BMW M-Serie 1988: koelvloeistof verlies in 6cyl blok

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: m20 2.5, Motorinhoud (cc): 2500

mijn motor verliest koelvloeistof,
Maar de bougies zien er koffie bruin uit wat zou betekenen dat de koppakking heel is.
Tevens tikt mijn motor wat volgens de dealer te maken zou hebben met de klepzettels wie oh wie weet voor deze 2 problemen een goedkoope maar goede oplossing .

Gr,
Jan

Harry29

Geplaatst door Harry29 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW M-Serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

michaella (0), 16 jaar geleden

hallo mijn naam is michael en heb het zelfde probleem gehad.
die tik in de motor is dat alleen als hij koud is of ook als hij warm is.
rookt de auto ook .het verlies van koelvloeistof is een lek in de kop.kijk is naar je peilstok van de olie daarkun je het aan zien.
Het tikken van de klepzettels kan ook betekenen dat er verkeerde olie in zit
Als er op het peilstok een wat wit achtige sporen zit is de kop wel kapot.

Lonelyracer (0), 16 jaar geleden

Hallo Michaella,
Fijn dat je mijn berichtje gelezen hebt en een mogelijke oplossing geeft.
De tik is er als de motor stationaire draaid en het duidelijks als hij koud is.
Ik gebruik 15w40of 45olie van kroon welke zou ik dan volgens jouw het best kunnen gebruiken 10w40 of 5w40???

Wat betreft de lekkagage, de peilstok is schoon daarom zijn de bougies er uit gehaald om te kijken of er een bij zou zitten die een afwijkende kleur zou vertonen maar alle 6 zijn mooi koffie bruin zoals het hoort.
het roken is waarneer hij echt koud is waarnner hij warm is is het weg.
Dat maakt het moeilijk om de oorzaak aan te tonen.
De dealer weet het nu eigenlijk ook niet meer deze adviseerde me om de koppakking niet te vereuiwen daar dit weg gegooid geld zou zijn want hij denkt dat het probleem niet daar zit.
En wat moet Ik als leek Ik heb wel een beedtje verstand van auto's maar niet van dit soort problemen.

Als je soms iets anders weet laat het me dan even weten.

Gr,

Jan

mart-vervoort (0) PRO, 16 jaar geleden

kachelradiator misschien lek. slaat de auto gauw aan van binnen? controleer met spiegeltje de onderkant v/d waterpomp als de motor warm is. alle slangverbindingen goed nakyken. ander s laat je deauto even afpersen.

stefan84 (0), 16 jaar geleden

inderdaad zoals martin al zegt eerst even het systeem laten afpersen.

de witte substantie wat vaan aan de olie dop hangt,hoeft lang niet altijd een koppakkings probleem te zijn,dit krijg je n.l. ook van veel korte stukjes rijden,zodat de motor niet goed op temperatuur kan komen ( dus niet de wijzer van de koelvloeistof in het midden maar de olie temp! )

de olie die je nu gebruikt,is al 'te dik' als je bv de 10w40 erin zal gooien,zal het probleem niet beter worden,omdat deze dunner is dan wat je nu gebruikt! je kan eens een goede inwendige motor reiniger gebruiken van bv forte,dit zijn goede producten!potje bij de olie gooien,30/45min stationair laten lopen ( niet rijden !! ) olie aftappen met filter uiteraard,en nieuwe olie ( 10w40 ) erin gooien.en voila..

als dit alles niet zou helpen kun je nog altijd aan een (gedeeltelijke) operatie van de motor denken,indien dit het je wel waard is.

Stefan

Lonelyracer (0), 16 jaar geleden

Stefan bedank voor je reactie,

Nu heb ik een vraagje.

Als je forte erin heb gegooid dien je dan direkt de olie te verversen en wat kost forte en waar kun je dat halen??

Gisteravond naar de Olie peilstok geken deze vertoonde geen wit achtige substanties.
Bougies gisteravond vernieuwd de "oude" waren koffie bruin en niet wit uitgeslagen.
De slangen van en naar de radiator zijn pas geleden vervangen daar er een, een scheurtje vertoonde.
Bij de nieuwe distrubutie is er een nieuwe waterpomp in gezet.

[quote=stefan84]inderdaad zoals martin al zegt eerst even het systeem laten afpersen.

de witte substantie wat vaan aan de olie dop hangt,hoeft lang niet altijd een koppakkings probleem te zijn,dit krijg je n.l. ook van veel korte stukjes rijden,zodat de motor niet goed op temperatuur kan komen ( dus niet de wijzer van de koelvloeistof in het midden maar de olie temp! )

de olie die je nu gebruikt,is al 'te dik' als je bv de 10w40 erin zal gooien,zal het probleem niet beter worden,omdat deze dunner is dan wat je nu gebruikt! je kan eens een goede inwendige motor reiniger gebruiken van bv forte,dit zijn goede producten!potje bij de olie gooien,30/45min stationair laten lopen ( niet rijden !! ) olie aftappen met filter uiteraard,en nieuwe olie ( 10w40 ) erin gooien.en voila..

als dit alles niet zou helpen kun je nog altijd aan een (gedeeltelijke) operatie van de motor denken,indien dit het je wel waard is.

Stefan[/quote]

stefan84 (0), 16 jaar geleden

jan

ik heb de forte bij een auto dealer gekocht,dit verkopen ze bijna niet in de gewone automaterialenzaak.

gewoon een half uurtje stationair laten lopen als je het erin hebt gegooit en erna de olie met filter vernieuwen.

kosten ongeveer € 17,-

Stefan

Ooskappel (0), 16 jaar geleden

Hoi Harold, kijk voor de koelvloeistof is bij je expansievat of hij daar de vloeistof eruit gooit, als je daar vloeistof ziet liggen zou het het dopje van je expansievat wel eens kunnen zijn. Daarin zit geloof ik een drukventiel dat nog wel eens kapot kan gaan en daardoor een overdruk maakt en dan via je ontluchtingsventiel de vloeistof eruit gooit.
Heb zelf het probleem net gehad (M50B25) en nadat ik er een nieuw dopje opgedraaid had was het probleem opgelost.

Rob67 (0), 16 jaar geleden

Al eens Bar's Leaks geprobeerd? In het koelsysteem gooien en hup rijden maar. Heb het in het verleden al een paar keer met succes gebruikt en er zelfs een lekke koppakking van een Ford Escort mee gerepareerd (duurzaam). Het ziet niet fraai uit als je in je expansievat kijkt maar ik heb er nog nooit problemen door gehad en het is goedkoop en scheelt een hóóp zoek- en reparatiewerk. (en nee ik verkoop dat spul niet...lol) Als het niet werkt heeft het je maar een paar euro gekost en kun je alsnog het uitgebreide zoekwerk beginnen.

tricko (0), 16 jaar geleden

Ik heb dat probleem ook en nu blijkt dat de kachelradiator 'zweet', waarschijnlijk piepklein scheurtje.
Maandag even naar brezan van die lek-reparerende vloeistof halen en dan houd het hopelijk op.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW M-Serie of stel zelf een nieuwe vraag.