BMW 3-Serie: harde tik vanuit het blok

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 is

Bij de Bmw van m,n zwager komt een luide tik bovenuit het blok.
Volgens hem had ie al een tijdje een tikje,maar dat is nu wel heel erg geworden.
De motor loopt ook niet meer lekker nu.
Nu hebben we het kleppendeksel losgehaald en mijn vraag is mag ik met de startmotor nu het blok laten draaien zodat we beter kunnen luisteren waar de tik vandaan komt?
En kan het een klep zijn die vast zit en heeft deze motor hydraulische kleppenstoters dat we het mischien daar moeten zoeken?

doitself-er

Geplaatst door doitself-er (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

doitself-er (0), 16 jaar geleden

De tik is niet te horen als ik met verwijderde kleppendeksel op de startmoter het blok laat draaien.
Doe ik het deksel erweer op (en bougiekabels) dan , als de motor aanslaat komt de luide tik weer terug.
De tik wordt sneller als de motor meer toeren maakt.
We gaan zo de kop eraf halen en zien wat we tegenkomen.
Als iemand tips heeft graag...
groetjes Chiel en Ruben

vegito (0), 16 jaar geleden

Ik gok zelf op de stoters.. aangezien dat getik vooral bij de E36 typen voorkomen. Hoeveel KM heeft je blok gelopen?.

bekijk ook je nokkenas goed dat ie niet ingesleten is.

Freude_am_Fahren (0), 16 jaar geleden

Ik zou ook de hydraulische klepstoters als eerste oorzaak aanwijzen. Als de oliekanaaltjes in de stoters verstopt raken/ de terugslagklep vervuild raakt/ de binnen-bus in de buiten-bus vast gaat zitten, kunnen de stoters de (te grote) klepspeling niet meer wegwerken. Het tikken dat vervolgens optreedt hangt af van de versnellingskrachten van de kleppen/ de grootte van de klepspeling. Versnellingskrachten zijn afhankelijk van het motor-toerental. Bij het lage toerental waarmee de startmotor de motor aandrijft zijn de versnellingskrachten zo klein dat het verschijnsel niet hoorbaar is.
Als je de kop nog niet open hebt liggen, is het volgende het proberen waard: Een schoonmaakmiddel (van Forté of Wynn's) aan de olie toevoegen, om de klepstoters weer gangbaar te maken. Soms gaat het probleem vanzelf over na een stevige rit ....

vegito (0), 16 jaar geleden

Ik zou echter gelijk vervangen.. als iets versleten is dan kan je het niet verbeteren door een toevoegingsmiddel in je motor te zetten. Je zal alleen maar het probleem tijdelijk uitstellen maar, de oorzaak blijft wel.

doitself-er (0), 16 jaar geleden

Thx, ik ging er ook al vanuit dat een "engine flush" weinig meer zou goedmaken.
De kop is er bijna af.
Wel even wat meer werk dan bij mijn Seatje, maar heb alles goed gecodeerd dus moet wel weer goed in elkaar komen straks..;)
Ik zal de vorderingen laten weten...

Freude_am_Fahren (0), 16 jaar geleden

Mijn 320i vertoonde na een maand stilstand hetzelfde verschijnsel. Een kromme klep was ook mijn eerste gedachte en reden om de motor niet meer te laten lopen om verdere schade te voorkomen. Bij demontage van de kop bleek er echter niets aan de hand te zijn.
Na her-montage van de kop (incl. nieuwe koppakking/ klepsteel-seals/ kleppen inslijpen op zitting) was het geluid nog een minuut of twee aanwezig. Daarna heeft het verschijnsel zich niet meer voorgedaan.
In mijn geval was het dus wel een vervuilde klepstoter, waarbij een flush-middel de kop-demontage had kunnen voorkomen.

vegito (0), 16 jaar geleden

Freude_am_Fahren.. ik geloof je echt wel, het is aannemelijk dat die spul wel iets een verbetering geeft maar tijdelijk. Echter hij heeft die blok toch al uit elkaar dan zou ik gelijk die dingen vervangen. Ik had vroeger ook en e36 318i m40 beruchte tikkers na 200.000 km. Na een scheutje whyns spul sloeg me motorblok helemaal op hol en tikte nog harder dan ooit. Dit kwam ook door het spul die als een soort lijmachtige werking had in iedergeval mijn standpunt is als je motor lief is behandel hem/haar dan ook waardig en prop geen aftermarket spullen erin. TS zoals je username al zegt D.I.Y en graag hou ons op de hoogte.

doitself-er (0), 16 jaar geleden

Bij mijn Seat hielp zo,n flush idd ook, maar daar was de tik ook nog maar "klak klak klak" geluid en lang niet zo hard. Bij zo,n flush, waarbij ik een goedje speciaal voor de hedrauliek te reinigen gebruikte, moet je, nadat je het bij in je motorolie gegooid hebt, wel na een paar kilometer weer je motorolie verversen. Op die manier dacht ik die tik in de BMW toch niet meer te kunnen verhelpen.
\klinkt toch ff wat erstiger. ;)
Ik ga van de week weer verder sleutelen en laat wel weten wat er voor de dag komt.
Groetjes...

vegito (0), 16 jaar geleden

Als het éénmaal gaat tikken dan is het gedaan en je zult het dan moeten vervangen. Echt schadelijk is het niet hoor, alleen mooi om te horen helemaal niet. Misschien een klein tip die ik vroeger meekreeg vraag bij de dealer specialist of je de M3 stoters kan gebruiken?, ik heb van diverse mensen gehoord dat die wat beter zijn en veel langer meegaan maar, dat zul je even moeten navragen. Anders toch het orginele type als het niet kan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.