Goeiedag,
Ik ben in 't bezit van een 1999 320i.
Nu heb ik 't volgende probleem.
De auto loopt soms op 5 cilinders en in 't ergste geval op 4 cilinders.
Dit gebeurt heel onregelmatig.
Boven de 3000 toeren springen wél ineens alle 6 de cilinders aan, duidelijk voelbaar in trekkracht.
Maar 't is niet mijn bedoeling om boven de 3000 toeren te blijven rijden.
Als ik merk dat de auto op 4 of 5 pootjes loopt, loopt ie ook slecht stationair.
Zet ik de auto uit, en 10 seconden later weer aan, loopt ie netjes stationair (rond de 700 toeren)
Wél is dan 't geval, dat ie roffelt bij 't gasgeven en dus op 5 cilinders loopt.
Dit probleem begon ik te merken, als ik in de 2e versnelling een drempel af reed, en gas wilde geven.
Toen hikte'' de auto eerst voordat ie op toeren kwam, maar 't wordt er alleen maar erger op.
Ik heb vervangen: Alle bougies, brandstof filter, luchtfilter, eigenlijk heeft ie 'n goede beurt gehad.
Tijdens 't uitlezen geeft computer 't volgende probleem aan: Overslaan cilinder 5 en 6.
Bobines zijn al eens gewisselt, en ook dan is 't probleem maar even weg.
Maar ik ben ten einde raad nu, wie o wie kan mij verder helpen?
Groeten Bjorn..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Alle luchtslangen en de carterventilatie controleren.
gr Martin
Omdat het probleem cilinder 5 en 6 betreft verdenk ik de benzine. er zit iets anders bij.. of heeft erbij gezeten..
Brandstof gallerij en Injecteurs (laten) reinigen en testen.
Bedankt voor de info, alvast.
Maar wat moet ik verstaan onder: ''er zit iets anders bij.. of heeft erbij gezeten'' ?
Misschien nog wat aanvullende info.
De auto is poepie orgineel, maar heeft wel al 261000km op z'n rug, waarvan alle historie bekend is.
Afeglopen september gekeurd met 240000km, dus in 8 maanden 20000km.
Dat leek me eigenlijk erg veel, in vergelijk met vorige jaren.
Gr Bjorn.
12 jaar
bv diesel of kerosine. is zwaarder dan benzine en verzamelt zich onderin. (krijg je soms met de benzine meegeleverd door onnauwkeurige distributie ervan.
Een fles Forté door een (halve) tank brandstof kan mogelijk verbetering brengen.
Zo niet, dan de injectoren laten reinigen met een ultrasoon-reiniger.
Dat laatste helpt nog beter als de injectoren tegelijkertijd geactiveerd worden, waarbij ze open en dicht gaan.
Misschien ook eens kijken naar de brandstof-drukregelaar afzonderlijk als na de Forté behandeling geen verbetering optreedt. Naald/ zitting van de drukregelaar kan vervuild zijn. Schoon blazen, op de aansluiting in het midden van het cylindrische deel, met een schoonmaak-spuit op perslucht.
12 jaar
Thanks, dat ga ik morgen gelijk proberen.
Ik merk ook, hoe langer de auto loopt, hoe slechter dat ie loopt, en als ik 'm dan uit zet, en erna weer aan, is 't weer wat beter, voor korte duur, maar toch.
12 jaar
Als het voorgaande niet tot gewenst resultaat heeft geleid, controleer dan eens in de kunststof koker naast de bobines, of de voedingsdraden naar de bobines nog netjes samengebonden liggen in een bundel.
Als er een paar draden (te) los naast elkaar liggen, controleer dan of er geen doorslijt-plekken in de isolatie van deze buur-draden zijn ontstaan, door het langs elkaar bewegen. Dit laatste kan tot vreemd motorgedrag leiden doordat de DME-unit een heel andere belasting (weerstand) dan zou moeten voor z'n kiezen krijgt ...
12 jaar
Ok, nu ben ik helemaal geen held wat elktronica betreft, maar dat zou ik wel nog kunnen.
Heb nog wat aanvullende info, misschien makkelijk.
De auto loopt dus soms op 5, en in uiterst geval op 4 cilinders.
Als dit 't geval is, loopt ie zeer slecht stationair.
Als ik de auto uitzet, en hem 5 of 6x op contact zet, en weer eraf, en weer erop, en weer eraf, enz...
loopt ie weer op alle 6 de cilinders, en dat doet ie dan een half uur goed.
Dan loopt ie lekker door, geen geschok meer, en ook geen hikken meer in lage toeren.
Naar mate ik langer rij, komt 't probleem weer terug, en gaat dan gelijk weer op 4 cilinders door.
Ik hoef jullie niet te vertellen hoe vervelend dat is, haha, vooral met 't inhalen van een traktor, die maar 30 rijdt.
Ik ga jullie antwoorden eens op een rijtje zetten , en 't één voor één even nalopen.
De injector reiniger gooi ik erin als de tank leeg is, zit nu nog een kwart in, dus wacht er nog even mee.
Ik hou jullie op de hoogte, en bedank jullie alvast voor de hulp, tot nu toe.
Gr Bjorn.
12 jaar
Lijkt op een DME-unit (motormanagement-unit) die zich niet helemaal lekker voelt.
Kan het gevolg zijn van eerder genoemde sluiting tussen de voedingsdraden van bobines of van slechte contacten in de stekker van kabelboom op de DME-unit. Haal deze eens los (kabelboom volgen, naar linkerzijde - voor motorblok staande - van schutbord. Eerst accu min-pool los) en voorzie de aansluitingen in de stekker ruim van contactspray. Daarna een paar maal herhaald vastzetten/ loshalen. Dat maakt de contacten weer schoon.
Als het probleem hiermee niet over is, controleer dan de bobines eens op haarscheurtjes. Als deze aanwezig zijn in de isolatie rond het midden-deel van de E-kern, kan af en toe uitval optreden. Bij de bobines van Bremi komt dat volgens de archieven alhier minder voor dan bij de bobines van het andere merk (weet even de naam niet meer) dat door BMW wordt gebruikt. Massa-kabel van bobine no. 6 (dichtst bij schutbord) wel goed vastgezet ?
Ook het schoonmaken van het filter van de carter-ventilatie klep doet de motor(loop) soms goed.
De invloed van contact aan/ uit past niet erg bij laatstgenoemde oorzaak; hoort meer bij de eerder genoemde DME-unit.
Injector reiniger (bijvoorbeeld Forté) zou ik op minstens 1/4 tot 1/2 tank brandstof toepassen, anders wordt het wel een zeer geconcentreerd mensel waarop de motor nog moet lopen.
12 jaar
Ok, das al mooi om eens te horen.
Zoals jij 't beschrijft zou ik dat wel kunnen uitvoeren, ga ik dadelijk eens proberen.
De bobines heb ik nagekeken, die rubberen hulsen zijn vernieuwd, maar dit weekend heb ik mijn bobines gewisseld met een 328 van 95.
Bij geen van beide verschil, dus daar zou 't al niet aan kunnen liggen.
Nu vertelde mij die gast, dat in 't zwarte kunststof kastje naast 't inlaatspruitstuk, ook iets zit, wat vuil kan raken en de motor kan ''storen''
Weet iemand misschien waar ik 't over heb?
GR Bjorn
12 jaar
Dat is de luchtmassameter die kan ook verslijten. Het kan ook zijn dat 1 of 2 brandstofinjectors niet goed zijn. De DME resetten door de adaptiewaardes te wissen zou ik als eerste doen.
Dat start de DME met de fabriekskenvelden en worden allerlei foute inleermeetgegevens niet gebruikt.
De LMM bedoel ik niet, 't zit echt tegen 't spruitstuk op. Vanuit de voorkant van de auto gezien, nét voorbij de pijlstok.
LMM was ik ook al aant denken, maar ik heb persoonlijk 't idee, kapot of niet kapot, er is nix tussen in.
Gr Bjorn
12 jaar
Dat is onderdeel van de verwarming die elektrische klep zet de warmwater toevoer in werking.
Hint, laat de adaptiewaardes in de DME wissen.
Je hebt er ook niet heel veel verstand van (Niet raar bedoelt verder) , een luchtmassameter kan gewoon minder goed gaan werken en dit soort problemen veroorzaken, je hebt nu al de meest verschillende mogelijke oorzaken voorbij zien komen en al diverse onderdelen vervangen en het probleem is nog niet opgelost
Heb je de auto wel eens gewoon uit laten lezen en een diagnose laten stellen? Iets simpels als een lekke slang kan dit veroorzaken. Iemand met kennis van zaken moet hier gemakkelijk uit kunnen komen.
Wat jij bedoelt is de Disaklep, heeft hier niks mee te maken.
gr Martin
Goeie dag allemaal.
Die klep bedoelde ik inderdaad, wist de naam er niet van.
Ik heb inderdaad een complete diagnose lijst uitgedraaid gekregen.
Daarin staat ook: Overslaan cilinder 1, 2, 3, 5 en 6.
'n kennis heb ik dit formulier laten zien en deze vroeg mij vervolgens de motorkap open te trekken en de auto te laten lopen.
Hij trok de Luchtmassa meter los (de stekker ervan) en de auto veranderde niet van gedrag.
Hij vertelde me dat deze aan 't eind van z'n leven was.
DME waardes wissen, hoe doe ik dat?
Bedankt alvast voor de rijke info, gr Bjorn
12 jaar
Je kunt het wel een diagnose lijst noemen maar wat je hebt gekregen is een lijst met fouten, je hebt de auto gewoon laten uitlezen, die overslag fouten die op die lijst staan zijn een gevolg van een storing dus niet de oorzaak, het los trekken van de lucht massa meter is niet de juiste manier van een diagnose stellen, het zegt helemaal niets dat als een motor bij het los trekken van een onderdeel niet reageert dat hij dan kapot is, zeker niet als er andere fouten in de DME zitten. Als je de stekker van de bobine aftrekt waar een overslag fout of een cilinder uitschakeling fout op staat zal de motor daar ook niet anders om gaan lopen maar zoals je zelf al hebt ondervonden is er geen bobine of bougie kapot.
Zoals ik al eerder zei moet je een diagnose laten stellen, aan de hand van de gegevens die men kan uitlezen (Zoals de brandstof correcties, werking lambda sondes etc) kun je er wel achter komen wat er mis is. Iemand die stekkers lostrek als diagnose zou ik de volgende keer mijn auto niet meer laten uitlezen, zeker niet als het een jongere auto is.
Als je een niet goed werkende lmm hebt dat gaat uiteindelijk je motorstorings lampje branden.
Er zit een wezenlijk verschil in uitlezen en een diagnose........
Als het overigens een luchtlek is of een slecht werkende carter ventilatie dan kan de motor hieraan kapot gaan als je er langer mee door blijft rijden.
gr Martin
Adaptiewaardes wissen gaat via een datalink op de diagnose stekker van de auto.
Dat er er een of meer cilinders niet meedoen kan meerdere oorzaken hebben. Als er bijv. een BDP sensor niet goed is kan er een misfire optreden en wordt ter bescherming van de kat ook een of meer injectors uitgeschakeld.
Globaal kan je aan de kleur van de bougieneus en de uitlaatpijp zien of het mengsel goed is. Bij modernere auto's heb je meer info via uitleessoftware.
Foute sensors zijn vaak ook te meten met een universeelmeter. Je zal er studie, tijd en geld in moeten stoppen als je met weinig kennis zelf voor speurneus wil spelen.
Adaptie waardes wissen gaat niets oplossen, als het probleem zelf opgelost wordt kun je zelfs zonder het wissen van de adaptie waardes, die gaan dan ook gewoon vanzelf weer naar normaal.
gr Martin
[quote=GJBAutos]Wat jij bedoelt is de Disaklep, heeft hier niks mee te maken.
gr Martin[/quote]
Disa zit in 4 cilinders. Niet in de 6 cilinder 320i
Staan er nog meer foutmeldingen behalve de misfires?
Disa zit in 4 cilinders. Niet in de 6 cilinder 320i
Ik weet niet wat jij met een disaklep bedoelt, maar die zit eerder op een een 6 cilinder als op een 4 cilinder
onderdeel nummer 11 61 1 440 049
gr Martin
Volgens de Bentley E36 manual zit er alleen een disa klep en butterfly valve op de 4 cilinders. De 6 cilinders hebben vanaf 93 Vanos.
Bentley heeft het wel vaker mis. Dit is een e46 uit 1999.........
gr Martin
Er zit zeker wel een DISA op een '99 E46. En op een E36 zit ie ook, tenminste op mijn vorige E36 320i van '97 wel.
Vanos en Disa zijn totaal iets anders.
12 jaar
Goeie dag allemaal, 't volgende heb ik vernomen.
OBD Diagnose
M52B20 - 206S4 - Siemens MS 42
E4 Brandstofafstelling. Blok 2, limiet overschreden
E3 Brandstofafstelling. Blok 1, limiet overschreden
CB Grenswaarde Brandstofafstelling Blok 2
CA Grenswaarde Brandstofafstelling Blok 1
F2 Overslaan cilinder 5
F3 Overslaan cilinder 6
D3 Regelklep vrijloop, mechanische fout
08 Massaluchtdoorstromingssensorcircuit ongeldig signaal
D1 EWS (rijblokkering)
EE Overslaan cilinder 1
F0 Overslaan cilinder 3
EF Overslaan cilinder 2
Kan iemand wat met de bovenstaande gegevens?
Gister bij BMW in Beek geweest.
Auto laten uitlezen.
Monteur vertelde me, of bobines, of lambda sondes, en er blijken er 4 in te zitten.
2 op spruitstuk, 2 achter de kat.
Monteur vertelde me ook dat 't niet zou liggen aan de LMM of de Vanos
Wat ik dit weekend wél nog ga proberen, is van een kennis, alle 6 de bobines over te zetten naar de mijne om te kijken of 't toch daar aan kan liggen.
Overigens heb ik ook vanaf de bobines alle kabels en draadjes gecontroleerd op breuk of iets dergelijks, alles is als nieuw.
Gr Bjorn.
12 jaar
Als jij je auto laat uitlezen en de monteur zeg waarschijnlijk 1 van de lambda sondes en hij kan je niet vertellen welke zou ik ergens anders heen gaan. Bobines en lambda sensoren gaan bijna nooit kapot op deze motoren.
zie verder post #2
gr Martin
Ja je verwacht van een monteur van BMW dat ie toch wel wat specifieker had kunnen zijn.
Maar woensdag gaat ie mee met 'n monteur naar de zaak, en die heb ik gevraagd om alles na te kijken wat carter ventilatie en luchtinlaat betreft.
En natuurlijk om te kijken of hij weet waar het probleem zich voor doet.
Maar kan carterventilatie er echt voor zorgen dat ie zo slecht loopt?
Ik heb me er nooit zover in verdiept.
En wil natuurlijk geen domme vragen stellen of wat dan ook.
GR en alvast bedankt, Bjorn.
12 jaar
Met 260k op de teller kan er ook slijtage optreden, bijv. een slechte klep oid.
Ja, ok, maar zou hij dan niet constant slecht moeten lopen?
Er zit totaal geen regelmaat in, wanneer hij wel of niet slecht loopt.
Vorig weekend 'n setje wielen gaan halen 180km enkel.
Op de snelweg, helemaal nix aan de hand, aan de afrit slaat ie af.
Starten, en op 5 pootjes door, en op de snelweg terug weer nix aan de hand, tot ik weer aan de afrit kom.
12 jaar
Motor draait gewoon arm, daardoor krijg je overslag fouten, en omdat de dme niet verder kan bijregelen gaat de motor bij stationair toerental moeilijk lopen. Een kapotte klep zou een foutcode op 1 cilinder geven, zoals ik al eerder zei, als je zo door blijft rijden en dat doe je al minimaal 3 weken dan heb je kans de je je motor kapot maakt, en dat zou lullig zijn als er een ergens bv een slang kapot is.
gr Martin
Ja, daar heb je helemaal gelijk in, vandaar dat ik gister bij BMW ben geweest en woensdag gaat ie met een monteur van een andere garage mee, ik heb 'm gezegd, dat 't probleem gewoon opgelost moet worden.
Dan maar één keer diep in de buidel tasten, heb een geluk dat ik de auto niet al te duur heb aangeschaft.
Gr Bjorn
12 jaar
Het kan zijn dat mankementen meer opvallen bij lage toerentallen. Bij wat meer toeren heb je vliegwielwerking en meer krachten in de motor. Het zijn aannames pas als alle andere mogelijkheden uitgeput zijn zou je aan een compressietest oid kunnen denken. Daar zou je een slecht afdichtende klep mee kunnen opsporen.
Bij luchtlekkages rond het inlaatspruitstuk wordt vaak een rookgenerator gebruikt. Het is lastig, dat foutzoeken.
Al rijdend uitlezen wordt ook wel gedaan, dan is er beter te zien wanneer de fout optreedt.
Lamda sensoren gaan misschien niet (snel) kapot bij deze motoren, maar ze kunnen wel vervuild raken. Deze al eens schoongemaakt (m.b.v. een hogedrukspuit) met benzine ?
In de OBD diagnose-lijst komt de (al eerder genoemde) luchtmassameter voor. Als het hitte-film element (de sensor) in het midden vervuild raakt, geeft deze geen juist signaal meer af. Het hitte-film element zou ik eens (zeer voorzichtig, vloeistof moet langs het element stromen) schoonspoelen in een bak met benzine. Geen belasting dwars op de keramische sensor uitoefenen: Deze is zeer breekbaar !
Verder staat de vrijloop-regelklep in de lijst. Als die vol roet zit, zal ook de stationair-loop minder worden (en de motor inderdaad afslaan bij gas terugnemen). Genoemde klep kun je gewoon schoonmaken met benzine + stevige poetsbeurt met een tandenborstel of iets dergelijks.
Een aantal van de foutmeldingen die je beschreef heb ik in de archieven alhier eerder langs zien komen bij een haperende nokkenas-sensor. Als de motor toch bij BMW aan een diagnose-apparaat wordt gehangen, vraag dan eens of ze deze sensor kunnen doormeten (of tijdelijk vervangen door een nieuw exemplaar om te zien of dat verbetering geeft ....).
Hetzelfde geldt voor de krukas-sensor.
12 jaar
Hoe is het eigenlijk met de bougies? Ik zie veel over bobines en de hele rataplan maar als de bougies niet goed zijn zal ie nooit goed lopen. En is het droog bij de bougies of staat er olie of vocht in de gaten?
En een storing in een bougie geeft de computer ook vaak aan als storing bobine. Bougies kun je niet uitlezen.
12 jaar
Lezen. 1e post, alle bougies zijn vervangen. Overigens zijn de bobines ook te meten. De weerstand op de primaire zijde en met een tussenstuk tussen sec en bougie is capacitief de puls te meten met een scope.
De goede vorm van de puls staat in de TIS. Als 1 of meer bobines afwijkt van het plaatje is ie defect.
Maar het blijft lastig ik ben benieuwd of de garage de fout vindt.
Kleine update:
Auto staat al van dinsdag bij de garage, en 't volgende is al gevonden en gemaakt:
Diverse slangen onder 't inlaat spruitstuk waren kapot.
Er miste 'n vacuüm slang, was gewoon helemaal weg.
Inlaat spruitstuk pakking kapot.
Klep in inlaat spruitstuk was stuk, deze zou niet meer sluiten of iets dergelijks
Injector van cilinder 4 defect.
Deze problemen zijn vandaag opgelost, althans, ik ben aant wachten op telefoon.
Mocht 't probleem van de auto er nog zijn, is er nog maar één ding over.
De Vanos.
Verder was alle in orde, alles is door gemeten, alle sensoren zijn goed, bobines zijn goed, compressie is prima.
Kortom, motortje is 100% in orde, verder.
Ik wacht 't telefoontje af, en hou jullie verder op de hoogte.
GR Bjorn
12 jaar
Ja, ik heb eindelijk 'n verlossend telefoontje gehad.
Auto is klaar.
Even alles op een rijtje:
Diverse luchtslangen zijn vernieuwd.
Vacuüm slangen geplaatst, zoals 't hoort, deze miste gewoon.
Spruitstuk is eraf geweest, hierin zou een klep zitten die 't spruitstuk korter of langer maakt.
Deze klep was kapot, had te maken met lage toeren, meer koppel en hoge toeren, of zoiets.
Denk dat jullie wel weten wat ermee bedoeld wordt.
Pakking was ook slecht, deze is ook vernieuwd.
Lamba sondes waren goed, bobines in orde, LMM is in orde, en verder is alles goed schoon gemaakt.
Wel was 1 injector defect.
Maar, alle injectoren zijn slechter aant worden, dus deze laat ik zsm ook vernieuwen,
Eerst even sparen, want deze grap kost me nu al 500 Euro.
En 'n injector kost ook al 100 euro.
Mochten er nog vragen zijn, stel deze gerust.
Want wat ik weet kan ik vertellen.
Toch allen bedankt voor jullie hulp, stel ik zeer op prijs.
GR Bjorn.
12 jaar
Blijkt het dus toch gewoon een lucht/vacuum slang te zijn geweest, de rest zou kunnen maar heeft verder niet echt met je probleem te maken, de motor zal er wel beter van gaan draaien, die klep is waarschijnlijk de disa klep, die gaan wel eens rammelen of gewoon los zitten, motor loop zonder deze klep ook probleemloos echter heb je dan iets minder koppel onderin. injectoren gaan niet echt vaak kapot, wat je kunt laten doen is deze ultrasoon laten reinigen en testen, daarna kun je altijd nog beslissen of ze wel of niet vervangen moeten worden.
Valse lucht is altijd een probleem bij deze motoren, bij bmw motoren in het algemeen eigenlijk, daarom is het ook belangrijk dit eerst te controleren juist omdat dit het minst duur is om te doen.
gr Martin
Ja dat klopt helemaal.
Heb echter alleen in de lage toeren nog wat hikken.
Tussen stationair en 2000 toeren is er nog iets van overslaan aanwezig.
Man van de garage zei me dat de injectoren toch wel slecht begonnen te worden.
Ze hebben me van die Forté dinges in m'n tank gegooid, dus even afwachten.
Verder loopt ie super, ook stationair is 100%.
Alleen als je wat van 'm vraagt in de lage toeren, slaat ie over.
Gr Bjorn.
12 jaar
Als de ontsteking de oorzaak van het overslaan is?? zal dat eerder gebeuren bij belasting van de motor..9hogere spanning nodig aan de bougie, waardoor deze hapert) Een haperende injecteur is dan meer aannemelijk...(bv druppelen of zwaar gaan..)
Goede dag allemaal.
Ik wilde bij deze even melden dat 't motortje weer als een zonnetje loopt.
Ook in ondertoeren gewoon weer netjes zoals 't hoort.
Probleem?
Bobine van cilinder 4 was ook aan 't eind van z'n leven gekomen.
Alles is weer in orde en ik kan er weerm een tijd tegen aan.
Vriendelijke Groet en hartelijk bedankt, allemaal.
Gr Bjorn.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar