Hoi allemaal
Heb een vraagje, heb namelijk een probleem met mijn bmw 530d automaat,
Bij weg trekken en doortrekken van de auto komt er veel rook uit de uitlaat en ruik meestal de rook ook binnen in de auto zelf, en met het stationair laten draaien, komt er ook best veel rook vrij, in tegenstelling tot paar maanden geleden,
Weet iemand waar het misschien aan kan liggen mensen, want met die stank heb ik geen zin meer om in de auto te stappen.
Alvast bedankt mensen voor jullie reacties
mvg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zeer waarschijnlijk zijn de klepsteel rubbers aan vervanging toe.
Als deze versleten zijn, komt motorolie via de klepgeleiders in de verbrandingsruimte, met blauwe pluimen tot gevolg.
Oliepeil in de gaten houden, want dit zal blijven dalen zolang de klepsteel rubbers niet vervangen zijn.
THanks man, ik ga proberen die rubbers te vervangen kijken of het daar van komt, ik hoorde ook iets met carter ventilatie filter ofzo, dat zou ook de reden kunnen zijn , maar dan vervang ik ze beiden, maar bedankt voor je reactie
13 jaar
Zwarte rook is brandstof en die gaat en niet door het carterventilatiefilter/membraam en niet langs de kleprubbers, die kleprubbers ga je zowieso niet zo maar even vervangen, zwarte rook kan vanalles zijn, van een brandstofprobleem tot gewoon roet wat nog in de uitlaat zit en nu vrijkomt. Eerst maar eens laten uitlezen lijkt mij een beter idee.
gr Martin
Inderdaad, Je zegt dat je de rook ook in de auto ruikt, dat kan wijzen op een lek in de uitlaat. Dit type werkt volgens mij met een Lambdasonde, dus meet hij een "arm" mengsel met als gevolg dat er meer diesel wordt ingespoten. Kijk in de motorruimte maar eens of je zwarte stinkende plekken kunt vinden.
suc7
Lambdasonde bij een diesel komt pas vanaf 2004. Dus die oorzaak valt af.
Bij BMW worden kats en lambda sensoren bij diesel al veel eerder gebruikt dan 2004, of het ook zover terug gaat als 1999 weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar zeker al vanaf eind 2001.
gr Martin
Misschien moet de topic-starter eerst maar even de kleur van z'n rookpluimen aangeven.
Tot nog toe is deze alleen in de reacties vermeld.
Klepsteel-rubbers vervang je inderdaad niet zomaar even. De cylinderkop moet er voor los.
De timing-afstelgegevens dien je dan ook bij de hand te hebben.
Klepveren kun je eenvoudig indrukken met een lijmtang + stukje pijp waarin aan tegenoverliggende zijden een hap is weggehaald.
Genoemde openingen heb je nodig om bij montage de klep-spieën weer op hun plaats te leggen.
Het standaard carter-ventilatie filter slibt dicht, met overdruk in het carter tot gevolg. De smering van belangrijke onderdelen kan daardoor tekort schieten. Er is inmiddels een beter filter beschikbaar: Een open type dat nauwelijks dicht kan gaan zitten.
Sinds ik dit filter heb geplaatst bij mijn 530D zijn de lichte (grijze) rooksporen van voor de vervanging verdwenen.
Het standaard filter zit in het cylindrische deel van onderdeel no. 11 op het volgende plaatje:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Het betere (open) filter (kost ong. E 25,-) plaats je onder dit deel. Afdichtingen 12 en 13 zitten bij het nieuwe filter.
Rechter interieurlucht-kanaal + luchtfilterkap los + bedrading naar injectoren even opzij en je bent er.
13 jaar
EN ik maar dnken dat het een makkelijk klusje zou zijn haaha, maar heren allemaal bedankt voor jullie reacties,
Het gaat hierbij trouwens om grijze rook zag ik vandaag, en echt een rare stank die er vrijkomt,
Misschien dat mensen dit beter herkennen?????
Ik hoor graag van jullie en nogmals bedankt...
13 jaar
Grijze rook is onverbrande diesel en stinkt enorm, mogelijk kapotte verstuiver(s). Is de timing van de motor nog in orde? Sinds wanneer begonnen de problemen, is er wat vreemds gebeurd met de auto? Misschien andere diesel getankt of stevig op zijn staart getrapt?
Het is stinkt ook echt enorm, meestal als ik een bepaalde snelheid aanhou, is er niets aan de hand, maar als ik gas geef krijg ik gijze pluimen aan rook, ik denk dat het komt omdat ik in een ander land slechte diesel heb getankt, maar dan praat ik over een jaar geleden, De timing van de motor is nog goed , draait ook perfect, tjah alleen die rook is dan een probleem, ik ga die verstuivers na latan kijken , misschien dat het daar aan kan liggen,
13 jaar
Wat ik al zei, eerst maar eens laten uitlezen, dan kun je gelijk een rondloop test laten doen zodat je een indicatie van de correcties per cilinders hebt. Van daaruit kun je de volgende stappen ondernemen, overigens staat in de titel van het topic gewoon dat het om zwarte rook ging.......
gr Martin
Ik wist niet hoe ik het moest veranderen hahah, maar als ik in de auto zit lijkt het zwart, maar wanneer ik hem stationair laat draaien is de rook grijs achtig, en stinken dat ie doet , niet normaal, maar wat je zei: eerst even na laten kijken,
thanks
13 jaar
Heren , ik heb mijn probleem gevonden , auto rookt nou veel minder, het bleek de carter ventilatie filter te zijn, die wordt nooit bij een beurt vervangen, laat je niet gek maken, vraag altijd raad aan voor je wat vervangt, en het kostte me maar 50euro. I.p.v een heel turbo te vervangen,
HEren dankje wel wel voor de info , onderwerp kan weg
13 jaar
Bedankt voor je respons
[quote=Marouanna]Heren dankje wel wel voor de info , onderwerp kan weg[/quote]
Op verzoek gesloten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar