BMW 3-Serie: Lichtblauwe rook na tijdje stationair te hebben gedraaid

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 320D

Hallo,

Als ik m'n auto (koud) start en ik laat hem een tijdje op stationair draaien, dan begint de auto te stinken.
Wanneer ik dan vertrek komt er een lichtblauwe rook uit de uitlaat.
Hoe langer ik hem stationair laat draaien, hoe meer rook er nadien uitkomt.
Als de auto 15 minuten koud stationair draait dan staat (als ik dan vertrek) de hele straat onder de rook.
Als de wagen eenmaal op bedrijfstemperatuur staat en ik laat hem dan stationair draaien dan vormt er nadien geen rookontwikkeling...

De auto verbruikt geen opmerkelijke grote hoeveelheid olie.
De auto heeft geen opmerkelijk vermogenverlies.
De turbo is +/- 10000km geleden vervangen.
De motor heeft nu +/- 85000km

Mijn analyse is dat er bij het stationair draaien (bij niet bedrijfstemperatuur) er zich "IETS" ophoopt wat nadien uit de uitlaat komt.
Ik ben benieuwd ofdat er iemand hiervoor een oplossing heeft...

Alvast bedankt!

Chrisis

Geplaatst door Chrisis (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 15 jaar geleden

Controleer de carterventilatie eens, waarschijnlijk zit die dicht en is er verder niets mis mee.

Hendrik4290 (0) PRO, 15 jaar geleden

Controleer de carterventilatie eens, waarschijnlijk zit die dicht en is er verder niets mis mee.

Waarom is de turbo met zo weinig km al vervangen??

Willem12089 (0) PRO, 15 jaar geleden

Mocht het niet in de carterventilatie zitten

Ja er hoopt waarschijnlijk olie op in de verbrandingsruimte of in de turbo, wat pas verbrand na warm worden van de motor en bij vragen van vermogen.

vaak duid dit op inwendige olie lekkage van de turbo.

Willem

Chrisis (0), 15 jaar geleden

Hallo,

Even een wijziging in m'n probleemstelling.
M'n auto verbruikt (blijkbaar) wel een beetje meer olie dan vroeger
(+/- 1 maand om van max naar min niveau peilstok te gaan)

Als ik m'n gaspedaal loslaat (na te hebben geaccelereerd) dan "zoemt" m'n turbo. Dit is al maanden zo trouwens

Turbo is vervangen omdat hij kapot was (zoals vele andere duizenden ;-(()

@Hendrik : Hoe kan ik controleren ofdat m'n carterventilatie ok is ?
@Willem : hoe kan ik controleren ofdat er een olie lekkage heerst via de turbo ?

Ik vermoed zelf ook dat een van jullie gelijk zal hebben.
De grote vraag is : hoe moet ik dit detecteren/oplossen??

Alvast bedankt voor de info!!!

Hendrik4290 (0) PRO, 15 jaar geleden

Een collega dacht ook dat zijn turbo kapot was.
Dus nieuwe turbo erop, probleem bleef.
Dan maar de carterventilatie vervangen, probleem opgelost. Filtertje zat volledig dicht, dus zoek even waar dat filtertje zit en ontroleer het even. Ik kan niet zeggen waar het zit, ik heb het zelf niet gezien.

Chrisis (0), 15 jaar geleden

Hendrik, Willem

Bedankt voor jullie goede raad!
Heb m'n carterventilatiefilter vervangen (zat potdicht) en m'n probleem is opgelost !
Het filtertje zit onder de luchtfilter (4 schroefjes losmaken...)

Chris.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.