close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: erhohte emission

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 530d

Beste mensen...

Heb het volgende probleem. Mijn BMW 530D E60 start opeens niet meer. Ik zal eerst even uitleggen wat er precies gebeurt is.
Sinds enkele weken geleden zit er een scheur in een pijp dat onder de uitlaatspruitstuk loopt en in verbinding staat met de uitlaat en volgens mij de turbo. Maar ik kan het niet goed zien waar die loopt omdat het een aardig verstopt zit onder de behuizing van de luchtfilter.

Enfin...ik rijd dus al een aantal weken zo, zonder enige problemen met de veronderstelling om het volgende week te vervangen. Echter...gisteren gereden en parkkerde de auto voor een minuut of tien. Ik wou weer weggaan, dus ik wil de motor starten...maar nee hoor. De motor tort goed rond, en de motor wil net niet aanslaan. Op dat moment ging het "motor" storingslampje aan en de melding "erhohte emissionen" ...met andere woorden...verhoogde emissieuitstoot.

Met geen mogelijkheid kon ik de auto starten. En ik weet er best veel vanaf. Besloot de wegenwacht te bellen. Maar deze kon mij ook niet vertellen wat het was. De meneer van de wegenwacht probeerde de storing uit te lezen maar met nul op het request.

Mijns inziens lijkt het alsof de diesel niet ontbrandt wordt, maar kan mij vergissen. Bij het proberen te starten komt er ook beetje rook vanuit de scheur uit die desbetreffende pijp.
Ik weet nu niet goed waar de oorzaak te zoeken. Omdat de auto gewoon...tien minuten ervoor...gewoon normaal reed zonder storingen of mindere eigenschappen.
De wegenwacht had als mogelijke oorzaak de nokkenassensor of krukassensor...maar dit lijkt mij niet het geval, of wel?

Zou het een van de ontstekers kunnen zijn? Of misschien de lambdasonde? Maar volgens mij als de lambdasonde niet goed zn werk doet, start de motor wel, echter loopt hij niet mooi. Daar heb ik geen last van gehad hiervoor.
Dus ik zit een beetje met de handen in het haar, omdat ik niet weet waar de oorzaak te zoeken. Misschien eerst maar die pijp vervangen en dan kijken of het probleem zichzelf verhelpt hierdoor.

Maar misschien dat iemand ervaring met dit gehad heeft en mij op de goede weg kan helpen.

Alvast bedankt aan éénieder die meedenkt en de tijd en moeite ervoor neemt.
Groetjes

Geplaatst door

svaleras (155)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo...

Ik zie dat nog niemand gereageert heeft maar toch ff een update.
Na lang zoekwerk ben ik erachter gekomen dat de hete lucht die vanuit de lekke uitlaatspruitstuk kwam...een gat in één van de kabelbomen heeft gebrandt. Zo door de hittebestendige omhulsel heen. En de draden beschadigd en sommige samengesmolten heeft. Dit dan ook waarschijnlijk de oorzaak geweest dat de motor niet starten wou. Ik ga het zien zodra de bedrading gerepareerd/vervangen is.

Groet

svaleras 155

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.