BMW 3-Serie: Koelvloeistof circuleert niet

Bouwjaar: 2004, Motorcode: 150pk

Gisteren op snelweg ineens brandde koelvloeistof niveau sensor en de auto trok niet meer dan 50km/u.
Wegenwacht bij geweest was en beetje koelvloeistof uit het dop van reservaat der uit en wagenwacht zei dat de koppakking kapot is,maar er is geen olie in kkoelvloeistof en ook niet anders om.
Bij dealer geweest ze zeiden dat koppaking bijna nooit voor komt.
Heb bij dealer nieuw waterpomp termostaat en reservaar gehaald, bij de dealer zeiden ze tegen mij dat de reservaar bekende meerst voorkomende probleem is.
Heb alles vervangen maar koelvloeistof situeerde niet.
Temperatuur loopt bijna 100 graden maar de slangen worden niet warm.
De ventilator slaat wel aan.

Weet iemand wat het kan zijn, kan iemand mij helpen AUB

Xeloq txa

Geplaatst door Xeloq txa (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (1425) PRO, 8 jaar geleden

Een defecte koppakking is niet per defenitie te zien aan olie in de koelvloeistof , meestal gaat deze defect tussen de verbrandingskamer en een koelkanaal .
Zit het reservoir nog naast de radiateur , dan kan deze scheuren aan de achterkant.
Bij deze opstelling moet ook het systeem ontlucht worden op de radiateur.
Controleer of er vloeistof uit het dunne slangetje komt , misschien zit deze verstopt en blijft er ook lucht in het systeem zitten bij een seperaat tankje.
Heb je het systeem al af geperst om op lekkage te controleren.

Xeloq txa (0), 8 jaar geleden

Is ontlucht maar wordt niet gecirculeerd

Xeloq txa (0), 8 jaar geleden

Ik heb opnieuw laten lopen en stukje mee gereden alles word warm 100 tor 105graden behaleven de radiateur.
Die was ijs koud.
Ik heb radiateur er af gehald gekeken doorgespoeld lijkt alles in orde te zijn maar ik heb vermoede dat het toch radiateur de orzaak is.

Weet iemand wat het kan zijn?

j.baars (0), 8 jaar geleden

Volgens mij is de thermostaat stuk.

southwestern (0), 8 jaar geleden

Goede morgen, beste BMW,

Denk nooit, dat wanneer u een nieuwe thermostaat heeft gemonteerd, zonder deze te testen, dat een nieuwe thermostaat ook defect kan zijn.

Ontluchten vormt vaak het probleem, gebeurt dit niet op de juiste wijze, dan volgen er koel problemen!
Hoe het bij de diesels werkt dat weet ik niet, maar ik zal de uitleg geven voor de benzine versie.

Bij het leeg halen van het koelsysteem, altijd de kachel op de warmste stand zetten.
Deze stand laat u staan tot na het weer vullen van het koelsysteem.

Vul het koelsysteem, zet nu het contact aan, en zet de aanjager schakelaar nu op een paar streepjes, misschien zit er een extra electrische waterpomp gemonteerd!
Draai de ontluchting schroef (ven ) open, en laat deze net zolang open staan tot er geen luchtbellen meer uit de ontluchtingschroef komen, en sluit deze dan.
Vul nu tot het juiste niveau.
Sluit nu de vuldop op de siffon/koelvloeistof reservoir.

Start de motor, en geef nu een keer of 4 a 5 een por gas tussen de 3.500 rpm/min en de 5.000 rpm/min
Zet nu de motor stil, want de vloeistof mag niet opwarmen!
Open nu de vuldop en kijk of de koelvloeistof op peil staat, is dit niet zo, vul dan bij tot het juiste niveau, en sluit de vuldop.

Ga nu nog niet rijden, maar draai de motor stilstaand warm.
Doe dit tot de thermostaat is geopend, dat is zichtbaar aan de temperatuur meter.
De temperatuur op de meter gaat even de normale stand voorbij, en gaat dan ineens terug naar de normale stand.
Een teken dat de thermostaat is geopend.
Ga nu naar de motor van de auto, en voel voorzichtig aan de slangen, KIJK goed uit voor de draaiende delen, dat kan verwondingen teweeg brengen!
Zijn nu alle slangen even warm, dan is het ontluchten goed uitgevoerd.
U kunt gaan rijden met de BMW, maar neem de volgende regel in acht!

Zijn er nu nog slangen niet warm, dan zal mogelijk toch de thermostaat defect zijn, of de pomp.
Dan zal u verder moeten kijken wat er defect is.
Kijk ook of de electro fan is gaan werken.

Kijk bij het aankopen van een waterpomp goed naar het soort schoepenwiel wat op de pomp as is gemonteerd!
Koop dus nooit een waterpomp met een schoepenwiel wat is gemaakt van kunststof, deze schoepenwielen lopen vaak van de pomp as af, en u heeft dan geen circulatie meer in het koelsysteem! Beter is de pomp met een metalen schoepenwiel.

Test ook een thermostaat altijd, voordat u deze gaat monteren, het zal niet de eerste keer zijn, dat deze defect in de doos zit!

Als het koelsysteem nu helemaal in orde is, dan kunt u gaan rijden met de BMW, maar u dient nu wel de eerste dagen het vloeistof peil in de gaten te houden, doe dit gerust de eerste 400 km.
En u kunt beter ook alle andere vloeistoffen wekelijks in het oog houden.
De meeste vloeistoffen, deze dienen elke 24 maanden ververst te worden, en vergeet dan ook niet de remvloeistof!

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

snellehenk (0), 8 jaar geleden

Waterpomp defect.
Ik heb het een keer gehad dat de pomp draaide en niet lekte.
De schoepen van de as op de waterpomp staan dan stil met als gevolg geen circulatie.

Xeloq txa (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor meedenken het was de koppakking is vervangen en loopt weer als en lier

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.