BMW 3-series (E36) Cabrio: Inhouden+stoten na "doortrekken"in vorige versnelling en verbrui

Bouwjaar: 1994, Brandstof: LPG, Motorcode: 2500 (M50)

Hoi,

Wie kan me helpen? Ik heb een 325i cabrio uit 1994 met een LPG-installatie OMVL REG Millennium, en tot voor een 2-tal weken liep die als een pareltje... Netjes "idle" op 800 toeren, volkomen stabiel. Met m'n gastankje van 40 vulbare liters deed ik aan "stadsverbruik" een 270 km.
EN TOEN... liet ik de versnellingsbak en startmotor vervangen, bougies ook en de zoveelste cardanrubber..
Bij het naar huis rijden van m'n pas gerepareerd karretje, bij het verlaten van de snelweg via afrit van 5de naar 4de... 3de, weer 4de. En toen leek m'n LPG op (was wel bijna zo, maar niet oorzaak...). Bijgetankt, maar op Ringlaan net hetzelfde gestotter.
Ook idle van 600 toeren+of- 200 aan stoplicht.

Dacht toen: "DME zal nieuwe bougies nog moeten leren kennen!". Maar nu nog, meestal na bvb in 2de even goed op te trekken, om dan in 3de of 4de IN TE HOUDEN-VERDER TE GAAN en klinkt alsof ie verdrinkt...


WAT ZOU TIJDENS de werkzaamheden zijn FOUT GELOPEN? (bvb. bij afnemen uitlaat, connector zuurstofsensor vergeten los te maken: kabelbreuk of zo??? Of slechte aarding?).

VERBRUIK NU OOK MEER LPG, nl. factor x1.6: slechts 165 km met dezelfde 40 liter!!!! (van 15 l./100 km naar 24l./100 km...).


Heb volgende week afspraak bij dezelfde persoon, om na te kijken waar fout zit, MAAR tips zijn welkom.


Alvast bedankt!

Psy.

psyve

Geplaatst door psyve (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

psyve (0), 17 jaar geleden

Even een update: de lambdasensor zou versleten zijn en moet vervangen... aldus de man die aan mijn auto had gewerkt en het nu heeft "nagemeten"... Toch raar dat de sonde defect gaat wanneer de auto niet gebruikt wordt... (in reparatie op dat moment)!?
Zou de remontage van de uitlaat misschien niet "luchtdicht" zijn uitgevoerd, waardoor de sensor een te arm mengsel meet (te veel zuurstof die als "valse lucht" instroomt), en de DME dan "rijker" instelt, met als gevolg een verbruik van 160 % ??? En waarom pas na goed doortrekken (hoge rpm)? Is de hitte de oorzaak? Hitteschild bvb niet netjes terug op plaats, ...

Hopelijk ditmaal geen monoloog!?

Bedankt,

Psy.

320 (0), 17 jaar geleden

hoe rijd de wagen op benzine?

325iiii (0) PRO, 17 jaar geleden

Misschien de pakkingen aan de verbindingen tussen de motor en uitlaat eens nakijken of ze intact zijn, voordat je een sensor laat vervangen?

psyve (0), 17 jaar geleden

[quote=320]hoe rijd de wagen op benzine?[/quote]
De wagen rijdt al bijna 2 jaar niet meer op benzine, door een vermoedelijk defect in de DME...
Starten op LPG, vergt iets meer tijd, maar reed verder probleemloos op LPG tot de wagen werd voorzien van een andere versnellingsbak, startmotor en bougies.
Maar voordien reed ie op benzine zelfs nog net iets pittiger dan op LPG (40 PK meer op benzine), behalve dat ie bij tot stilstand komen, altijd 2 of 3 keer pingelde op stationair draaien.

(Niet echt storend, behalve dat die federaal georganiseerde en blauw geuniformeerde "Bende"leden, dat maar al te graag aangrijpen om "te interpreteren" als uitdagend gasgeven - omdat 't een cabrio is natuurlijk. En dan nog wel een zwarte!
Maar dat is een heel andere discussie voor een ander forum.)

Benzine-rijden dus destijds OK, maar dat zou toch nog complexer zijn om te gaan vlooien, vanwege het grotere aantal parameters (sensors) die dan een rol spelen voor de injectieregeling? Of zou je daaruit andere conclusies kunnen trekken?

Mvg

Psy.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.