BMW 3-Serie: Startmotor draait niet rond

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: M54B22

Vanochtend probeerde ik de motor van mijn auto te starten maar bij het omdraaien van de sleutel startte deze niet. Zodra je de sleutel in het contactslot omdraait lichten de diverse lampjes op het dashboard zoals gewoonlijk op maar als je de sleutel verder draait gebeurd er niets, de startmotor draait niet rond maar je hoort ook geen klik.
Ik heb geprobeerd om de motor met de reservesleutel te starten maar dit gaf hetzelfde resultaat. Zoals het nu lijkt is er voldoende stroom aanwezig (alle elektronica werkt verder prima, accu is nog geen 2 jaar oud) maar voor de zekerheid ga ik deze vanavond nog nameten.
Heeft iemand een idee wat ik nog meer kan proberen om de oorzaak van het probleem te achterhalen?

Exorcist

Geplaatst door Exorcist (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Komt er 12V op de startmotor. Zo niet dan oorzaak zoeken bij contactslot. Zo ja, controleer dan de massa aansluiting op de startmotor.
Is dit allemaal OK, dan ben ik bang voor je startmotor zelf.

Exorcist (0), 8 jaar geleden

Op een ander [url=http://forum.e46fanatics.com/showthread....]forum[/url] heb ik dit gevonden:

[quote][b]No crank/no start[/b]
Check battery voltage on the black/blue wire at the ignition switch connector with the key in the start position.
This wire supplies voltage to terminal "C" on the starter via the EWS module while starting.

No voltage in any of the tests indicates a defective switch.[/quote]
Zojuist even bij het contactslot gemeten of er 12 volt op de blauw \ zwarte kabel komt te staan wanneer je de sleutel in de start positie draait en dat blijkt het geval.

Ik denk dat ik het bij de startmotor moet zoeken.

Brum1467 (0), 8 jaar geleden

Direct meten of er spanning komt op de startmotor. Als dat het geval is, dan kun je het hele circuit ervoor uitsluiten.

Beginnen met meten bij het begin dus in dit geval.

Exorcist (0), 8 jaar geleden

Ik snap er niets van... Gisteravond zou ik even wat gereedschap uit de auto halen en probeerde ik voor de gein de motor nog eens te starten, tot mijn verbazing startte deze gewoon...
Ik heb 40 kilometer gereden en kon aan het einde van de rit de auto telkens zonder problemen herstarten. Ik heb behalve het doormeten van het contactslot en wat zekeringen helemaal niets aan het probleem gedaan.

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

OK. hoop maar dat het wegblijft.

Exorcist (0), 8 jaar geleden

Ik had bovenstaand bericht beter niet kunnen typen, zojuist (nadat de boel in de nacht heeft kunnen afkoelen) weer geprobeerd de motor te starten en het probleem is alweer terug...

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

OK, in dat geval weer terug naar #2.

j.baars (0), 8 jaar geleden

Lijkt wel of de koolborstels niet meer zo lekker zijn.

voyager (0), 8 jaar geleden

Als je bij de startmotor kunt, geef die een klap met een hamer of iets dergelijk.Kijk dan of die dan start. En bij de volgende weigering ook. Dan is het zeker dat koolborstels niet meer goed zijn.

Brum1467 (0), 8 jaar geleden

Dat is veel te kort door de bocht om te stellen dat het de koolborstels zijn. Kan heel goed een defect relais op de startmotor zijn, of bijvoorbeeld een kapot anker in de startmotor. In deze situatie begint het met meten van de spanning direct bij de startmotor zoals al eerder aangegeven. Op deze manier kan een oorzaak buiten de startmotor worden uitgesloten.

Als de bekabeling, inclusief massa, goed is, dan zal de oorzaak in de startmotor zitten. Verstandigste optie is dan de startmotor te laten reviseren bij een specialist.

Volgens mij is de startmotor bij deze auto overigens lastig te bereiken en zal het inlaatspruitstuk gedemonteerd moeten worden als ik mij niet vergis.

Succes

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

De exorcist moet eerst maar eens meten op de startmotor. Dan weer verder.

MJ (0) PRO, 8 jaar geleden

Of de bendix is defect, even tikken met de hamer op het startmotorhuis.

Exorcist (0), 8 jaar geleden

Ik heb besloten om er zelf niet mee verder te gaan en de klus aan een garage uit te besteden, dit omdat ik er zelf moeilijk bij kan en niet over het juiste gereedschap beschik. Nu maar hopen dat ik hem nog wel kan aanduwen maar dat zien we woensdag wel. Als ik meer weet kom ik het hier wel melden, bedankt voor de hulp tot zover.

Exorcist (0), 7 jaar geleden

Beetje laat maar bij deze alsnog even een update voor in het archief:

De garage heeft de startmotor vervangen en daarmee is het probleem opgelost. Waarschijnlijk was de startmotor al niet zo goed meer want met de nieuwe startmotor draait de motor bij het starten ook veel sneller rond.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.