BMW 3-Serie: Klepstoters vervangen

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: m40

Voor het vervangen van klepstoters van een 316 is hier een bepaalde werkvolgorde vereist?
En is hier nog speciaal gereedschap of afstelgegevens zoals aanhaalmomenten van toepassing?
Mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik het graag

Mvg, Dirk

Dirk123

Geplaatst door Dirk123 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dirk

Waarom ga je de klepstoters vervangen ? het bekende tikken bij deze motoren ? controleer ook of de nokkenas nog goed is..

Zie:

[url=http://img237.imageshack.us/i/57171310.p...][img]http://img237.imageshack.us/img237/1157/...[/img][/url]

[url=http://img28.imageshack.us/i/75866439.pn...][img]http://img28.imageshack.us/img28/8083/75...[/img][/url]

Gr Stefan

Dirk123 (0), 14 jaar geleden

Hallo Stefan,

Inderdaad het bekende tikken. Ik ben op de hoogte dat de nokkenas zelf ook het probleem kan zijn.
Deze zal ik eerst goed controleren.
Het blok heb ik namelijk al greinigd en voorzien van nieuwe olie, helaas zonder resultaat.
Maar ik begreep dat ik de nokkenas niet hoef te demonteren voor het vervangen van de stoters(of niet), daarom eerst dit en dan pas de nokkenas.
Tevens bedankt voor gestuurde overzichten.

Mvg, Dirk

ferdiv3017 (0) PRO, 14 jaar geleden

dat klopt je kunt de sleeppers zo demonteren zonder de nokkenas te demonteren.
zorg er wel voor dat de zuigers niet boven staan als je de kleppen naar benneden drukt.
ik heb zelf een half rond stuk gereedschap met hefboom gemaakt die onder de as door op de klepveer afstuend.
waardoor de sleper te verwijderen is.
als de nokkenas niet ingsleeten is heeft zoiets wel nut anders mooi laten zitten.
het klepperen van de stotters kan ook van een lekke carterpan pakking kommen
het aanzuiggedeelte van de olie pomp zit in pan gegoten als de pakking ertussen uit
loopt dan trekt de oliepomp valse lucht en brengt olie met lucht in de stotters .
dit kun je testen door er meer motor olie in te doen .overvullen dan komt het piel zo hoog in het carter
dat de pomp op de plaats van de kapote pakking word tafgedicht door olie
en daar door genoeg olie naar de kop brengt
let wel overvullen is nooit goed dus na de test weer op piel brengen.
die pakking komt vakker voor dus voor een liter olie weet je het of je hem boven of onder moet repareren
groetjes ferdiv

Dirk123 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor dit antwoord, is inderdaad een interessant stukje om even goed na te kijken of de carterpakking nog goed is. De kleppendeksel heb ik er even af gehad en geconstateed dat de kop er smeerig is. De nokkenas vertoont geen abnormale slijtage. Zijn er nog sugesties om de klepstoters goed te demonteren?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.