BMW 3-Serie 2004: E46 320Cd Houd in, zwarte rook, weinig vermogen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: M47 D20 TU

Beste,

Ik heb hier een BMW 320 Cd de 110kw van 2004, De motor was kapot gedraaid door de inlaatcollecteur klepjes. (Overgekocht van een kennis). Nu heb ik daar een revisie motor laten inleggen door xxxxxxxxxx in Tilburg. Maar de auto draait niet zoals het moet horen.

Wat nou het probleem is dat motor inhoud, het voelt niet aan als 150 pk.

Volgens xxxxxxx zou het komen dat er ergens een kabel stuk zou zijn van de nokkenassensor.
Nou heb ik zelf al geprobeerd te meten. Maar ik weet niet waar zekering F1 zich bevind (Zie Tekening). Zou iemand mij dat kunnen vertellen?
Voor de rest kloppen de waardes wel.

X5=Nokkenassensor
L3=Luchtmassmeter + Temp.
A6=Brandstoftoevoer-regelmagneetklep
A3=Brandstofdrukklep
V3=Turbodrukregelklep

Ook verneem ik dat de turbo fluit bij +- 2000 - 3000 toeren mij is altijd verteld dat een turbo niet hoort te fluiten?
Zelfs die xxxxx heeft met die revisiemotor ook een revisieturbo geplaatst dus echt versleten lijkt mij dan sterk.
Of hij heeft helemaal geen revisieturbo geplaatst kan natuurlijk ook. (dit even terzijde). Ook heb ik de turboslang eens losgemaakt + intercooler en daar kwam ook gewoon pik zwarte olie uit. Volgens hem kwam dat van de carterventilatie, maar dat leek mij nogal veel olie.

Ook bij het optrekken komt er af en toe zwarte rook uit de uitlaat. De bmw trekt eigenlijk pas goed in 3de en 4de versnelling in zijn 1ste of 2de versnelling kun je dan eigenlijk wel janken.

Ook begon de motorstoringslampje laats te branden tijdens een testrit, had dit dan uitgelezen en kreeg ik de foutcode P3263 - Lambdasonde voor katalysator 1, circuit/open enig idee wat dit kan zijn? lambdasonde stuk of is dit ook de bekabeling?

graag hoor ik jullie ideeën of jullie oplossingen.

Brentdevent

Geplaatst door Brentdevent (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

BMW gebruikt volgens mij een andere omschrijving voor P3263, namelijk:
P3263 Mass or Volume Air Flow Too High due to Sensor Drift
Waar is die code mee uitgelezen (Merk/type apparaat) en door wie (dealer of universeel)?

De door jou genoemde lambda sonde is het in ieder geval niet, een diesel heeft geen lambdasonde VOOR de katalysator, hooguit 1-tje NA het roetfilter.

Brentdevent (0), 8 jaar geleden

Ooh kijk eens aan, het uitleesapparaat herkende de foutcode niet en toen heb ik hem ingevuld in een foutcode tabel en kwam ik bij die lambdasonde uit.
Kunt u mij ook eens vertellen wat die foutcode precies inhoud ?

Ik gebruik namelijk:

https://www.obd-partner.nl/diagnose-via-...

bedankt voor de reactie!

Brentdevent (0), 8 jaar geleden

Had hem nog eens uitgelezen met een ander programma stond er nog een 2de foutcode namelijk:

P1252 Boost Pressure Position Circuit Low
P3263 Mass or Volume Air Flow Too High due to Sensor Drift

iemand enig idee wat het betekent en hoe het op te lossen is ?

alvast bedankt!

Brent

Brentdevent (0), 8 jaar geleden

Ook gaat de auto niet boven de 4000 toeren, op de teller staat tot max 6000

southwestern (0), 8 jaar geleden

Goede middag, beste Brent,

BMW dient het beste uitgelezen te worden met BMW DIS.
Misschien zijn er nog wat andere BMW specifieke uitlees apparaten.

Universele uitlees apparatuur, die herkennen heel erg vaak de storing en de code niet eens.
Vandaar dat ik het aan u vertel.

Verder zou ik per direct de swirlvalves uit de inlaatcollecteur halen, en de gaten, daar zijn speciale setjes opvulplaatjes voor in de handel.
Vaak ook te koop op Marktplaats.

Erg zuur, dat de motor door de swirlvalves, in de inlaatcollecteur is stuk gelopen, komt wel vaker voor.

Dan de turbo fluit.
Dit kan voorkomen, als er vlak achter de turbo een lek zit in de uitlaat, zoals misschien mogelijk een flexibel stuk is, wat lekt of een pakking.
Soms kan het zijn, dat er iets teveel aan speling aanwezig is op de turbine as van de turbo, dit is simpelweg te controleren.

Ik hoop dat ik u een stukje verder heb kunnen helpen.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Brentdevent (0), 8 jaar geleden

Beste,

bedankt voor je reactie!
Ik ga binnenkort langs een goeie kennis die een bmw zaak heeft en zal hem er eens naar laten kijken.

Ik hou jullie nog op de hoogte!

met vriendelijke groeten,

Brent

Brentdevent (0), 8 jaar geleden

Nou, eens fatsoenlijk uitgelezen met een bosch tester FSA 740 van bij mij op school.
en scheelde het volgende dus:

4191 Turbodruk regeling (kortsluiting naar massa)
en wat foutcodes over de gloeibougies

Ondertussen heb ik de boel eens gedemonteerd (inlaatspruitstuk, EGR ...) Groten deels zuiver gemaakt.
Toen ondervond ik dat het darmpje tussen de carterventilatie en de aanzuigbuis (die aangesloten is op de luchtfilter, lmm en turbo) geen klembanden (valse lucht?) had en leek ook wel afgesneden van ooit een oudere darm, terug vast gezet met klembanden.

Ook heb ik wat blote kabels gevonden onder de ruitenvloeistofreservoir, terug dicht gemaakt maar dit zou normaal niks met de turbo moeten te maken hebben gehad.

Ik ondervind dat de motor nu al stukken beter loopt maar nog steeds houd hij af en toe in wat zeer vervelend is.
Soms voel je de turbo zeer goed mee werken en andere keren weer niet...

Zou iemand weten waar hij ergens kortsluiting dan zou maken?
en kan iemand me ook zeggen waarom hij het soms wel doet en andere keren weer niet?
Het mechanisme versteld zich wel, dus echt stuk is hij dan niet wel?

alle hulp en ideeën zijn welkom!

alvast bedankt!

Brent

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Kleine aanvulling op je foutcode: Het gaat om de turbodruk regelaar. In het Engels wordt Boost Pressure Actuator gegeven.

Het hoeft geen kortsluiting naar massa te zijn. Als de regelaar geen stroom krijgt of onderbroken is dan kan je ook deze foutcode ook krijgen.
Dus een draadbreuk is ook een mogelijkheid.

Brentdevent (0), 8 jaar geleden

Ik zie niet rechtstreeks waar die bekabeling is beschadigd, zou dit eventueel ook aan de stekker kunnen liggen, of aan de turbodrukregeling zelf?

wat mij opvalt is dat de turboregeling maar relatief weinig beweegt bij het gas geven. Als de motor gestart wordt gaat hij helemaal naar links als hij stil wordt gelegd gaat deze helemaal naar rechts. maar bij hoog in toeren gaan gaat hij maar een klein beetje naar rechts.

Had trouwens ook de bekabeling doorgemeten
Accu: 11.98 V
Pin 1 van stekker naar turbo: 11.48 V (+-)

Lijkt mij toch normaal niet?

Brentdevent (0), 8 jaar geleden

Het probleem is waarschijnlijk gevonden!

behuizing van een kabelboom zag er geknikt uit, opengesneden kabels gecontroleerd leek allemaal in orde te zijn turbo bekabeling zat hier ook tussen maar die zagen er allemaal goed uit dus terug dicht getaped maar nu blijven we turbo continu voelen dus ik vermoed dat daar het probleem zit/zat. mocht hij terug gaan falen dan maar eens de bekabeling daar vervangen!

Ik hou jullie nog verder op de hoogte!
bedankt allemaal voor het meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.