee originele rubbers te halen en die alsnog te monteren. Geef liever wat extra geld uit zodat ik weet dat het goed is. Nu heb ik mijn twijfels namelijk.
Ik rij dagelijks 100km woon-werk dus het moet gewoon goed zijn en wil niet het risico lopen onderweg met ellende komen te staan.


[url=http://imageshack.us/photo/my-images/854/naamlooszv.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/854...][img]http://img854.imageshack.us/img854/2055/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

MartinE36

Geplaatst door MartinE36 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Freude_am_Fahren (0), 12 jaar geleden

Verkeerde montage (180 graden verdraaid) kan relatief weinig kwaad: Je wielnaven zullen iets meer naar achteren kunnen bewegen bij vooruit rijden, want ze missen nu de begrenzing door de nok. Zie ook:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Na een paar maanden gebruik wordt ook aan de kant/ in de richting van de nok de speling groter door slijtage van de nok. Het verschil met correcte montage zul je nauwelijks kunnen voelen. Een montage 90 graden verkeerd zou meer merkbaar zijn geweest.
Als de in rubber opgehangen einden van de reactie-armen opvallend veel naar een kant gedrukt worden, moet je de wiel-uitlijning eens (laten) controleren.

MartinE36 (0), 12 jaar geleden

Toch denk ik dat het niet goed is voor het weggedrag.
BMW geeft niet voor niks aan dat de rubbers op een bepaalde manier in de houder geperst moeten worden.

Heb net onder de auto foto's gemaakt (zo goed als dat ging) en ze zitten inderdaad verkeerd om gemonteerd.
Dus denk dat ik toch maar nieuwe bestel en die er goed op ga zetten.

Met volledige stuuruitslag naar links (linker rubber)
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/34/img0044tn.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/34/...][img]http://img34.imageshack.us/img34/2734/im...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Wielen in rechtuit stand
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/62/img0045qn.jpg/][img]http://img62.imageshack.us/img62/4477/im...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/15/img0046mv.jpg/][img]http://img15.imageshack.us/img15/4431/im...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Freude_am_Fahren (0), 12 jaar geleden

Ik zou ze gewoon laten zitten, zoals ze nu gemonteerd zijn. Ze zitten nu inderdaad 180 graden verdraaid.
De winst van goede montage zal minimaal zijn.
Als je dan toch tijd te over hebt, kun je als volgt de oude ophangrubbers demonteren:
Neem een stuk hoekprofiel; zaag in het midden daarvan een hap uit het lijf die om de reactie-arm tap kan vallen; boor gaatjes in de uiteinden van de opstaande rand. Hieraan koppel je met wat draad de benen van een (2 benige) pulley-trekker. Het ophangrubber trek je met de pulley-trekker van de as-tap.
Het ophangrubber druk je met een stukje pijp van de juiste diameter (kleiner dan die van het oog; groot genoeg om alleen de metalen buitenrand van de ophangrubbers te laten dragen) en wat vulstukjes in een bankschroef uit de ogen. Als je geen vordering lijkt te maken, helpt af en toe van richting omkeren en wat vet gebruiken op uitstekende delen.
De ophangrubbers in de ogen persen gaat weer in de bankschroef, ogen aan binnenkant ingevet.
Het ophangrubber op de astap trekken kan met de pulley-trekker + draden aan stang door een van de uitsparingen in de reactie-arm.

MartinE36 (0), 12 jaar geleden

Deze eraf halen zal lastig zijn. En omdat ik ze toch niet meer wil gebruiken snij ik het rubber gewoon kapot. Dan kan het restje wat op de draagarm blijft zitten met de slijptol eraf geslepen worden. Zo heb ik het gisteren ook gedaan. Ga ze er niet uitpersen en dan weer opnieuw op de juiste manier erin. Daar worden die dingen ook niet beter van.

In de houder persen is geen probleem. Heb een professionele pers op de zaak staan dus dat is 5 minuten werk.

Monteren op de draagarm kan gewoon met lekker wat bandenvet ertussen. Dan duw je ze er zo met de hand op.
Maar duidelijk is dus wel dat ze er nu verkeerd op zitten. En dat wil ik dus niet.

MartinE36 (0), 12 jaar geleden

Probleem opgelost.

Heb vandaag nieuwe rubbers besteld en die worden er van de week ingezet.
Wil het risico niet nemen, ook al kan het misschien geen kwaad.

Heb nu originele besteld zodat ik zeker weet dat het goed komt met het hele pijlje en bolletje gebeuren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.