close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-serie 2000: Lamda voltages

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 226S1, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 125

Sinds een tijdje krijg begint het motormanagement lampje te branden als ik ongeveer 30 km heb gereden.
En krijg de volgende meldingen met uitlezen;

e3 fuel trim bank 1 permissible range exceeded
e4 fuel trim bank 1 permissible range exceeded

Nu heb ik mij er een beetje in verdiept en zou ik aan de voltages van de lambda kunnen zien als die te arm of te rijk zijn.
Kan ik ook zo zien als die aan vervanging toe zijn?

Vanmorgen heb ik het live meeting gedaan met koude motor (stationair)en krijg de volgende voltages in beeld.

Ik heb de intake ook met draaiende motor een beetje remreiniger bespoten maar hoor geen verschil en de lmm is ook schoon.

Kan iemand daar mij wat meer over vertellen omdat ik heel graag dat wil leren hoe te lezen.

Alvast bedankt:duimpje:

. . . . .

Geplaatst door

Henri320I (0)

al 2 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je mengsel is te arm op beide banken.
Dat kun je goed zien op de laatste foto waar de Long Term Fuel trims op staan.
Om het mengsel enigzins goed te krijgen wordt er aan de basis 9,4 en 7% toegevoegd.
De signalen van de lambdasondes zijn maar een paar moment opnames op de andere foto's, maar alle signalen van de lambdasondes (op 1 na - foto 2 B1S1) geven arm aan (laag signaal).

De oorzaak kunnen o.a. zijn: een verouderde LMM, valse lucht op de inlaat, te lage brandstofdruk.

N.B.: Lambdasonde nog niet op temperatuur geeft 0,425 tot 0,435 volt aan (foto 2 en foto 3 B1S2).
Een rijk mengsel geeft een hoog signaal (0,5 V of meer foto 2 B1S1).
Een arm mengsel geeft een laag signaal (0,35 V of minder).
Als er voor de kat al een hoop zuurstof in de gassen zit, dan zal dat er na de kat ook nog in zitten.
Dan geeft ook B1S2 en B2S2 een laag signaal af (niet op de foto's te zien).
Bij gas los (remmen op de motor) zullen alle 4 lambdasondes een heel laag signaal geven.

oldford 0
badge

2 jaar

N.B.: Je fouttekst bij foutcode e4 klopt niet. Foutcode e4 is voor bank 2 (niet 1).

oldford 0
badge

2 jaar

Oldford hartelijk bedankt voor de super uitleg THX :)

Ik moet mij in deze mattieri nog wel iets verder in verdiepen maar ben nu een hoop duidelijker :)
Kan ik de lmm doormeten als die ''verouderd'' is?
De gehele luchtinlaat heb ik nog niet los gemaakt en nagekeken.
Brandstofdruk was klote en heb een andere tweedehands benzinepomp gekocht uit een 323 (ik heb een 320I)omdat zij niet starte.en nu wel.

Henri320I 0

2 jaar

LMM is alleen volgas rijdend bij het toerental waarop het maximum vermogen wordt geleverd te controleren. Je kunt de LMM uitlezen en dan krijg je een waarde die in grammen/seconde wordt uitgedrukt (foto 4). Bij volgas op het toerental van maximum vermogen moet je minimaal 125 (kw) * 1.1 gr/sec hebben = 137 gr/sec. Pas op, als er valse lucht is (lek in de inlaat) haal je die waarde ook niet, maar dan is er niets aan de hand met de LMM. Meten in de derde (of vierde) versnelling en max. vermogen is bij 6100 rpm (pas op dat je niet echt veel te hard gaat rijden!).

oldford 0
badge

2 jaar

Thx maar weer voor de duidelijke info :)
Ik denk dat als ik dat test ik idd boven de max snelheid zit haha

Ik zal haar ook eens uitlezen en kijken wat de waardes zijn met een warme ingereden motor.

Henri320I 0

2 jaar

Gisteren ff een mooi stukje snelweg gereden omdat ik er (te) vaak maar korte km mee reed en zij (te)lang heeft stil gestaan en zag/en merkte op de obd uitlees scanner dat zij op 4 poten liep met alleen koud start.
Ik dacht/denk omdat ik te weinig benzine(e10) en te lang stil staan de oorzaak zijn.
Vandaag ff weer de auto gestart en geluisterd en gemeten als er weer ''misfires'' waren wel een beetje gestotter met de koude start maar geen ''misfire'' op de obd scanner wel weer de code p0174.
Ik heb nog geen tijd gehad om de inlaat los te halen en te checken.

Als er valse lucht aan wordt gezogen naar de inlaat
dan zal je dat toch ook merken met rijden en zien op de stationair toerental na een x km gereden te hebben of heb ik dat verkeerd?
Als ik de stekker van de lmm ontkoppel(stationair) dan merk ik in het begin wel iets verandering maar een paar sec later weinig verschil qua geluid.
Wil nog wel ff testen met rijdend uitlezen van het aantal grammen/sec en zal het posten ook na een aantal km zal ik ff posten wat de waardes zijn.
Ik had eigenlijk een iets langere kabel voor de bijrijder moeten hebben omdat ik nu moet rijden,uitlezen en fotos te gelijk moet doen hahaha
Heb wel een idee dat iemand achter mij zit en het stuur bediend humm lol

Henri320I 0

2 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.