BMW 5-Serie: gechipte e34 150pk naar 170pk: ik merk geen verschil?

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 520i

Hallo!

ik heb eergisteren mn 520i gechipt, maar ik merk niet echt verschil! het enige wat ik direct merk (na warmrijden natuurlijk) is dat de toeren begrenzing verhoogd is tot 7100 toeren, zoals voorgeschreven.

Er is mij verteld dat de chip zo'n 18 tot 20 pk meer vermogen zou brengen, en zo'n 40Nm aan koppel extra.

Dit zou ik toch duidelijk moeten merken tijdens het optrekken, of niet?

groetjes

elsteff1385

Geplaatst door elsteff1385 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

oldford (0) PRO, 16 jaar geleden

Tja, dan zal de chip wel niet die winst geven.
Er wordt nogal wat overdreven bij de winst op benzinemotoren.
Mijn ervaring met Bmw's van jouw bouwjaar is dat je echt niet 18 pk winst krijgt met alleen een chip.
Beter was geweest om eerst proef te rijden voor dat je ging kopen.
Bel de tuner eens en vraag of je de chip kunt terug geven.

elsteff1385 (0), 16 jaar geleden

tis n Ebay-chip, dus dat zal lastig worden...

is het geen beter idee om n 2.5 liter onderblok met andere zuigers en sproeiers te plaatsen?

het gaat mij eigenlijk vooral erom het verbruik te drukken. Dit is nu 1 op 7 ongeveer.

Naar mijn mening moet n 2 liter blok te hard werken om de massa van de plaats te krijgen...

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

die chips is leuk
de pk
s komen pas bij hogere toeren
en dan zal je 20 pk met zo'n massa niet merken zoals jij verwacht
en dat verbruik zal met een 2.5 blok ook niet minder worden
ik denk als ik t zo lees dat je die extra pk s wil voelen
en dan ga je echt niet zuiniger rijden
als je dat wil
stop er een getuned blok met 500 pk in
je zal dan zeker in de stad merken dat je stationair wegtrekt
en dat geeft besparing
zolang jij de pk s gebruikt slurpt ie ook brandstof
vermogen is voeding en dat is hier je brandstof(verbruik)

oldford (0) PRO, 16 jaar geleden

Wat je ook gaat doen, echt zuinig zal je een 5-serie niet krijgen.
Daar is de auto te groot voor (dus ook groot oppervlak voor de luchtweerstand) en te zwaar voor.
Als je echt drastisch zuiniger wil dan zul je een kleinere en lichtere auto moeten kopen.
Ook de leeftijd speelt een rol, en in die tijd was zuinigheid nog niet zo'n groot nummer als nu.

320 (0), 16 jaar geleden

is het een automaat ?

veel stadsverkeer ?

mijn 525i 24v uit 91 rijd ongeveer 1 op 10, wel een schakel en langere ritten. (heerlen-maasbracht)

marcel7031 (0) PRO, 16 jaar geleden

Je weet wat een andere chip doet met je motormanagement? Vermogen is koppel maal toerental. Een hoger toerental inregelen bij een standaard auto geeft niet per definitie ook meer vermogen. Wél als je dit combineerd met andere nokkenas(sen) en bv hogere compressie.
Anders hang je er toch een 528i blok in?

jos-br (0) PRO, 16 jaar geleden

Ook wanneer de chip goed is merk je met name bij de benzinemotor van BMW later (een week) pas wat er gebeurt is. Alleen wanneer je een benzinemotor tuned wordt deze nooit zuiniger.

Jos.

oldford (0) PRO, 16 jaar geleden

Jos,

Als je een echt goede chip monteert in wat voor auto dan ook, dan merk je meteen het verschil.
Al je het niet meteen merkt dan is er ook geen verschil en zal je het nooit gaan voelen.
Ik spreek hier uit ervaring.
Vandaar dat ik er ook steeds op hamer dat men eerst gaat proefrijden voordat men koopt.

elsteff1385 (0), 16 jaar geleden

ik rij inderdaad wel veel stadsverkeer. kheb n handgeschakelde

kan het kloppen dat een 2.5 liter motor met een 3.25 dif zuiniger is dan mn huidige 2.0 met 3.75 dif?

en... als je de motor vervangt door n grotere... dan moet ie toch RDW gekeurd worden?

320 (0), 16 jaar geleden

je hoort vaker dat de 2.5 zuiniger is...

ik weet niet of je veel rijd, maar als je weinig rijd zou ik de chip er weer uithalen en verkopen.

anders kun je beter misschien op zoek gaan naar een ander model uit de 5-serie.

mijn auto rijd in de stad denk ik zo'n 1 op 8.

elsteff1385 (0), 16 jaar geleden

ik heb de auto pas 2 weken :)

kzou jullie willen vragen om eens uit te rekenen wat jullie gemiddeld verbruiken. Nu hangt dat sterk af van de rijstijl, maar het geeft toch enige indicatie.

Ik moet zelf nog wachten op mijn uiteindelijke verbruik. Ik heb al eerder een volle tank leeggereden, maar toen is mn dagteller gereset omdat er n nieuwe accu inkwam.

de auto wegdoen is geen optie :). hij is in een prima staat (lakwerk en deuken) en kheb m voor mionder dan 2000 op de kop kunnen tikken.

Als blijkt dat de 2.5 echt veel zuiniger is, draai ik er een andere motor in :)

svaleras (100), 16 jaar geleden

Elsteff...Je wist toch van tevoren, neem ik aan, dat dit een auto is, die niet echt aan de zuinige kant is. En ik kan het weten, rijd altijd een 5 serie.
Je hebt het, zoals je zegt, op de kop kunnen tikken voor een leuke prijs, je bent er blij mee, wegdoen is geen optie zeg je.....geniet er dan van !! En die 3 - 4 liter meer op een tank zal je de nek ook niet omdraaien. Om nu een andere motorblok in te gooien, en paar honderd euro's kwijt zijn aan kosten lijkt mij ook niet de ideale optie. Ik zie er het nut niet van in, om voor die paar liter verschil een hele ombouw te plegen.
Groetjes en succes met je auto...en heel veel veilige kilometers :-))

Marcel D (0), 16 jaar geleden

Ik heb zelf een 523 uit 1996. Mijn verbruik ligt bij 120/140 km op 9,2 L/100 KM. Bij stadsverkeer 12,8 L/100. gemiddeld zit ik op de 10,3 L/100 KM. De stad is echt funest voor een 6 pitter.
Mijn verbruik lag in het begin ook rond de 14/15 L/100 KM. na vervanging van nokenassensor is dit verdwenen. Dat wil dus niet zeggen dat bij jou ook iets aan de sensor mankeert. Wat wel helpt is een niet te zware rechterschoen aandoen. Als ik namelijk flink wegtrek, hoor ik bij wijze van spreken de draaikolk in mijn tank. Ach ja, wil je zuinig rijden neem je een Daihatsu Cuore, wil je met plezier sturen kom ik toch op BMW uit. Kost wat, maar je hebt ook wat...

jos-br (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=oldford]Jos,

Als je een echt goede chip monteert in wat voor auto dan ook, dan merk je meteen het verschil.
Al je het niet meteen merkt dan is er ook geen verschil en zal je het nooit gaan voelen.
Ik spreek hier uit ervaring.
Vandaar dat ik er ook steeds op hamer dat men eerst gaat proefrijden voordat men koopt.[/quote]
Om de een of andere reden reageert de BMW benzinemotor anders, (Siemens computer) en duurt het inleren lang (ook uit ervaring). Ik tune voornamelijk VAG motoren en daar is het verschil er meteen en is tenslotte tijdens de na controle goed uit te lezen.

Jos.

oldford (0) PRO, 16 jaar geleden

Jos,

Als het effect pas na lang inleren komt, dan is de chip gewoonweg NIET GOED GECALIBREERD.
Inleren gebeurt alleen en uitsluitend indien de brandstof-lucht verhouding niet lambda 1 is.
Derhalve de conclusie dat de chip niet goed gecalibreerd is.
Wat deze "tuners" doen is de basis injectie hoeveelheid met 10 tot 20 procent verhogen en dan roepen dat er veel pk's bij komen. Maar zo werkt het in de praktijk dus echt niet.
Ten eerste krijg je geen vermogen van veel brandstof. Als er te veel brandstof is dan zuipt ie, en verdwijnt een deel onverbrand in de uitlaat en heb je zelfs minder vermogen. Ten tweede als de computer nog steeds zelflerend is wordt deze vermeerdering vanzelf weer wergeregeld. Je zegt zelf al "na een week inleren". Dan krijgt ie dus weer net zo veel brandstof als voor de vervanging van de chip. Dat is dus gewoon geld weggooien.
Na een week gaat de auto inderdaad beter rijden als onmiddelijk na plaatsen van de chip omdat dan de brandstof-lucht vehouding weer goed is. Maar je hebt niet meer vermogen dan voor de plaatsing van de chip.
Nogmaals een echt goede chip merk je onmiddelijk en niet pas na een week. Dat is een dooddoener van de verkopers om te verhullen dat er geen winst is.
Als je me niet gelooft dan zou ik maar eens wat rollenbank testen uitvoeren voor en na het chippen.
Zul je zien dat ik toch gelijk heb.

jos-br (0) PRO, 16 jaar geleden

Omdat ik dit niet begreep hebben we met een 320i een vergelijking met een vermogenstestbank uitgevoert, hier kwam 12pk verschil uit, (ik vondt het het geld niet waard, maar das iets anders)de motor pakte wel beter op maar werd niet zuiniger. Overigens laat ik vaak auto's op de bank afstellen wanneer er mechanische aanpassingen zijn verricht en zie dan ook wel dat dit verschil er meteen is. Toch gaan ook deze auto's na een tijdje anders lopen.

Jos.

stefan84 (0), 16 jaar geleden

leon

heb zelf een 325i E36 hier rijd ik nu al meer dan 5 jaar mee rond en het verbruik daar word spee ook niet vrolijk van als het om de uitstoot en vervuiling gaat.gemiddeld bij normaal rijden 1 op 7 dan heb ik het nog niet eens over goed gas geven..na lange tijd wen je aan de auto en vind je hem toch niet meer 'zo snel' als eerst,heb me er toen een garrett turbo opgebouwt en dit loopt heeeeeerlijk en super geweldig..al met al kost dit ook wel wat geld i.c.m. een aquamist ( waterinjectie ) maar het loopt super,het verbruik wil ik nu helemaal niet meer weten,maar dat is nog eens drastisch toegenomen,en boven de 1 op 4 zal ik niet meer uitkomen.

maar het is het een of het ander...in een snelle auto rijden kost nu eenmaal geld,zeker als je om meer vermogen vraagt,als je zuinig rijden wilt zeg ik altijd dat je je dan maar beter een 3-cilinder alto aanschaffen kunt.die zijn niet voorruit te branden maar verbruiken ook niks.

zoals hierboven al beschreven is,is met een chip niet al teveel merkbaar.en het zuiniger rijden zoals de aanbieders je zweren is ook de grootste bull-shit.je koopt die shit voor wat meer vermogen,meer vermogen betekent ook meer gas geven,en meer gas geven en in je stoel gedrukt worden is leuk,en als je het leuk vind doe je het steeds vaker,en als je het steeds vaker doet word de zuinigheid al snel van de tafel geveegd.

maargoed je plannen met een ander onderblok monteren zou ik achter wegen laten,dit kost niet alleen een hoop geld en werk,maar het verschil zal ook maar nihil zijn,je zal het wel merken maar verwacht geen wonderen tussen een 2.0 en 2.5 Liter.als je voor een motor kiest zou ik meteen een 2.8 origineel monteren.dan loopt alles het langst zonder problemen.

Tunen kost geld en je blijft er altijd aan bezig..

maar goed,wat is nu wijsheid ?

Stefan

elsteff1385 (0), 16 jaar geleden

Hallo jongens :)

Een aantal weken later is de nieuwsgierigheid naar vermogen er inderdaad wel een beetje af. Mn 2.0 loopt al 276dkm mee, en na zo'n lange tijd een andere motor in de auto schroeven, lijkt me niet zo'n geweldig plan meer. De auto loopt als een zonnetje, dus waarom het risico lopen dat je dat verstoort...

Wel leuk om te zien dat de gemiddelde BMW rijder toch wel genen van een liefhebber met zich meedraagt. Heb laatst een diepgaande discussie gehad met een kennis die beweerde dat een Twingo (!) net zo goed rijdt als een BMW. Ik ben geen priester, maar heb toch ja en amen geantwoord ^^

Léon

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

ben bezig voor een client een 525 M om te bouwen naar 535
t 525 blok is te koop

svaleras (100), 16 jaar geleden

een Twingo die rijdt ook inderdaad...maar net zo fijn, comfortabel, soepel en goed als een BMW....ik betwijfel het. Zeker nog nooit in een BMW gereden...dan praat die kennis van je wel anders...zeker weten!!
BMW = "Freude am Fahren"...die slogan is er niet voor niets :-))))
Succes met de Twingo ;-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.