BMW 3-Serie: Kortsluiting relais

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: M20B25

De swap van M40B18 naar M20B25 is zo goed als klaar, echter heb ik nu problemen met de elektra.
Op de afbeelding hieronder staan de 3 relais die aan de bestuurderskant van de auto zitten. De kortsluiting komt van de rood gemarkeerde relais. De rood met gele draad uit deze relais zorgt voor de kortsluiting zodra ik de auto op het contact zet.

[img]http://i264.photobucket.com/albums/ii162...[/img]

Ik ben een totale leek op het gebied van elektra en hoop dat iemand hier op het forum mij kan helpen met mijn probleem. Waar gaat deze draad heen en hoe kan ik erachter komen hoe deze kortsluiting ontstaat?

suku

Geplaatst door suku (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

Mij niet bekend,maar zal een gok wagen. Volgens mij is dit het relais om de lambdasonde voor te verwarmen. Ligt de bedrading niet ergens tegen de uitlaat aan?

Hans4040 (310) PRO, 12 jaar geleden

Of lambdasonde stuk..sluiting tegen massa...
stekker van de lambdasonde even losnemen en dan contact aan....sluiting weg? probleem gevonden

suku (0), 12 jaar geleden

Hartelijk dank voor de snelle reacties.

De lambdasonde is op dit moment nog niet aangesloten. De verkoper van het M20B25 blok zei dat het niet nodig was om deze aan te sluiten, want dat werd geregeld door de Motronic. De stekker van de lambdasonde maakt op dit moment geen contact met de carrosserie ed.

Dit zou de korstluiting mogelijk kunnen verklaren? Lambdasonde aansluiten en dan zou het correct moeten werken?

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

De lambda heb je zeker wel nodig omdat de motor anders alleen een te rijk mengsel krijgt. Wil je het geheel ook op kenteken hebben moet je de lambda aansluiten omdat hij anders niet door de APK komt omdat de APK eis van de nieuwe motor geld en niet van de auto zelf.

Hoe weet je dat er kortsluiting is? Brand er een zekering door? Zoja waar is die zekering van.

gr Martin

suku (0), 12 jaar geleden

Vond het zelf ook al raar dat er geen lambda aangesloten hoefde te worden, terwijl er wel een aansluiting voor is op de kabelboom.
De rood/gele draad van deze relais is over een lengte van 30 cm gesmolten. Er is geen zekering doorgebrand.

De bmw zal ook omgekeurd worden zodra ik de remklauwen ook omgezet heb van 316 naar 325.

suku (0), 12 jaar geleden

Vandaag eindelijk de lambda binnen gekregen, maar ook met de lambda aangesloten heb ik kortsluiting (in dezelfde draad). Wie kan mij hier verder mee helpen??

suku (0), 12 jaar geleden

Inmiddels meer informatie gevonden over het ontstaan van de kortsluiting. Vermoedelijk komen de pinnen van de stekker van de C101 connector en de ronde stekker van de autokabelboom niet overeen (de ronde stekker die uit de zekeringsbox komt). Hieronder staat de C101 connector van de motorkabelboom weergegeven:

[img]http://i264.photobucket.com/albums/ii162...[/img]

Heb gevonden dan pin #6 de pin voor de O2 sensor relay is.

Nu heb ik de grootste moeite om zo'n zelfde weergave te vinden voor het M40B16 blok om deze met elkaar te kunnen vergelijken en eventueel aan te passen.

Wie kan mij verder helpen?

suku (0), 12 jaar geleden

De motor loopt! Uit een ander diagram gevonden dat pin nr 20 doorgeknipt moest worden (de rood met gele draad). Deze draad was voor de abs wat wel aanwezig was op de kabelboom van de M20 motor, maar niet op de auto zat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.