BMW 5-Serie: Lage oliedruk stationair lopen bij warme motor

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: M54B30

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en maak voor de eerste keer gebruik van dit forum.
Ik rijd nu ruim een jaar BMW.
Mijn eerste BMW was een E46 325i touring. een geweldige auto welke ik probleemloos gereden heb.
Nu echter heb ik een week geleden een BMW e60 530i gekocht uit 2003 met 200.xxx km op de klok.
Ik heb de auto zonder garantie gekocht bij een autobedrijf. (helaas)

Mijn probleem is als volgt.

Bij bedrijfstemperatuur van de motor krijg ik elke keer wanneer ik stationair draai, of bijvoorbeeld bij inparkeren een laag oliedruk alarm.
Wanneer je een beetje gas geeft verdwijnt het alarm. De auto houd het alarm ook niet vast, je kunt niets uitlezen.

Ik heb reeds vervangen:

Oliedruk sensor - zonder resultaat
carterventilatie - zonder resultaat
Nieuw origineel filter met filter deksel - zonder resultaat
Nieuwe olie 5w30- zonder resultaat
Oliedruk meting gedaan was binnen specs opgegeven door BMW.

In het oliefilter kon ik niets vinden wat op metaaldeeltjes leek.

Wie weet wat ik nog kan doen? of heeft in het verleden hiermee te doen gehad.

ben een beetje huiverig voor het vervangen van de drijfstanglagers en oliepomp. Op het alarm na draait de motor perfect.
Wel vind ik dat hij een extreem laag toerental heeft op de toerenteller af te lezen zo rond de 520 toeren!!!

vriendelijke groeten

Yuri

Dikkey

Geplaatst door Dikkey (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

De oliepomp wordt aangedreven door de krukas. Bij extreem laag toerental is het eigenlijk logisch dat druk minder is dan wat de ecu als te laag beoordeelt.. Ik zou me daar niet druk over maken.. Wel zou ik (laten) onderzoeken waarom het stationair toerental (soms) te laag is of blijft. Waarschijnlijk gaat de stationair regelaar zwaar en is daardoor te traag...

Dikkey (0), 10 jaar geleden

Beste Cor,

Bedankt voor je antwoord

Ik neem aan dat de dealer dit alleen kan doen.
Misschien is het mogelijk dat het toerental wat wordt bijgestuurd wanneer er bepaalde verbruikers ingeschakeld staan, zoals bijvoorbeeld de airco of elec. Fan

Dikkey (0), 10 jaar geleden

Nog even voor de duidelijkheid, jij bedoelt de stappenmotor?

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Het toerental word al bijgesteld als er verbruikers aanstaan. Als je toerental wegzakt en dan het oliedruklampje gaat branden en de motor gelijk weer oppakt zou ik eerst een kijken of er niet ergens een lucht lek zit. Deze motoren zijn heel erg gevoelig voor valse lucht en zakken dan vaak als je bv de koppeling intrapt onder het stationair toerental.

gr Martin

cor van jaarsveld (0) PRO, 10 jaar geleden

Als het gaspedaal helemaal is losgelaten, zal bij het dalen van het toerental, op een gegeven moment de stationair regeling geactiveerd worden. Eigenlijk niets anders dan het meer of minder openen of sluiten van een extra luchttoevoer naar het spruitstuk. (omloopl) Dit slangen/leiding/kanalenstelsel moet goed open (schoon) zijn. (geen drab/olie of sludge erin. Pas dan heeft de extra lucht inrichting het beoogde effect. Ik vermoed dat dat tegenwoordig ook bij bosch een stappenmotor voor de regeling zorgt, voorheen werd een combinatie van een veer en een electromagnetisch bediende schuif gebruikt. Door de pulserende stroom langer of korter te laten duren werd de juiste stand gevonden.. Een lek in het inlaatspruitstuk of een slecht sluitende gasklep verstoren het proces, evenals drab of olie rondom de gasklep.Speciale aandacht vraagt het carterventilatie systeem. Ook in de slangen daarvan kan drab of olie opgehoopt zijn....gewoon schoonmaken, net als de (gecalibtreerde) openingen in de aansluitingen. Gewoon ff voorzichtig doorblazen terwijl de oliedop verwijderd is...

Broekie78 (0), 10 jaar geleden

Ik weet niet of het al is opgelost, maar de kans is igroot dat je één van de drie slangen (waar de slang van de carterventilatie deel van uitmaakt) verduurd, gescheurd of los is.

Dit is vooral een kwaal van de e60.
Ik heb laatst exact dezelfde klacht gehad en nu is ie verholpen.
De slang van de carterventilatie vervangen is wel even werk, daarom zou ik altijd de andere slangen ook direct vervangen. Dit zijn namelijk de kosten niet.

Ook bij mij begon de auto op een heel laag toerental te lopen en wat te schudden. Daarna begon ie te pluimen en gaf de melding 'oliedruk te laag'.

Nu hij gerepareerd is, rijdt ie weer perfect!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.