BMW 3-Serie: Gebonk door hardyschijf. Gevaarlijk?

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: M51D25

Hallo heren,

Ik heb hier een TDS uit '97 die licht bonkt als ik in een versnelling rustig de koppeling laat opkomen tijdens of tijdens rijden.

Draagarmrubbers zijn 100% en als ik de auto opkrik heb ik absoluut geen speling op de achterwielen, ook niet als ik alle kanten op hard aan het wiel trek.

Een vriend zegt dat het een hardy-schijf kan zijn. Is dit niet verschrikkelijk gevaarlijk? Hij bonkt niet heel erg, maar ik ben nu bang dat de cardan door de achterbank komt als ik gas geef. Wat kan er normaalgesproken op z'n ergst gebeuren en moet ik direct naar de garage?

Groet,

Frank

IncaSDI

Geplaatst door IncaSDI (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Een Hardy-schijf is een flexibele askoppeling die een lichte hoek in de aandrijving op kan vangen. De asdelen zelf worden ook t.o.v. elkaar gecentreerd door een vervangbaar busje. Een versleten/ gescheurd, losse boutbussen enz. is niet gevaarlijk. Maakt wel lawaai bij belastingwissel. Los tussenlager is ook mogelijk een oorzaak van geluid. Dit alles zit verborgen boven het hitteschild midden onder de wagen. Succes.

IncaSDI (0), 13 jaar geleden

Heel erg bedankt! Ik ben minder bang en zal op een later moment de oorzaak laten vaststellen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.