BMW 3-Serie: Koelvloeistofmeter

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 320I Touring

Bij temperaturen onder nul komt de koelvloeistofmeter eigenlijk niet meer in het midden te staan (ook bij ritjes van een paar uur), maar verlaat hij hooguit net het blauwe blokje Helemaal als ik de verwarming helemaal opendraai. Duidt dit op een niet goed werkende thermostaat en zo ja wat kunnen hier de gevolgen van zijn voor de motor?

Bob1332

Geplaatst door Bob1332 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

guardian (0), 16 jaar geleden

Wordt je kachelsysteem wel warm ??? Als dat goed warm wordt zou het ook nog wel eens het metertje zelf kunnen zijn.
Blijft het systeem koud dan zal je de termostaat moeten vervangen.

Bob1332 (0), 16 jaar geleden

Kachel wordt wel warm, maar als ik hem helemaal opendraai, loopt de koelvloeistofmeter terug.
Nu met temperaturen boven nul geen problemen meer.
Wat is het effect als je uren rijdt en de koelvloeistof komt niet echt op temperatuur?

stefan84 (0), 16 jaar geleden

uhmm..

zie het zo,een thermostaat is om de motor mooi op temperatuur te houden,dus bij extreem koude temperaturen blijft hij wat langer dicht,zodat de motor eerst warm word alvorens de rest door de radiator begint te stromen en in de zomer het omgekeerde,als jou thermostaat te vroeg opent wat nu in jou geval is,zal de motor niet op zijn bedrijfs temp komen,dit houd in dat het brandstof verbruik wat kan stijgen + een snellere slijtage van alle motordelen.

je hoeft je niet meteen zorgen te maken hierover,maar zou wel even de thermostaat vernieuwen/laten vervangen.

indien je thermostaat niet goed meer werkt,voel je even aan de slangen van de radiator,dus als het wijzertje net uit het blauwe gedeelte is zou de bovenste slang warm moeten zijn,maar de onderste koud,ofwel een stuk kouder als de bovenste.

Stefan

Sean750 (0), 16 jaar geleden

Ben het met Stefan eens.

Als je motor niet op bedrijfstemp. komt door een kapotte thermostaat, dan uit zich dit in een hoger brandstofverbruik en snellere slijtage van motoronderdelen. Gewoon thermostaat vervangen, kost de wereld niet en gezien de klachten is dit vrijwel 100% zeker weten de boosdoener.

Bob1332 (0), 16 jaar geleden

oké jongens, bedankt voor de info en advies!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.