close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Elektrische storingen bij koud weer onder de 5 graden

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318

Ik vroeg mij af of iemand deze problemen herkent of zelf ook heeft gehad misschien.

Probleem is als volgt. Bij koud weer dus eigenlijk alleen in het winterseizoen heb ik af en toe binnen de eerste 10 minuten van een rit dat het lijkt of bijna alle elektrische systemen gaan herstarten. Soms wel drie keer achter elkaar. Een aantal lampjes op het dashboard gaan branden waaronder ASC, airbag & handrem. Ook mijn radio/navigatiescherm en aircodisplay gaan volledig herstarten en dan het gekke als alles na 5 seconden weer normaal is gaan de mistachterlichten branden die ik vervolgens niet meer kan uitzetten via de knop. Je hoort het relais ook niet meer klikken. Die van de mistlapen aan de voorkant wel.

In het begin was het af en toe ook zo dat mijn halogeenpitten van mijn koplampen kapot sprongen. Uiteindelijk heb ik maar xenon ingebouwd en vangen de ballasten waarschijnlijk de piekspanningen op. Ik ga er van uit dat het piekspanningen zijn omdat de pitten kapot sloegen.

Zodra de auto warm is gebeurt het niet meer. Ook niet meer na een stop van bijvoorbeeld een uur. Maar in de ochtend of na het werk komen de problemen weer binnen 10 minuten.
Het gebeurt ook alleen als de auto rijd. Ik starte de auto vanochtend en kreeg een telefoontje voor 10 minuten. Onder het stationair draaien bleef alles in orde. Na het gesprek reed ik 10 meter in mijn straat en alles ging herstarten.

In het voorjaar en de zomer heb ik hier helemaal geen last van. Dus eingelijk alleen bij koud weer en onder de 5 graden ongeveer. Best vervelend dus.. Misschien hebben jullie tips waar het vandaan kan komen?

Geplaatst door

StephanS (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Slechte verbinding tussen spanningsregelaar (van dynamo) en de kabelboom of een defecte spanningsregelaar.
Spanning op de dynamo-polen mag bij draaiende motor niet veel meer zijn dan 13 a 14 V.
Misschien een slechte massa-verbinding.
Accu min-pool even los en dan betreffende stekker-verbinding(en) los + contactspray + weer vast.

Bedankt, ik zal de spanning even opmeten en je raad opvolgen.
Ik laat de uitkomst even weten.

StephanS 0

11 jaar

Nog even tussendoor. Het is niet gek dat het alleen bij koude temperaturen voorkomt? Of zijn deze onderdelen daar gevoelig voor?

StephanS 0

11 jaar

Je maakt geen melding van een slechte motorloop. Dit kan optreden bij een niet goed werkende koelwatertemperatuur-sensor en dan sterk afhankelijk zijn van de buitentemperatuur. Ook gecorrodeerde stekkerverbindingen kunnen zich soms temperatuurgevoelig gedragen. Bij loshalen van stekkerverbindingen oppassen voor verlies van het afdichtrubber in elk vrouwtjes-stekkerdeel.

Gisteravond je stappen gevolgd. Auto laad 13,95 tot 14,15 volt bij stationair met lampen en airco aan.
Echter vanochtend weer een herstart van de elektrische systemen bij een buitentemperatuur van 4,5 graden. Gisteravond op de weg naar huis geen problemen bij een buitentemperatuur van 6 graden.

De auto loopt verder gewoon goed. Ook in de winter en tijdens de elektrische herstart van de systemen.

StephanS 0

11 jaar

De genoemde spanning is normaal. Het herstarten van het display uiteraard niet.
Voor het laten doorbranden van lampen is een behoorlijke overspanning nodig. Grote vraag is of zo'n overspanning optreedt bij elke herstart van genoemde controlelampen. Dat is voor alle ingeschakelde componenten van het boordnet geen goede zaak.

Heb je de massa-verbindingen in de motorruimte al eens losgehaald + schoongemaakt (met koperborstel of een kunststof pannenspons) + contactspray + weer vastgezet ? Ook de massa-verbinding van de dynamo en misschien ook die van het teller-display meenemen in deze schoonmaak. Bij slechte massa-verbindingen zoekt de stroom soms onverwachte wegen om de kring gesloten te krijgen ...

Als dit niet de oplossing is, zou ik de lichtmodule eens laten controleren. De auto met lopende motor aan een diagnose-systeem hangen lijkt me de kortste weg naar opsporing van de veroorzaker van genoemde problemen.

Dat herstarten komt alleen voor als de boel spanningsloos geweest is.
Ik vermoed dat dat gebeurt bij het instrumentenpaneel waardoor de boel herstart of de punten zoals hierboven beschreven.
Het lijkt daar tenminste op.

primera p11 0

11 jaar

In de archieven alhier heb ik ooit gelezen dat breuk van de (massa-)printbanen van het instrumentenpaneel bij BMW (3 serie ?) vaker voorkomt.
Daarbij past ook de temperatuursinvloed bij het optreden van het probleem: Tijdelijk uitvallen van een verbinding tijdens het opwarmen.
Alleen het doorbranden van de verlichting is daarmee nog niet verklaard.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.