Beste mensen,
Ik heb weer wat, ik heb mijn auto sinds eind januari terug met een gereviseerde motor. Nu ongveer 6dkm mee gereden en heb al meerdere keren koelvloeistof bij moeten vullen. We hebben het dan zo over een liter per keer.
Ik laatst terug naar de BMW specilaist ivm een lekkende carter pan en gevraagd of hij ook naar dit probleem kon kijken. Geen lekkages gevonden en hebben het maar niveau van de koelvloeistof weer op pijl gebracht. Auto weer terug met het verhaal dat ik het maar even in de gaten moet houden en moet bijvullen met water.
Nu is het weer zover dat het koelvloeistof lampje gisteren weer begon op te lichten dus het niveau is weer te laag. Ik voreg mij af bijvullen met water verstandig? Of echt koelvloeistof kopen? Wat me ook opvalt is dat ik meestal moet bijvullen als ik aardig wat snelweg heb gereden. Rij het meeste namelijk stads verkeer.
Wat zou het probleem kunnen zijn, heb al gezocht op het forum en je leest verhalen over lekke koppakkingen etc. Bij de specialist kost het me steeds een boel euro's maar helaas nog geen oplossing.
Graag jullie advies, alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste,
Hebben ze bij de garage het koelsysteem afgeperst?
Komt bij deze auto's ook nog wel eens voor dat er een lekkage zit aan de achterkant van het expansievat.
Als je bijvult gebruik dab wel de juiste koelvloeistof (G12+) in plaats van water.
Als je al veel water bijgevuld hebt controleer dan in elk geval voor de winter ven het vriespunt van de koelvloeistof.
Succes
Cees
Cees bedankt voor je reaktie.
Wat bedoel je met afgeperst, is dat hetzelfde al ontlucht? Of is dat hetzelfde als een druk test op het koelsysteem?De Specialist merkte op dat het misschien lucht in het systeem zat en dat het hierdoor kwam. Die logica ging voor mij alleen niet op. Daarnaast begrijp ik dan weer niet waarom hij het systeem dan niet ontlucht heeft.
Maar goed, bijvullen beter met G12+ koelvloeistof, dan heb ik het goed gedaan:-) Ik heb er zelf geen water bij gegooid maar gewoon G12+ koelvloeistof.
13 jaar
Inderdaad met afpersen bedoel ik de druktest.
Gr. Cees
13 jaar
Zo dan gisteren de auto naar van den Hengel in Amsterdam gebracht, gevraagd of ze een druk test voor mij konden uitvoeren. Dit hebben zij netjes voor mij uitgevoerd maar helaas geen lekkage kunnen constateren. Ook hebben ze de auto uitgelezen waar verder ook niks uitrolde, meneer van den Hengel heeft zelf ook nog met de auto gereden en geeft aan dat de auto prima rijd.
Als de motor intern zou lekken, zou je dan altijd witte rook moeten zien? En als het bij de olie komt, dan word je olie dunner en het niveau stijgt?
Blijft me een beetje zorgen baren, ik bedoel het koelsysteem zou een gesloten systeem moeten zijn...
13 jaar
is de vuldop niet lek.
Was bij mij het geval maar dat zie je alleen als de motor warm is en nog niet doorspoelt of heet is, bij mij kwam er een straaltje koelvloeistof onder de dop vandaan.
13 jaar
Zet er eens een co snuffelaar op zo kun je zien of er uitlaatgassen aanwezig zijn in het koelsysteem.
Ik moet zeggen, nadat ik bij van den Hengel ben geweest ik geen koelvloeistof meer heb moeten bijvullen. Iedergeval bedankt voor de tips!
13 jaar
Bij mijn e39 523i moest ik ook altijd koelvloeistof bijvullen, vulde het altijd bij tot aan min. (streepje op expansievat), daarna auto verkocht (vriend van mij) en gezegd dat hij op het koelwater moest letten.
Kwam hem deze week nog tegen met de e39, heeft nog nooit koelvloestof moeten bijvullen zei hij.......
Vloeistof stond paar cm onder peil en bleef zo staan......... gooide schijnbaar (te veel) koelvloeistof eruit via de dop..... en ik maar bij vullen altijd.
Expansievat is ook vaak de dader, en is moelijk te vinden, omdat het verdampt.
succes
13 jaar
Daar ben ik weer, auto had ongeveer een week stil gestaan. Was bezig met het leer netjes te maken van de bestuurders stoel. Dacht laat me eens naar het koelvloeistofr pijl kijken, rode stokje stond weer verdacht laag. Auto starten en leek alsof hij 1 cilinder miste, maar na even wachten draaide de motor weer netjes....Maar even later lichte het koelvloeistof lampje weer op. Dus ik moet weer waarschijnlijk minimaal 1 liter bijvullen.
Als het de dop van het koelvloeistof reservoir lek zou zijn moet dat toch bij het afpersen naar boven komen?
Ook ivm dat hij wat rommelig start, denk ik dat er bij een cilinder koelvloeistof naar binnen lekt en als je gaat starten die cilinder even niet mee doet en dan wanneer de koelvloeistof weg is de cilinder weer netjes mee gaat werken. Of slaat mijn theorie helemaal nergens op?
Welke garages hebben CO snuffelaars? Blijft een Bizar probleem...
Jullie adviezen zijn meer dan welkom!
13 jaar
Lijkt wel op koppakking
co snuffelaar erop zoals ik al eerder aangaf een beetje garage heeft zoiets wel liggen. En laat dan gelijk een lektest doen op alle 6 de cilinders!! Het lijkt op een haarscheurtje in de cilinderkop, of een lekke koppaking. Aangezien er geen uitwendige lekkage zichtbaar is is de kans heel groot. Wat is de kmstand van de auto?
Kilometerstand van de auto is 214dkm maar het leuke van het verhaal is dat er een kompleet gereviseerde motor is ingegaan begin van het jaar. Dus heb er een beetje de balen van, paar manden terug ook al een lekke carterpan pakking gehad...
13 jaar
Goede diagnose laten stellen die koelvloeistof moet ergens blijven! Misschien kun je nog een deel v.d rep verhalen op het bedrijf die u het motorblok heeft geleverd. Waarom is trouwens het andere motorblok kapot gelopen misschien ook een koelprobleem die overgezet is op de nieuwe motor>?? Deze motoren moet je gewoon rustig warm rijden zodra ze op bedrijftemperatuur zijn kan je gaan, doe je dit met kouder motor dan kun je erop wachten.....!!
Ik moet idd eerst een geschikte garage hier in de omgeving van Amsterdam zien te vinden die een Co snuffelaar heeft en een cilinderlek test kan doen. Als het idd de kop of de koppakking is hoop ik dat de garage die de gereviseerde motor heeft geleverd mij enig sinds tegemoet komt...
Bij de oude motor was de boel soort van vast gelopen de olie kwam niet meer boven in de motor, olie pomp functioneerde niet correct meer waardoor de nokkenassen in de kop waren gesleten.
Verder rij ik echt bijzonder normaal en ga niet raggen met koude motor.
13 jaar
Dan lijkt het probleem niet in het verbinding te staan en kun je dit uitsluiten. Zoek idd even een vakgarage, of nog liever een goede bmw dealer, specialist kost wat maar dan weet je ook wat in een uurtje is dit wel te doen.
Vandaag de koelvloeistof maar bijgevuld, zoals ik al vermelde ging er precies een liter in. Ik heb het een beetje bijgehouden en sinds 29-01 dit jaar dat ik de auto terug heb heb ik 4 keer moeten bijvullen ala 1 Liter. Vorige bijvul beurt was precies 2 maanden terug.
Wat ik mij nou nog afvroeg, lekke kop\pakking dat meet je niet bij het afpersen? Ik zou toch zeggen dat het systeem op druk word gezet en bij geen lekkage geen druk verandering en ook al is het in de motor dat de druk dan minder zou moeten worden?
13 jaar
Je kunt het koelsysteem op verschillende manieren controleren.
- Het koelsyteem afpersen hiermee zet je druk op het koelsyteem en kun je uitwendige lekkage's opsporen, inwendig lukt dit alleen als het een wat grotere lekkage is, en niet het probleem wat jij nu hebt (kleine lekkage). En enige wat kan natuurlijk is dat er koelvloeistof weglekt op een warm voorwerp (uitlaat) waardoor de lekkende koevloeistof meteen verdampt, maar dit moet je kunnen ruiken. Ook kan je kachelraditeur lekken maar dit moet je ook ruiken.
- Je kunt ook een Cilinderlektest doen. Hiermee zet je luchtdruk (+-10bar) bovenop de zuiger in bdp met de kleppen dicht. Hiermee kun je dus kijken of er een koelvloeistlekkage naar de binnenzijde van de cilinder lekt en kijken of de kleppen goed afdichten
- En je kunt een Co snuffelaar boven op de koelsyteem aanbrengen hierin zit een vloeistof, en zodra deze met uitlaatgassen (Co) in aanraking komt verkleurt deze vloeistof zodat je kunt kijken of er uitlaatgassen in het koelsysteem aanwezig zijn.
volg deze stappen en je gaat zeker weten de lekkage vinden, want zomaar elke keer een liter bijvullen is niet normaal!!
Bedankt voor de duidelijke info Bas, morgen heb ik een afspraak bij een garage die een CO snuffelaar heeft. Ik ben benieuwd wat daaruit komt als resultaat.
13 jaar
Wat wijzer geworden>?
Nog niet, gisteren waren ze er niet aan toe gekomen. Straks weet ik als het goed is meer.
13 jaar
Zo ik ben net gebeld, ze hebben lekkage gevonden ergens bij het oliefilter huis. Iets van een O ring/pakking. Koelvloeistof lekt in een soort van cup, dus dat valt niet op de grond of verdampt werd mij gemeld.
Wel leuk dat een normale garage het wel vind en de zogenaamde BMW specialisten niks konden vinden...
13 jaar
Mooi dat het is gevonden, maar je gaat me niet vertellen dat een paar liter verloren koevloeistof allemaal in een cupje ligt dan moet het wel verdampen, of op de grond terrecht komen!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar