BMW 3-Serie: Gat in zuiger

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 320D

Sinds ruim 3 kwart jaar heb ik problemen met de acceleratie van mijn 320D. Diverse metingen hebben geen resultaat gehad. Echter na lang aandringen en veelvuldige bezoeken bij de dealer zijn de afgelopen 6 maanden diverse zaken vernieuwd waaronder de inspuitventielen en recent een luchtmassameter en brandstofklep. Tijdens de garantieperiode zijn al vele zaken vernieuwd, turbo, kat, luchtregelklep etc.
Het resultaat is echter niet behaald, tijdens acceleratie vanuit stilstand houdt de auto nog steeds in, ook tijdens gas geven heeft hij bedenktijd nodig. Meting tijdens acceleratie toont aan dat hij 4 seconden langzamer is dan opgegeven. Ook hebben ze bij de dealer een instelling veranderd betreffende de inspuitventielen.
Tijdens het weekend hield de motor plots in tijdens gas bij geven op de autosnelweg. Even later was het alleen maar zwarte rook en geen vermogen meer.
De dealer belde gisteren met de mededeling dat er een gat in de zuiger zou zitten omdat op cilinder 1 geen compressie is.
Nu is de vraag wie gaat dit betalen? De tester heeft al eerder aangegeven dat compressie cilinder 1 niet goed was en daarop zijn toen de ventielen vervangen.

Peter Gehrkens

Geplaatst door Peter Gehrkens (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Peter

Problemcar.nl richt zich op het samen oplossen van technische problemen, niet op consumenten geschillen.

Wij begrijpen dat u teleurgesteld bent in het product, maar dit is toch echt een zaak tussen u en de dealer.
Neem eventueel eens contact op met BOVAG: http://www.bovag.nl/index.php?pageID=20

Moderator Problemcar

Peter Gehrkens (0), 12 jaar geleden

Inderdaad, daar heeft u gelijk in, maar mijn vraag is dan wel of dan ook het probleem met acceleratie is opgelost zodra ik de zuiger laat vervangen?

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Peter

Ik denk, afgezien van het huidige probleem dat je er nu weer een nieuw probleem bij hebt, want hoe ontstond een gat in de zuiger.
Een gat in een zuiger ontstaat niet zomaar. Laat de dealer zowiezo de originele instellingen terugzetten.

En natuurlijk blijft dan de vraag.... wie gaat die zuiger / reparatie betalen, altijd een vervelende kwestie.

Gr. paul

Peter Gehrkens (0), 12 jaar geleden

Paul,

Natuurlijk zal dat een vraag blijven denk ik, wat zou een oorzaak voor een dergelijk gat kunnen zijn? Ik heb in mijn hele verleden met vele auto's en vele km's nog nooit een dergelijk probleem gehad.
Volgens de dealer heeft het te maken met een te hoge verbranding. Maar de verbranding is al ruim een half jaar niet goed, zwarte uitlaat en zure uitlaatgasreuk bevestigen dit.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Peter Gehrkens]Volgens de dealer heeft het te maken met een te hoge verbranding. Maar de verbranding is al ruim een half jaar niet goed, zwarte uitlaat en zure uitlaatgasreuk bevestigen dit.[/quote]
Wel opmerkelijk is dat de dealer weet waar het probleem zit maar zij weten/wisten het niet op te lossen.
Het ontstaan van een gat in de zuiger kan inderdaad met een te hoge verbranding te maken hebben.

De dealer kan in zo'n geval altijd aanspraak maken op de technischedienst van BMW.
Waarom is dit niet gebeurt en heeft men u door laten rijden?

Gr. paul

Peter Gehrkens (0), 12 jaar geleden

Ja dat kun je wel zeggen. Dat is ook mijn mening. iedere keer werd gezegd dat ze niets konden vinden en de auto niet slecht reed. Daarop heb ik aangegeven dat hij ook niet goed rijdt. Als overtuiging heb ik dus de acceleratietest gedaan waarbij 4 seconden vertraging zaten t.o.v. de aangegeven specs.
Ik heb hun ook al vaker gezegd dat ze anders maar een techneut uit München moesten laten komen maar dat is nooit gebeurd. Sterker nog, men vertelde mij om er mee door te rijden tot het kapot gaat en dan weten ze wat het is.

Hendrik4290 (0) PRO, 12 jaar geleden

Een vraag puur uit interesse, niet om iets af te keuren: was de motor gechipt? En hoeveel km is er al mee gereden?

Peter Gehrkens (0), 12 jaar geleden

De motor was korte tijd voorzien van een externe chip die ik alleen inschakelde op lange ritten omdat deze het verbruik sterk reduceerde. Deze is echter al jaren niet meer gebruikt.

Peter Gehrkens (0), 12 jaar geleden

Trouwens ik vind dat een dergelijke motorschade bij deze kilometerstand, 170000 niet mag ontstaan. Jaren heb ik probleemloos gereden en zelfs kilometerstanden van 400000 en meer behaald zonder een dergelijke motorschade. Dus vraag ik me af of de huidige motoren een stuk minder stabiel zijn, of dat er echt een dermate grote schade kan ontstaan bij een verkeerde verbranding.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Peter

Indien motorschade ontstaat door een gevolg van, dan kan er op iedere km-stand wel motorschade ontstaan.....
Het is dus niet zo dat enkel oudere mensen aan een hartstilstand bezwijken.....

Gr. paul

Hendrik4290 (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij de minste afwijking in de inspuiting kan bij de huidige motoren al serieuze gevolgschade ontstaan, een gat in de zuiger is één daarvan.
Bij iedere verscherping van de uitstootnormen wordt het zaakje steeds delicater. Daarom is het steeds belangrijker om niets aan de motor(software) te wijzigen als dat niet door de fabrikant ondersteund wordt.
Vanaf de invoering van de euro 3 norm is dat al. Ondertussen zijn de momenteel gemaakte auto's euro 5, ik houd mijn hart vast wat dat zal geven op termijn. De tijd dat een diesel niet kapot te krijgen was is al lang voorbij.
En reviseren wordt ook steeds moeilijker, dat gaat bij de meeste blokken al niet meer, jammer.

Peter Gehrkens (0), 12 jaar geleden

Hallo Paul,

Intussen ben ik nog niet echt verder gekomen met mijn auto. Feit is dat er inderdaad een gat is ontstaan in 1 van de zuigers. Dus cilinder 1 heeft geen compressie, cilinder 2 weinig en 3 en 4 zijn wel ok.
Ook is mij verteld dat de schade is ontstaan op een traject van de laatste 25 tot 100 km, waardoor de schade buiten de garantie valt.
In Duitsland werd mij echter verteld dat deze motorschade kan ontstaan door een defecte of verkeerd werkend inspuitventiel, een niet goed werkend motormanagement, teveel brandstof, een verkeerde instelling van de injectoren die recent zijn vernieuwd.
Is er een mogelijkheid om de oorzaak te achterhalen van de ontstane schade?

Groetjes,

Peter

Mausx (0), 12 jaar geleden

klopt inderdaad. een verkeerd inspuitventiel veroorzaakt motorschade.

er zijn ook verschillende soorten die er hetzelfde uitzien en gewoon passen en werken. voor een goed getraint oor is dit wel hoorbaar (gepingel)

Laatst nog een bmw V8 diesel gehad met motorschade (verkeerd inspuitventiel) in duitsland gerepareerd. klein foutje met grote gevolgen.

moderator (0) PRO, 12 jaar geleden

Er zijn onafhankelijke schade-experts die niets anders doen dan dit soort schades beoordelen. Via je verzekeringsmaatschappij kun je dat aanvragen.

Peter Gehrkens (0), 12 jaar geleden

Dat wordt natuurlijk een lastig verhaal. Dealer zal alles doen om onder de schuld uit te komen toch? Maar de vraag zal blijven hoe en waardoor dit is ontstaan. Volgens de dealer is dit dus recent gebeurd, waardoor volgens hun dit een neiwe klacht is en buiten garantie valt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.