Hi all,
Afgelopen weekend wilde mijn BMW niet starten omdat de accu leeg was. Ik heb de ANWB gebeld, de auto gestart en 3 kwartier over de snelweg gereden om de accu weer bij te laden. Terug bij huis kon ik de auto weer gewoon vanaf de accu starten.
Ik had dit probleem ongeveer 2 maanden geleden ook al. Toen kon ik met een andere auto jump starten en daarna functioneerde de accu dus weer 2 maanden naar behoren. Toen dit probleem zich dus opnieuw voordeed was mijn eerste verdenking dan ook niet de accu, maar lekstroom. Om dit te testen heb ik de multimeter aangesloten en ik meette 40 mA (0,04 A). Ietwat aan de hoge kant naar mijn smaak, maar vooralsnog geen reden voor verder onderzoek.
Vanmorgen was helaas mijn accu wederom volledig leeg. Ik heb bij de Halfords maar eens een acculader gekocht (2/4 A Ringlader oid) en heb de accu uit de auto gehaald. Bij thuiskomst heb ik hem eens doorgemeten, maar hij levert nog maar ongeveer 3 Volt. Mijn vraag, betekent dit dat de accu definitief dood is of is dit eventueel nog te redden?
Daarnaast, maar dat gaat meer over de acculader, als ik de klemmen van de acculader op de accu zet meet ik nog steeds ongeveer 3 Volt. Zou dat niet 13/14 Volt moeten zijn? Ik zie hem heel langzaam oplopen van 2.80 V naar 3.27 Volt inmiddels, maar echt schot zit er niet in. Als ik de acculader loskoppel en ik zet de multimeter erop meet ik uberhaupt geen spanning. Heb ik me een kapotte lader in de maag laten splitsen of is dat ding zo intelligent dat hij geen spanning levert als er geen accu op aangesloten zit?
Nou, heel wat vragen. Ik zou erg dankbaar zijn als iemand wat licht in de duisternis zou kunnen schijnen,
[b]Mededeling: PROBLEMCAR.NL vraagt iedereen die een probleem heeft voorgelegd op het forum ook de oplossing hier weer te vermelden. Degene die helpt om een probleem op te lossen hoort graag hoe het is afgelopen!!! Bij het uitblijven / veelvuldig verzuimen van enig feedback bestaat de mogelijkheid dat u de nieuwe vraag retour krijgt....
Moderator Problemcar[/b]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een echt lege accu laden valt vaak niet mee. De lege accu zal geen stroom aan willen pakken. Het best is dan om er 'n 2e accu parallel bij aan te sluiten. Na 'n paar uurtjes pakt de lege accu wel stroom aan tenzij deze echt stuk is.
weet je zeker dat de lader volt aangeeft en niet ampére? En hoe meet je met de multimeter, spanning of stroom?
Anders laat je de accu gewoon even testen bij een garage of snelfitter. 2 tellen werk en kost meestal niets.
11 jaar
Hi,
Thanks voor de eerste inzichten. Ik zal nog wel even wat geduld uitoefenen dan. Ik heb geen tweede accu, dus daarvoor zal ik even iemand anders moeten vinden die er eentje uit wil lenen!
Ik meet van alles met mijn multimeter :-)
Maar als ik over de polen heen spanning meet terwijl hij laadt geeft hij dus maar 3 Volt. Als ik de lader loshaal en over de twee laadkabels de spanning meet, meet ik 0. Als ik de min loshaal, de meter tussen de lader en de accu zet en de meter op stroom (=A) zet, meet hij helemaal 0.00
maar goed, ik wacht het nog even af, wie weet pakt hij over enkele uren stroom!
11 jaar
Er vanuitgaande dat de lader 2A laadt, zal het ongeveer 35 uur duren om de lege accu knap op te laden.
dus, heb even geduld.
11 jaar
Hoe lang heb je de auto al en is in die tijd de accu al vervangen? Afhankelijk van dagelijks gebruik kan een accu tussen de 3 en 5 jaar wel aan vervanging toe zijn.
Hoi Alex,
Ik heb hem nu anderhalf jaar en het zou me niet verbazen als die accu 5 jaar of ouder is, dus het zou idd helemaal geen gek idee zijn hem te vervangen. Ik hoop alleen uit financiele overwegingen dat moment zo lang mogelijk uit te stellen!
grt
11 jaar
Snap ik, dan is het gewoon slim om m eerst compleet op te laden en dan te laten doormeten bij een goede garage (accu dan wel weer gewoon in de auto geplaatst). Als ze de juiste meters gebruiken weet je in een mum van tijd waar t probleem ligt. Succes en laat even weten wat de oorzaak was!
Ik bedenk me net dat ik misschien nog een oude accu heb liggen in de schuur. Is vervangen omdat mijn klassieker (BMW) bij lang stilstaan een lege accu had, geen idee of ie nog een beetje goed is.. Handig als goedkoop noodaccutje? Als je er 1 onder lading houdt zou je moeten kunnen rijden steeds, scheelt pecunia ;)
Als de accu wordt doorgemeten, laat dan ook het accuzuur (als er nog doppen op de cellen zitten tenminste) eens wegen (meter met een aantal drijvende bolletjes) om te zien of de concentratie nog goed is.
Een accu waaraan meer dan een half jaar geen aandacht is geschonken - in de vorm van regelmatig laden en ontladen - is afgeschreven. Er treedt sulfatisering van de loodoxide-platen op, waardoor de capaciteit sterk terugloopt. Daar kan geen enkele pulserende acculader meer iets van bakken.
Een lood/ loodoxide accu kán 15 jaar meegaan in een bedrijfsmatige toepassing, bij niet al te hoge (daar loopt de capaciteit het meest door terug) en niet teveel wisselende temperaturen. In een auto is een levensduur van 5 jaar al heel mooi.
Een slechte accu kan een spanningsregelaar in een auto zodanig ontregelen dat er meer componenten schade zullen oplopen in het electrisch systeem.
11 jaar
Heeft de wegenwacht de accu niet doorgemeten dan
@ Jan5047 wel doorgemeten en gekeken of hij nog laadde, ik weet niet meer hoeveel precies (dacht iets van 20A oid), maar dat vond hij niet zorgelijk.
Inmiddels heb ik het hele experiment om deze accu nog te redden helaas op moeten geven. Ik overleg het meestal niet met vriendinlief als ik de auto gedemobiliseerd heb, dus ik kwam er zondagochtend achter dat zij maandagochtend de auto vrij dringend nodig had. Er zat niets anders op dan de ANWB accuservice in te schakelen en hen een nieuwe 100Ah accu (a 223) te laten plaatsen. Mooi dat het kan op zondag, maar ik vond het natuurlijk jammer dat ik mijn oude accu niet meer kon gebruiken. Die hangt nu gewoon nog aan de acculader en vanmorgen leverde hij al meer dan 7 Volt, dus wie weet....
Hoe dan ook, allemaal bedankt voor de tips en trucs!
grt
11 jaar
Die oude accu zal best nog wel boven de 12V bronspanning komen, maar of je er nog op kunt starten is een ander verhaal. Door vele maanden niet gebruik sulfatiseren de loodoxide-platen. Bij opnieuw laden doen de delen van de platen waar die sulfaat-laag op zit niet meer mee, dus de capaciteit van de accu is behoorlijk afgenomen.
Er zijn accu-laders die 'pulserend' kunnen laden, om voornoemde sulfaat-laag te doorbreken.
Tot nog toe ken ik er géén die de capaciteit van een maanden niet gebruikte accu noemenswaardig kan herstellen ...
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar